A keresőoptimalizálás során több száz rangsorolási tényező és műszaki követelmény egyidejű figyelembevételére van szükség ahhoz, hogy egy webhely előkelő pozíciót érhessen el (vagy ha ez a pozíció már megvan, akkor ahhoz, hogy megtarthassa).
 
A SEO ezen soktényezős jellege miatt a keresőoptimalizálásban érdekelt szakembereknek nemcsak minőségi linkeket és kiváló tartalmakat kell létrehozniuk, hanem a webhely technikai működése kapcsán is képben kell lenniük, ha szeretnék tökéletesre csiszolni a site-ot.
 
Bár egyes optimalizálási technikák széleskörű programozási tapasztalatot, ismereteket igényelhetnek, létezik a technikai SEO-nak olyan része is, amely egyszerű eszközökkel, egy kis józan ész birtokában, programozó ismeretekkel nem rendelkező halandó számára is könnyen elvégezhető feladat – erre tökéletes példa a title tag, meta title (cím címke, vagy hunglish nyelven a title címke) esete. Ezért az alábbiakban megnézzük, mi az, amit érdemes tudni erről az elemről, hogy az útmutató végére érve az olvasó készen álljon arra, hogy jól funkcionáló title címke író legyen.
 

Mi az a title címke?

 
Kezdjük az alapokkal.
A legegyszerűbben megfogalmazva a title címke az a szöveg, amely kékkel jelenik meg a Google találati listáin, vagyis lényegében az oldal címeként funkcionál. A cím címke célja a felhasználók és a keresőmotorok tájékoztatása a site szándékával, tartalmával kapcsolatban.


 
A Google sok egyéb mellett a title taget is vizsgálja az oldalon található tartalom típusa, az egyes lekérdezésekre vonatkozó relevanciája szempontjából, ugyanakkor ez az elem a felhasználók számára is jelzésértékű – ha a találati listán megjelenő cím elnyeri a tetszésüket, kattintanak, ha nem nyeri el, nem kattintanak. A title tag tehát mind a keresők, mind a keresőmotorok szempontjából nagy fontossággal bír. (A cím címke az úgynevezett meta adatok egyike; egy adat akkor kapja meg ezt a jelzőt, ha magán a weboldalon nem látható, csak az oldal forráskódjában szerepel. A meta címke vagy title címke is csak a keresőben való megjelenéskor látható, a weboldalon nem.)
 

Miért fontos a cím címke SEO szempontból nézve?

 
Miben áll tehát a title címke jelentősége?
  • Kulcsszó optimalizálás. A title tag egy lehetőséget kínál arra, hogy a webhelyet (és egyes oldalait) meghatározott kulcsszavakra lehessen optimalizálni. Mivel a cím címke az adott oldal tartalmával kapcsolatban erős jelzésként szolgál, ezért a benne szereplő kulcsszavak hihetetlenül értékesek. Vagyis egy vagy két fontos kulcsszó elhelyezése a cím elején növelheti annak valószínűségét, hogy az adott kulcsszóhoz, kifejezésekhez kapcsolódó keresésekre megjelenjen az oldal.
  • Az oldal tartalmának és céljának leírása: mivel a cím címkéhez szorosan kapcsolódik a meta leírás – ez a cím alatt közvetlenül elhelyezkedő rövid szöveges rész (lásd fenti kép) – ezzel lehetőség nyílik az oldalon található tartalom típusának, céljának, kontextusának keresők és keresőmotorok számára történő részletes bemutatására is.
  • Az átkattintási arány növelése: volt már róla szó, de nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy a title címke az az elem, amivel a felhasználók először találkoznak akkor, amikor egy keresési lekérdezés után a találatokat böngészik. Ezért egy vonzó, kreatív, meggyőző címcímke növelheti annak valószínűségét, hogy a felhasználók felkeresik a webhelyet, tehát potenciális látogatókból tényleges látogatók lesznek. Az átkattintási arány ugyanakkor – más felhasználói viselkedést leíró mutatók mellett – önmagában rangsorolási tényező, tehát ha a CTR értéke magas, a site rangsorolási képessége is javulni fog.
 

A title tag helyes használata

 
Általánosságban elmondható, hogy ideális esetben a webhely minden oldalán szerepel címcímke. Bár a legtöbb modern CMS alapértelmezetten készít az oldalakhoz title-t, még akkor is, ha ez egyszerűen az oldal törzsszövegéből származó szövegrész felhasználását jelenti, ennek ellenére tanácsos az oldalakat egyedi címkével ellátni, legalább valamilyen sablon használatával.
 
Összességében a jól megírt címcímke pontosan tükrözi az oldal tartalmát, célját, tartalmazza azokat a kulcsszavakat, amelyeket az oldal célozza, illetve ráveszi a felhasználókat arra, hogy lekattintsák a site-ot. Habár ezt a hármas célt sikerrel megugrani kihívásnak tűnhet, nem olyan bonyolult a feladat, mint amilyennek elsőre látszik.
 

Az ideális title címke jellemzői

 
Ahogy a SEO legtöbb más aspekutsa esetében, úgy a title címke megírása során is egyensúlyra kell törekedni a felhasználók és a keresőmotorok számára történő optimalizálás között. Érdemes tehát olyan szavakat, mondatszerkezeteket választani, amelyeket a Google szeret, így szavatolható a jobb pozíciók elérése. Ugyanakkor törekedni kell arra is, hogy a szöveget vonzónak és értékesnek találják a felhasználók, máskülönben nem fognak kattintani, hiába szerepel előkelő helyen az oldal. Íme néhány a legfontosabb tulajdonságok közül, amelyekkel minden title címkének rendelkeznie kell.
 
  • Pontosan írja le az oldalon található tartalmat
Az első és legfontosabb, hogy a title címke hűen tükrözze az oldal taralmát, célját. Bár nagy lehet a kísértés a cím kulcsszavakkal történő megtömködésére a rangsorolási esélyek maximalizálása érdekében, nem érdemes túlzásokba esni, mert fogyasztói és algoritmus szempontból is negatív előjelű lesz a siker; a címeknek minden esetben egyszerűeknek, könnyen olvashatóknak, természeteseknek kell lenniük.
 
  • Megfelelő hosszúsággal rendelkezik
Régebben a cím címke maximális hossza 70 karakter lehetett, ma kb. a 60-70 karakter hosszúság számít ideálisnak. Ha ennél az értéknél hosszabbra sikerül csak megírni a title taget, előfordulhat, hogy a Google levágja a plusz szavakat, és a végül egy csonkolt cím lesz látható a találati listán – ha viszont az ideális hosszúságnál rövidebbre sikerül megírni, az elszalasztott lehetőségnek lesz tekinthető, hisz a címben minden szó aranyat (forgalmat, láthatóságot) érhet. Mindez természetesen nem jelenti azt, hogy ha a kívánatos paramétereken kicsit túllő a cím hossza, a Google feketelistára helyezi a honlapot, mert 2 karakterrel hosszabb a cím; a lényeg, hogy érdemes a címet a publikálás előtt előnézetben ellenőrizni, hogy hogyan is fog ki nézni, ha kint lesz élesben a keresőtalálati listán.
 
  • Kulcsszóra optimalizált
Bár a kulcsszavakra optimalizálás továbbra is a SEO egyik alappillérét jelenti, a Google szemantikus keresés és gépi tanulás terén elért eredményeinek köszönhetően, ez ma már nem elégséges (de szükséges) feltétele a jó helyezések elérésének. Napjainkban a kontextus, a szavak jelentése, a szövegkörnyezet ugyanolyan fontos – ha nem fontosabb – mint maguk a kiválasztott szavak. Ezért nem tanácsos teletömni kulcsszavakkal a title címkét, azonban egy-két kifejezésnek mindenképpen szerepelnie kell benne, hogy valamelyest javuljon az oldal rangsorolási képessége adott kulcsszavakra.
  • Eredeti
Fontos törekedni az ismétlődő – egymással versengő – címcímkék elkerülésére. Ha ugyanis a webhelynek több olyan oldala is van, amelyek hasonló title tagek alatt futnak, az a Google-t összezavarhatja, mert nem fogja tudni, melyik oldal milyen tartalmat kínál, így melyik oldalt kell adott keresésre megjelenítenie. Az ismétlődő címek természetesen a felhasználói élményre is rossz hatással lehetnek.
 
  • Természetes
Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy a title nemcsak a Google-höz, hanem a felhasználókhoz is szól, tehát az ideális cím könnyen érthető nyelvezetet használ. Egy maréknyi, egymáshoz nem is feltétlenül kapcsolódó kulcsszó szerepeltetése a címben még a Google számára sem hat természetesnek, aminek eredményeként az oldal könnyen veszíthet a pozícióiból.
 
  • Kerüli a számok szerepeltetését
Az emberek hamar felfigyelnek azokra a címekre, amelyekben számok szerepelnek (pl. „Top 10 tipp fogyókúrázóknak”), vagyis ez a típusú címadás tényleg nagyon hatásos. Ha tehát a title tagbe sikerül becsempészni számokat, az látványosan megkülönböztetheti az oldalt a többi oldaltól, és sok kattintást eredményezhet, a Google azonban nem nagyon tud mit kezdeni ezekkel a címekkel. Tehát hibába kattintáshatékony a cím, ha nem jelenik meg jó helyen az oldal, ez a tulajdonsága nem igazán fog kamatozni.
Érdemes egyébként kísérletezni a címcímkékkel – nem létezik ugyanis tökéletes megoldás. A különböző kifejezések, mondatszerkezetek variálásával tesztelhető, melyik megoldás a nyerő – az így szerzett információk a későbbi SEO tevékenységek során is jól használhatók.
 

Title címke készítése egymáshoz hasonló oldalakhoz

 
Tegyük fel, hogy 20 különböző városban található telephellyel rendelkező vállalkozás használ egy webhelyet; mindegyik cégnek külön aloldala van a site-on belül; ezek az oldalak mindenben megegyeznek egymással, kivéve a városok nevét, ahol a vállalkozások székhelye van (ugyanez az eset, amikor egy termék x változatban x aloldalon jelenik meg). Igen ám, de hogyan lehet ezekre a hasonló oldalakra hatékony módon meta címeket írni, ha az eredményes title tag egyik legfontosabb jellemzője éppen az, hogy eredeti?
 
A legegyszerűbb megoldás készíteni egy olyan sablont, amely az összes oldal esetében használható, majd szükség szerint átvezetni rajta az apró módosításokat.
Például ilyen megoldásra gondolunk: „[Hely] Autómosó – Tisztíttassa meg gyorsan az autóját! | [Márkanév stb.]”. Ezzel a formulával nincs más teendő, mint kicserélni a [Hely] elemet az egyes városok nevére. Ha nagy mennyiségű – több száz – oldallal kell dolgozni, érdemes lehet valamilyen automatizmusra (Excel/World körlevél funkcióra) bízni a cserék elvégzését az idővel való takarékoskodás érdekében.
 
Mindez azért fontos, mert lehetőleg törekedni kell az úgynevezett kulcsszó kannibalizmus elkerülésére. Ez akkor fordul elő, amikor a site több oldala egymással verseng ugyanazokért a kulcsszavakért (és ezen kulcsszavakért járó helyezésekért). Ennek a versenynek az a vége, hogy az oldalak, mint a kannibálok, egymást falják fel. A title címke körültekintően történő (egyedi) megadásával azonban a kannibalizmus kockázata csökkenthető.
 

A title címkék kiértékelése

 
Ha a fentiek szem előtt tartásával elkészültek a címkék, az már fél siker, azonban a teendők sorának ezzel még nincs vége. Honnan tudhatjuk, hogy a webhely minden oldala rendelkezik-e cím címkével, vagy hogy ezek az eredeti elképzelések szerint jelennek-e meg a keresőtalálati listán – egyszóval megfelelően működnek-e? Ezekre a kérdésekre csakis akkor lehet választ adni, ha a saját szemünkkel láthatjuk a végeredményt.
 
A legtöbb modern CMS rendelkezik olyan funkcióval, amely megmutatja a title tag alapján, hogyan fog kinézni az oldal a találati listán. Bár ez az előnézeti kép általában pontos, érdemes közvetlenül is meggyőződni arról – éles körülmények között –, hogyan is fest a végeredmény. Ehhez nem kell mást tenni, mint egyszerűen rákeresni az oldalra – és ha valami nem tetszik, kijavítani. (Ha az alkalmazott CMS alapértelmezés szerint mégsem kínál előnézeti funkciót, érdemes lehet valamelyik SEO bővítményt hozzáadni a rendszerhez). Jó megoldást jelentenek egyes harmadik féltől származó SEO-eszközök is, amelyek nem csak a title címke előnézetét jelenítik meg, hanem pontozzák is a taget, sőt vannak olyan instrumentumok is, amelyek javaslatokat is adnak, hogyan érdemes a nem megfelelő címkét kijavítani (bár mivel ezek az eszközök eltérő pontozási mechanizmusok alapján működnek, előfordulhat, hogy az egyik megfelelő minősítést ad ugyanarra a címkére, amire a másik elégtelent).
 

Egy szó, mint száz

 
Talán nem a címcímkék jelentik a SEO legérdekesebb területét, ennek ellenére muszáj velük foglalkozni, ha azt szeretné, hogy a webhelye előkelő pozíciókra tegyen szert.  Amennyiben érdeklődik a title címkék optimalizálása után, vagy ha segítségre van szüksége egy professzionális SEO-stratégia összeállításához, cégünk készséggel áll az Ön rendelkezésére: forduljon hozzánk ingyenes konzultációért.
 
 
Vissza a cikkekhez