Miért van szükség linképítésre?
A
linképítés a keresőoptimalizálás egyik legfontosabb ága, mert a keresőmotorok számára az egyik lényeges rangsorolási tényező a weboldalak linkprofilja. Minél több prémium link épül egy weboldalra, annál jobban szerepel a rangsorolásban. Nélkülük a legnagyobb gondossággal elkészített
weboldal sem fog jó eredményeket elérni.
Mi az a link?
A link, más néven backlink olyan hivatkozás, amely egy másik weboldalról a sajátunkra mutat. A jó minőségű backlinkek a
SEO egyik legfontosabb tényezői. A rossz minőségű backlinkek (spam linkek) viszont alig, vagy egyáltalán nem értékesek.
Hogyan válik a linképítés potenciális ügyféllé?
A találati lista és a rangsorolás módszere a tömör válasz erre. Potenciális ügyfelet azzal nyerhetünk, ha a
Google keresőjében előkelő pozíciókat szereznek meg a kulcsszavaink, melyekre ráklikkelve minél többen meglátogatják az oldalainkat. Az első algoritmus gyakorlatilag csak a backlinkek alapján állította fel a rangsort. Azóta több ezer algoritmus frissítést hajtottak végre, de a három legfontosabb szempont között még mindig ott szerepelnek a hivatkozások. Az, hogy a Google miként veszi figyelembe a backlinkeket, nem teljesen publikus. Azonban az biztos, hogy a helyezések meghatározásánál a Google nemcsak a
honlap fejlesztésébe fektetett energiát veszi figyelembe, hanem azt is, hogy mi a világháló véleménye rólunk. Ezt pedig a honlapunkra mutató linkek számával és minőségével méri. Körülbelül ugyanúgy, ahogyan az emberek között kialakul a vélemény egy konkrét személyről mások véleménye alapján.
Például, ha valaki egy szépen dolgozó szobafestőt keres, akkor a közeli kocsmában elkiálthatja magát, hogy tudnának-e ajánlani egy mestert. Ha a törzsvendégek rámutatnak a közöttük ülő „aranykezű” festő ivócimborájukra, akkor rögtön pár tucat ajánlásunk lesz. Ha ezután megkérdezzük az iskolaigazgatót is, és ő egy másik embert ajánl, akkor egyetlen ajánlás fog a több tucattal szemben állni. Valószínűleg mégsem a többség által javasolt szaki kapja a megbízást. Ennek az oka az, hogy az igazgató által adott egyetlen bizalomszavazat erősebb, mint a vendéglátóipari egységből érkező több tucat.
A Google algoritmusa, némi túlzással, hasonló elven működik. Nyilvántartja a weboldalakon lévő összes linket. Azt, hogy milyen erősek ezek a linkek – szakmai elnevezéssel: milyen
domain rating (DR) vagy domain authority (DA) értékkel bírnak – és hány darab van belőlük. Amelyik oldalnak a
link portfólióját erősebbnek találja az algoritmus, azt a találati listán előbbre sorolja.
Mit kell figyelembe venni a linképítés során?
A Google sok paramétert megvizsgál. Ezek közül a legfontosabb befolyásoló tényezők az értékelésnél – ezért a linkmarketing kialakításánál nekünk is figyelembe kell venni:
- Az életszerűség. Az algoritmus vizsgálja a növekedés ütemét. Ha hirtelen sok linket kap az oldal, sok különböző domainről, akkor black hat, azaz fekete kalapos linkprofilra fog következtetni. Ugyanígy gyanús, ha a világ különböző országaiból, különböző nyelvű oldalakról érkeznek a backlinkek. Ezt nem a világhálót használó emberek természetes tevékenységéből eredő növekedésnek tudja be, hanem manipulációnak, amit nem jutalmaz. Az oldal méretéhez, látogatószámához mérten arányos növekedést díjazza.
- A link darabszám számít, azonban az életszerűségbe ennek is bele kell férnie.
- A sokféleség. Vajon melyik érték nagyobb? Ha egy ember dicséri sokszor ugyanazt a terméket, vagy ha sok személy, egymástól függetlenül alkot jó véleményt ugyanarról a termékről. A keresőmotor jutalmazza a sokféleséget. A sok weboldalról, különböző IP-címekről épült hivatkozásokat részesíti előnyben.
- Megbízhatóság. A keresőmotorok hozzárendelnek egy megbízhatósági mutatót is a weboldalakhoz. Ez az úgynevezett TrustRank. A hivatkozó weboldal megbízhatósága befolyásolja a róla épült backlink értékét. A megbízhatósági érték meghatározásánál figyelembe veszik például a domain korát, a biztonsági tanúsítványait és a rajta lévő tartalom minőségét. Egy spam oldalnak, vagy azonosított linkfarmnak minősített oldalról épülő backlink értéke gyakorlatilag nulla.
- A hivatkozó oldal értéke. Minél magasabb DR értékű weboldal hivatkozik a sajátunkra, annál nagyobb a róla épült hivatkozás ereje.
- A hivatkozás kontextusa. A Google megérti, hogy van-e releváns kapcsolata a hivatkozó oldalnak az oldalunkkal, vagy a szövegkörnyezetnek, ahonnan a backlink épült. Egy sapkákra specializálódott magyar webshopra mutató backlinkről nehéz elhinni a relevanciát, ha az egy sushi étterem honlapjáról épült. Rontja a helyzetet, ha az étterem weboldala angol nyelvű és Japánban van, japán IP címmel.
- Follow (dofollow) kontra nofollow vagy sponsored attribútumok. Alapértelmezetten minden hivatkozás follow, azaz teljes értékű. Ha a hivatkozó oldal tulajdonosa bármilyen okból nem akarja az oldala értékének a továbbítását a hivatkozott oldalra, akkor nofollow címkével láthatja el. Ezzel azt jelzi a keresőmotornak, hogy az adott hivatkozást hagyja figyelmen kívül. Amennyiben fizetett hirdetésről van szó, ezt is lehet jelezni. Nem mindegy, hogy a saját oldalunkra az egyes kategóriákból milyen arányban mutatnak backlinkek.
Prémium linképítés
Ha a weboldaldalunkhoz erős, komoly előnyt adó hivatkozásokat akarunk szerezni, akkor ebben az esetben a prémium linképítés nyújtja megoldást. A standard linkmarketing nem helyez nagy hangsúlyt az értékes backlinkek megszerzésére. Az interneten fellelhető linképítés árak jellemzően nem részletezik, milyen háttérmunka áll a backlinkek építése mögött. A legértékesebb hivatkozások építését megelőzi a weboldalra szabott linképítési stratégia kialakítása a keresőoptimalizálás folyamatában.
Ennek részei:
- A meglévő hivatkozások analitikájának elkészítése és tételes elemzése.
- A toxikus hivatkozások eltávolítása.
- Versenykörnyezet elemzés, fő konkurensek hivatkozásainak elemzése.
- A kulcsszóelemzés alapján elkészített landing pagekre vonatkozó linkmarketing stratégia kialakítása.
A prémium backlink megbízható, magas DR értékű, nem toxikus oldalról, releváns tartalmi környezetből épült. Jellemzően horgonyszöveges, de ez nem feltétel. Nem ritka, hogy egy témához kapcsolódó cikk is íródik, amely a kiválasztott oldalra kerül fel, és erre történik a linképítés. Ez egy nagy körültekintést igénylő folyamat, amelynek a végeredménye az igen erős backlink az oldalunkra. Emiatt a prémium linképítés a linképítés árak között a legdrágább kategóriás, ám megtérülése miatt mégis a legkedvezőbbnek mondható.
