Miért fontos a keresőoptimalizálás a weboldala számára?
Minél jobb a SEO, annál többen találnak rá a weboldalára online keresés közben. Ez pedig nagyobb forgalmat eredményez.
A keresőoptimalizálás, azaz SEO (Search Engine Optimization) a hosszú távon működő weboldalak számára a legfontosabb eszköz ahhoz, hogy rátaláljanak azok, akiknek készítették. A világháló mindenkinek lehetőséget nyújt, hogy megjelenjen rajta, ezért robbanásszerűen nő azok száma, akik élnek is ezzel a lehetőséggel. Ráadásul egyre újabb és újabb dolgokra használjuk az internetet. Ebben a hatalmas nyüzsgésben nem könnyű felhívni magunkra a figyelmet, láthatóvá válni és eljuttatni üzenetünket azoknak, akik éppen minket keresnek. A SEO ezt teszi lehetővé.
Rá szokott nézni a Google harmadik oldalára, amikor keres valamit? Valószínűleg nagyon ritkán megy el odáig. A legtöbb ember ugyanezt teszi – ezért fontos a SEO alkalmazása. A keresőoptimalizálás az a folyamat, amelyre szüksége van a weboldala láthatóságának növeléséhez. Hosszú távon javítja a márkaismertséget, nagyobb bevételt eredményez és bővíti a potenciális vásárlói kört.
A vállalkozások weboldala ma már előzetes értékesítést végez, webshopok esetén pedig a konkrét értékesítést.
A vásárlásaink módja drámaian megváltozott az elmúlt 10 évben, a Covid-járvány ezt különösen felgyorsította Magyarországon is. Korábban, ha valaki új televíziót akart vásárolni, akkor személyesen járta körbe az üzleteket, hogy kiválassza a megfelelőt. Többnyire a helyszínen meg is vette. Ma már nem ez a jellemző: a bevásárlásokat legtöbbször egy online kutatás előzi meg. A B2B beszerzések folyamatának túlnyomó többsége is a Google organikus keresőjében kezdődik. Sőt, általánosan igaz, hogy az online élmények több mint 90%-a a keresőmotorokban kezdődik.
B2C példa (Business to Customer):
A digitális korszakban a pénztárcának és egyéb szempontoknak leginkább megfelelő tévét az interneten kutatva keresik meg az emberek. A készülékek minden paraméterét összehasonlíthatják és több szempontot összevetve kiválasztják a legmegfelelőbbet, a legjobb helyen. Van, aki online meg is rendeli, mások felkeresik a kiválasztott üzletet és ott vásárolnak.
B2B példa (Business to Business):
A vállalkozások is a beszerzéseik nagy részét az interneten indítják, akár szolgáltatásról, akár egy eszközről van szó. Ha például új kazánra van szükségük, akkor a potenciális szállítók körét az interneten fellelhető információk alapján választják ki. Velük veszik fel a kapcsolatot, és nagy eséllyel az egyikük fog szállítani. Annak a szállítónak esélye sincs, akire nem találtak rá az interneten, vagy nem volt már korábban személyes kapcsolat vele.
A SEO a leghatékonyabb módja annak, hogy látogatókat irányítson a weboldalára
Az internetes forgalom
többsége az organikus keresésből származik – azaz nem a találati lista fölött megjelenő fizetett hirdetésekből. A Google keresőjében a legrelevánsabb találatok kerülnek előre.
Az emberek jellemzően elégedettek az első oldalon, vagyis az első tíz helyen felkínált találatokkal, mert itt megtalálják azt, amit keresnek. Ahhoz, hogy az Ön oldala is a lista élmezőnyébe kerüljön, nagyon jól kell vizsgáznia a Google rangsoroló algoritmusában. Amiről jó tudni, hogy több mint 200 szempontot vesz figyelembe.
A SEO javítja a hitelességet és a bizalmat
A keresőmotorok tekintélyében megbíznak az emberek: az
organikus találati listára jóval többen kattintanak, mint a fizetett hirdetésekre. Elsősorban az organikus találati lista elején lévő néhány találatot nézik meg, a második oldalra a keresők 70%-a egyáltalán nem kattint át.
Feltételezik az emberek, hogy a Google tudja, hogy ki a „jó”, hiszen átlátja a teljes kínálatot, és az arra érdemeseket rangsorolja előre. Emiatt nem pazarolják az idejüket több tucat találat átböngészésével. Az előkelő helyekhez általában minőséget és értéket kapcsolunk, így
a találati lista első oldalára kerülve a vállalkozása tekintélyt szerezhet az iparágában. Hitelesebb és megbízhatóbb érzést kelt a potenciális ügyfelekben a weboldala, ha a Google keresőlistájának az élére kerül. Még akkor is, ha korábban nem is hallottak a cégről.
Hosszú távon pénzt takarít meg
Az online marketing eszközök közül
a legköltséghatékonyabb hosszú távon a keresőoptimalizálás. A jól rangsoroló kulcsszavak az organikus keresőben mindig feljönnek, nem kell külön fizetős kampányokat beállítani rá. Bár a Google folyamatosan változtatja az algoritmusát, azonban jelentős változtatások több év távlatában ritkán vannak. Így, ha egyszer keresőbaráttá tette a weboldalát, akkor csak minimális finomításokat kell tenni rendszeresen az ereje és vezető pozíciója megőrzéséért.
Versenyelőnyhöz juttat
Tegye fel a kérdést magának: adott két vállalkozás, melyek ugyanabban az iparágban végzik a tevékenységüket, és hasonló termékeket értékesítenek, hasonló árakon. Az egyiknek a weboldala optimalizált, a másiknak nem. Ön szerint melyik fog több vásárlót bevonzani az internetről? Melyik fog gyorsabban növekedni és melyik lesz sikeresebb?
A piaci „torta” mérete adott, és egy vállalkozásnak az az érdeke, hogy minél nagyobb szeletet hasítson ki belőle megának.
A keresőoptimalizálás igen erős és hatékony online marketing eszköz. Ha a versenytársai alkalmazzák, de Ön nem, akkor egyszerűen kiszorítják erről a felületről, így kisebb tortaszelethez jut.
Felhasználóbaráttá válik a weboldala
A keresőoptimalizálás egyik alapvető eleme a felhasználói élmény optimalizálása. 2021 augusztusától
a Google a felhasználói élményt kezdte előnyben részesíteni rangsorolási tényezőként. Belső tanulmányokon alapuló szempontok alapján azok az oldalak kerülnek előbbre, amelyeket az emberek szívesebben böngésznek. Szemben azokkal, amelyek olyan tulajdonságokkal rendelkeznek, ami bosszantja a látogatókat, és az oldal elhagyására ösztönözi őket. Ezzel gyakorlatilag rákényszeríti a weboldalak tulajdonosait arra, hogy magas ügyfélélményt biztosítsanak a látogatóiknak, ha előre akarnak kerülni a sorrendben. Ez a kényszer tulajdonképpen az oldal tulajdonosának az érdekét szolgálja, hiszen hozzájárul ahhoz, hogy növelje a forgalmát.
Gyakran elképzelünk valamit, amit szerintünk mások is akarnak vagy kedvelnek, de később kiderül, hogy az emberek többsége máshogyan gondolkozik, viselkedik. Ezért költenek egyes cégek piackutatásra a nagyobb döntések előtt. A célközönség igényeinek a felmérése, megismerése után nem érheti meglepetés a beruházót a fogadtatást illetően.
A weboldalak esetében vannak olyan közös jellemzők, amelyeket szeretnek az emberek, és olyanok is, amelyek az oldal elhagyására ösztönözik őket.
A Google ezeket méri és figyelembe veszi az értékelésénél.
Ilyen elemek például:
- Az oldal betöltési sebessége. Könnyen belátható, hogy egy kattintás utáni nagyon hosszú várakozási idő miatt a türelmüket elvesztő felhasználók átkattintanak egy gyorsabban betöltődő találatra.
- Az előugró – pop up – ablakok használatának mellőzése vagy olyan használata, ami nem zavarja a felhasználót. A kéretlen tartalmak minimalizálása.
- Esztétikai megjelenés. A szövegek elrendezése, tagolása; a képek minősége, megfelelő megjelenítése.
- A weboldal asztali gépen, mobiltelefonon és táblagépen egyaránt élvezhető, jól látható megjelenése.
- 2022 decemberétől a Google közleménye szerint már azt is vizsgálják, hogy mennyire értékes a weboldalon megjelenő szöveg. Tehát a pocsék fordításokat, értelmetlen, szószaporító, zagyva szövegeket negatívan értékelik.
Összegezve:
ha a felhasználói élmény mutatóinak megfelelünk, akkor jó eséllyel több időt fognak eltölteni az oldalunkon a látogatók. Nem mellesleg nagyobb eséllyel végződik vásárlással a böngészés.
Javítja a márkaismertséget, brandépítés
Pozitív eredménye még az egyre jobb helyezések elérésének, hogy az emberek előtt egyre gyakrabban bukkan fel a vállalkozás neve a keresőben. Ha nem is minden esetben klikkelnek rá a találatra, az ott megjelenő – jól megírt – meta szövegek reklámként hatnak.
Egyfajta digitális reklámtáblaként is hat a keresőfelület, melyen „ingyen” lehet „reklámozni”. Ráadásul nem különféle témájú reklámok özönéből, azokat túlharsogva kell kitűnni. Kifejezetten a vállalkozás terméke vagy szolgáltatása iránt érdeklődők szeme előtt automatikusan megjelenő szöveg hat reklámként. A jól megválasztott kulcsszavak és jól megírt title és metaleírás már néhány szóban bemutatja a böngésző személynek, hogy mire számíthat a weboldalon. Az is előfordulhat, hogy más a keresés célja, de pusztán a megjelenéssel át lehet adni egy impulzust – sok megjelenéssel sok impulzust. Ez a memóriába ésrevétlenül beépülve később, szükség esetén előjöhet. Különösen akkor nagyon hasznos ez, ha általában bizonyos termékcsoporthoz kapcsolódóan jelenik meg a weboldal vagy a vállalkozás brandje. Így még konkrétabban tudja a látogató a márkát valamihez kapcsolni. Ezért pusztán a rendszeres megjelenés, felbukkanás is látogatásra ösztönző lehet.
Adatokhoz juttat
A keresőoptimalizálás adatvezérlésen alapul. A folyamatosan monitoringolt oldalról gyűjtött adatokból jól látható, hogy a látogatók milyen kulcsszavakra keresnek, mely termékek népszerűbbek, hol találnak az oldalra és hasonlók. Az adatsorok elemzésével jobban meg lehet ismerni a vásárlói igényeket, szokásokat, melyek felhasználhatók üzleti döntésekhez is.
Magasabb konverziós arány
A keresőoptimalizálás és a fizetett hirdetések (PPC) ötvözhetők is. Azonos kulcsszóra fizetett adwords hirdetés és az organikus találati listán való megjelenés egymást erősítik. A böngészők számára vonzóbb az a hirdetésben megjelenő oldal, mely az organikus találatok között is megjelenik. Az első oldalon való megjelenés pedig önmagában a korábbinál jóval több lehetőséget kínál a webhely felkeresésére.