A BeReal felemelkedése
A Facebook uralma egyelőre megtörhetetlennek tűnik. Viszont erősödnek a trónkövetelők: a TikTok és az Instagram, és legújabb fejleményként berobbant a francia fejlesztésű BeReal.
A
BeReal (jelentése kb.
Légy valódi!) közösségimédia-platform a kendőzetlen valóság ígéretével tavaly robbant be a köztudatba, egyelőre töretlenül felfelé haladva.
- 2020-ban Franciaországból indult világhódító útjára, és 2022 végére már több mint 70 millió aktív felhasználója volt szerte a világon.
- Hetekig vezette a legtöbbet letöltött alkalmazások rangsorát.
- A magyar 15–29 évesek csaknem 10%-a naponta használja az oldalt.
- A cég értékét nemrég 600 millió dollárra becsülték.
- A versenytársak már másolják a Be Real kettős fotóját (egyben alapfunkcióját), amelyben az első és a hátsó kamera egyszerre aktiválódik.
Imádják a fiatalok
Ez az új platform valójában egyfajta Instagram „koppintás” – egy zseniális csavarral. Arra ösztönzi ugyanis felhasználóit, hogy életük egy adott pillanatáról valódi, filterezetlen pillanatképeket rögzítsenek és osszanak meg egymás között.
Az effektek, filterek, plasztiklányok, kockahasak korában úgy tűnik, beindult az ellenhatás. Újra igény támadt a „valóságra”, főleg a fiatalok (15–29 évesek) körében. Ezért regisztrálnak egyre többen erre a kis alkalmazásra, és ezért gondolkodnak a nagyok a fő funkció átvételén/kölcsönzésén/lenyúlásán.
A jelenség megérne egy filozófiai értekezést, hiszen tulajdonképpen egy „anti-közösségi-média szellemiségű” közösségimédia-platformmal van dolgunk. Ezt az alkalmazást azoknak találták ki, akiknek elegük van a mainstream közösségi média világából. A hamis, agyonfilterezett, beállított, pózolós, „minden tökéletes” álvalóságokból.
Azok fogják szeretni/használni, akik fel merik és akarják vállalni, hogy ők maguk, a valóság, az élet maga nem tökéletes. Hogy reggel kócos a hajunk, a lakásunk sokszor rendetlen, netán a kutya ott ül a halom szennyes tetején. Egyszerre vicces, megnyugtató és vigasztaló látni azt, hogy a barátaink élete is pont ilyen átlagos.
Hogyan működik?
Ez mind szép és jó, de hogy lehet mindezt megvalósítani? Hogy működik tulajdonképpen?
- Naponta egyszer, adott időben, két perc időtartamban lehet posztolni.
- Random időpontban az összes felhasználó kap egy értesítést, amire rákattintva elindul a két percünk.
- Egyszerre aktiválódik a telefonunk első és a hátsó kamerája: egy gombnyomásra egyszerre két képet készítünk, magunkról és a környezetünkről.
- A felhasználóknak naponta egyszer mindössze két percük van arra, hogy fényképet készítsenek, megosszák, majd megtekintsék a barátaik „Be Real-jét”.
- A két perc pont elég arra, hogy egy kicsit rendbe szedjük magunkat, de ne tudjunk sokat változtatni a környezetünkön.
- Ha nem posztolunk, akkor mások posztjait sem láthatjuk. Nem lehet csak úgy nézelődni.
- Ha túllépjük a kétperces időkorlátot, akkor már csak másnap lesz lehetőségünk újabb képeket készíteni.
- Nincs sem filter, sem szerkesztési lehetőség.
- A képeket csak a barátaink látják.
- Nincs lehetőség lájkolásra, nincsenek követők sem.
- Annyi rugalmasság van a dologban, hogy a napi közzétételi felhívás kezdetben figyelmen kívül hagyható, ha nem kattintunk a megfelelő értesítésre. A Be Real rögzítéséhez szükséges 120 másodperces időablak csak az alkalmazás megnyitásakor kezdődik. Ha három órával később tesszük közzé a képünket, csak a „3 órát késik” megjegyzés jelenik meg a közzétett fotó felett.
A Be Real-en jelenleg nincs lehetőség hirdetések megjelölésére. Egyelőre a felhasználói feltételek tiltják a platform kereskedelmi vagy reklámcélú használatát.
Hogyan lehetnek a cégek és márkák igaziak?
Érthető, hogy a fiatalok érdeklődését felkeltette ez az új lehetőség, hiszen gyökeresen más, mint amit eddig használtak. Kérdés, hogy a cégek, márkák hogyan kapcsolódhatnak egy olyan platformhoz, amely épp a reklámmentesség ígéretével vonzza magához a felhasználók tömegeit?
A Be Real – bár áttételesen és korlátozottan ugyan, de – lehetőséget kínál a cégeknek, hogy egyenrangúan találkozzanak a fiatal célcsoporttal. És hogy a találkozás során így elnyerjék bizalmukat.
Ha a cégek úgy döntenek, hogy a BeReal-t is felveszik a közösségi médiás marketingmixükbe, másfajta gondolkodásmódra lesz szükségük, mint eddig. A korlátozások miatt nem csak hitelesnek kell lenniük, hanem elsősorban kreatívnak – persze ez egyébként is logikus elvárás egy inspiráló tartalomtól.
Mire lehet jó cégeknek?
Komoly márkaépítést, forgalomterelést, új emberek elérését jellegénél fogva nem várhatunk ettől az apptól.
Lehet viszont tanulni: kitapasztalni egy új területet, új módszereket kipróbálni, közönséget építeni, előnyt szerezni – mielőtt a versenytársaink is felébrednének/bekapcsolódnának.
A BeReal-en sikeres márkák elemzése alapján a platform jól használható az alábbi célokra:
- A márka közelebb hozása a felhasználókhoz, „emberarcú” prezentálása.
- Közösség létrehozása a márka körül.
- Exkluzív promóciós ajánlatok megosztása.
- Betekintés a kulisszák mögé (csapat bemutatása, irodai életképek stb.).
- Felhasználó által generált tartalom beszerzése.
- A közönség tesztelése az új termékekkel.
Mivel ez a fajta kommunikáció még új terület, szeretnénk néhány tippet adni azoknak a cégeknek és márkáknak, akik itt aktivizálnák magukat.
Tippek cégeknek a használatához
Halogatás helyett kezdjünk bele
Mielőtt egy platform márkaépítési célú felhasználásával kapcsolatos stratégiákon gondolkodnánk pénzt, energiát belefektetve, először meg kell ismerni a platform működését, lehetőségeit. Ez különösen igaz a Be Real-re. Ahhoz, hogy itt sikeresek legyünk, igazán „értenünk kell a játékot”.
Tehát, töltsük le az alkalmazást, hívjunk meg barátokat, ismerősöket és kezdjük el használni az oldalt.
Az Instagram, TikTok, Facebook közösségek bevonása a BeReal-be
Az új platform kiválóan alkalmas egy már meglévő közösséggel való kapcsolat fenntartására, színesítésére, mélyítésére. Organikus módon „barátokat szerezni” ezen a felületen csak nagyon korlátozottan lehetséges, magunkkal kell vinnünk őket egy másik platformról. Ez jellemzően hirdetés és valamilyen ösztönző (kupon, kedvezmény stb.), esetleg nagy követőtáborral rendelkező influencerek segítségével történik.
Más közösségimédia-platformokkal ellentétben, amelyek lehetővé teszik, hogy annyi követőt vagy barátot szerezzünk, amennyit csak tudunk, itt korlátozott a kapcsolatok száma. Ez részben érthető, hiszen ez egy olyan alkalmazás, amely dedikáltan arra lett kitalálva, hogy barátok lépjenek egymással kapcsolatba. Kellemetlenség viszont azoknak a márkáknak, amelyek széles közönséget szeretnének elérni a platformon.
Használjuk ki a BeLate funkció adta szabadságot!
Ez a trükk megadja a szükséges szabadságot a tartalomkészítőknek, például egy korábban eltervezett fotóötletet megvalósításához. De nem érdemes túl sokáig várni. Az alkalmazás ugyanis a következő értesítés megjelenésekor azonnal törli az előző napi privát és nyilvános bejegyzéseket. Vagyis minden bejegyzés csak a következő hívásig él, de az alkalmazásban lévő összes barát értesítést kap. (Még akkor is, ha mi késünk.)
Gyűjtsünk tapasztalatot kis lépésekkel
A reális elvárások és az elérhető célok kitűzése nagyon fontos a használata során. Kísérletezzünk bátran, engedjük szabadon a kreativitásunkat, próbáljunk ki új utakat és módszereket! Viszont ne nézegessük kényszeresen a ROI, a KPI és egyéb értékeket. Ha nem nélkülözhetjük ezeket a kulcsfontosságú számokat, jobb, ha továbbra is a „hagyományos” közösségi médiahálózatokra koncentrálunk. Ezek ugyanis több lehetőséget kínálnak a hirdetők és cégek számára.
A mi vállalkozásunknak is szüksége van rá?
Mindent összevetve ez még egészen új terület, nincsenek kiforrott módszerek a használatára. Ezért ne hamarkodjuk el a regisztrációt! Ne hozzunk létre fiókot a márkánk, cégünk számára csak azért, mert jelenleg mindenki más ezt csinálja.
Annak eldöntéséhez, hogy vállalkozásunk számára előnyös lehet-e, célszerű átgondolni a következő kérdéseket.
Van célközönségünk ebben az alkalmazásban?
A BeReal könyveiben minden nap egy új történet. Mivel nincs lehetősége arra, hogy az új követőink számára elmentsük korábbi képeinket, posztjainkat, ezért először fel kell építeni a közösségünket. Ez lehetetlen vállalkozás, ha a célközönség nincs jelen a BeReal felhasználók között.
Ne feledkezzünk meg az alkalmazás használóinak életkoráról sem. Ha idősebb vásárlókat, felhasználókat célzunk meg, lehet, hogy nincs értelme erre a platformra vesztegetni az időnket és energiánkat.
Van már közönségünk más csatornákon?
Szereztünk már követőket, feliratkozókat, barátokat más közösségimédia-platformokon vagy e-mailben? Természetéből adódóan a BeReal nem jó választás az online jelenlét megteremtésére. Csak úgy növelhetjük BeReal közösségünket, ha a fiókunkat máshol hirdetjük.
Illik ez a platform a márkánkhoz?
Azok a márkák tudtak sikereket elérni itt, amelyek jól illettek a platform hangulatához, alapértékeihez. Akiknek a nyers őszinteség, szókimondás, eredetiség már eleve a védjegyük volt, számukra nem kényszerűség olyan platformhoz csatlakozni, amely ezeket az értékeket hirdeti.
A hitelesség miatt az itt megjelenőknek gondolniuk kell a közönségre: akiket itt akarnak elérni, vajon tudnak-e azonosulni a márkával.
A jövő még bizonytalan
A BeReal jelenleg inkább felhajtás, mint trend, ezért még várni kell, hogy eldőljön, hosszú távon hogyan szerepel. Senki sem tudja biztosan megmondani, hogy a sikere tartós lesz-e, vagy néhány hónap múlva emlékezni sem fogunk rá. A jelenlegi nagy népszerűség azonban azt mutatja, hogy a közösségi médiában egyre nagyobb igény van a hitelességre és őszinteségre. Ezt pedig a márkáknak és vállalatoknak fontos figyelembe venniük.
A platformot több irányból is jogos kritika éri. Az alábbi problémákra érdemi választ kell adniuk, ha hosszú távon is szeretnének fennmaradni.
Technikai problémák
Nyugodtan kijelenthetjük, hogy a BeReal (jelenleg) nem a létező legzökkenőmentesebb alkalmazás. Persze, még a közösségi média óriásai (Instagram, Facebook) sem 100%-ig tökéletesek technológiailag. Időnként leállnak, egyes funkciók lefagynak, pedig ők már évek, évtizedek óta optimalizálják a folyamataikat.
A felhasználók egyelőre tolerálják az akadozást, de nem lehetünk biztosak benne, hogy ez akkor is így marad-e, amikor a platform újdonsága elkopik. Azért is nehéz a dolguk, mert a forgalmuk 100%-a nagyjából naponta ugyanazon két perc alatt bonyolódik le világszerte.
Alkalmazáson belüli korlátozások
A BeReal-nek át kell gondolnia, hogy érdemes-e ragaszkodni például a barátok számának korlátozásához. Mérlegelniük kell, hogy a reklámmentesség/-korlátozás hoz-e számukra nagyobb forgalmat, vagy pedig az, ha engedik a nagy márkákat élni és virágozni a platformon.
Más alkalmazások is nagyon hasonló funkciókat vezetnek be
A platform koncepciója friss és egyedi, jelenleg nagyon sok új követőt vonz. De amint más népszerűbb közösségimédia-alkalmazások is átveszik az új alkalmazást utánzó funkcionalitást, és jobb felhasználói élményt nyújtanak, a platform vonzereje lecsökkenhet.
Ez a folyamat valójában már be is indult. A TikTok már elindította a TikTok Now nevű új funkciót, amely alapvetően a BeReal klónja. Fotók helyett 10 másodperces videókat vehetnek fel és oszthatnak meg a felhasználók. Mindezt az elülső és hátsó kamerával egyszerre, egy random megjelenő értesítés után. Az Instagram is egy „IG Candids” nevű hasonló funkció prototípusát készíti jelenleg.
Záró gondolatok
A BeReal marketingbe nem éri meg csak azért belevágni, hogy kövessük a legújabb trendet. Csak akkor hozzunk létre márkafiókot, ha vállalkozásunk összhangban van a platform koncepciójával és alapértékeivel. Csak ebben az esetben számíthatunk arra, hogy az itt megnyitott fiók hozzájárul cégünk növekedéséhez. Ellenkező esetben jobban járunk, ha maradunk a hagyományos közösségimédia-platformokon folytatott marketingnél. Nagy az esély ugyanis arra, hogy a hagyományos platformok is hamarosan hasonló funkciókat kínálnak majd.
Az bizonyos, hogy továbbra is a fiatalok alakítják a közösségi média trendjeit. Ezek a jelek szerint a végletek irányába mutatnak. Egyszerre van jelen a még gyorsabb, még ingergazdagabb, sok szerkesztési lehetőséget kínáló irányzat, és a szándékos lassulásra épülő, „visszatérés a valósághoz” stratégia. Ez utóbbinak egyik feltörekvő képviselője maga a BeReal is.