KezdőlapBlog Felkapott vs. örökzöld tartalom
Aki SEO tartalmak írására adja a fejét, mindenekelőtt döntenie kell. A két fő irány közül melyik vonalon indul neki a feladatnak.  Az egyik utat a felkapott (trending) content jelenti, az örökzöld (evergreen) conent pedig a másikat. A kettő közötti választás pedig nem mindig könnyű. Ezért az alábbiakban áttekintjük, mit jelent az egyik, mit jelent a másik. Megnézzük azt is, hogy milyen előnyökkel, hátrányokkal kell számolni, ha így, ha úgy döntünk. Természetesen megtárgyaljuk azt is, hogy miért van szükség mindkét változatra a sikeres SEO-stratégia megvalósításához.
 

Mit jelent a felkapott tartalom?

A felkapott tartalom olyan tartalom, amely bár jelenleg nagyon aktuális, releváns, de a jövőben már nem lesz az. Vagyis idővel elavul, elveszti az újdonságértékét, érvényét, szóval az a fajta tartalomtípus, amely rosszul öregszik. Az ilyen contentet úgy kell elképzelni, mint egy divatirányzatot. Vagyis lehet, hogy egy szezon erejéig a legmenőbb újdonságnak számít, mint mondjuk a lila zakó-makkoscipő kombináció annak idején. Készülni kell azonban arra, hogy előbb-utóbb idejétmúlttá válik, és inkább kínos lesz, mint keresett.
 
A felkapott tartalmak tipikus példái a következők:
  • Friss hírek
  • Beszámolók, tudósítások aktuális történésekről
  • Ünnepekhez, szezonális eseményekhez kapcsolódó témák
  • Tulajdonképpen minden olyan téma- vagy kérdéskör, amely időérzékeny
 A híroldalak szinte kizárólag felkapott tartalmakat kínálnak, hiszen a hír akkor lesz hír (új-ság), ha újdonságértékkel rendelkezik. Ezeknek a site-oknak az a feladatuk, hogy a legfrissebb történésekről, eseményekről tudósítsanak – és tudósítanak is róluk rendületlenül.
Ugyanakkor a vállalkozások is profitálhatnak a felkapott tartalmak jelentette lehetőségekből. Miért érdemes tartalmat írni minden olyan témára, amely figyelemfelkeltő hatással rendelkezik, ellentmondásos, vagy éppen felhajtás övezi? Azért mert ezzel növelhető a site a forgalma, sőt, még az is elképzelhető, hogy a content virálissá válik. Vagyis nekikezd terjedni a neten, ezzel hirtelen komoly ismertséget szerezve annak a márkának, vagy a site-nak, ahol eredetileg megjelent.

A felkapott tartalmak előnyei

Miért érdemes felkapott tartalmak létrehozásába fektetni az energiákat?
A legfontosabb ok, hogy a felkapott témák nagy része egyik napról a másikra kerül elő (és ugyanilyen hirtelen tűnik el). Tehát ha résen van az ember, viszonylag könnyű meglovagolni a hirtelen felcsapó hullámokat. A verseny ugyanis kisebb rájuk, mint a jól bejáratott, állandó témákra és kulcsszavakra. Tegyük fel, egyik nap kiderül, hogy a babajka (mákos guba) telihold idején fogyasztva fiatalító hatással rendelkezik. Ha ebből trendi témát kreálna a sajtó, a szemfüles tartalomírók nagy boldogságba kerülnének. Nem lenne más dolguk, mint gyorsan kanyarítani babajka / mákos guba témakörben egy kiadós, információgazdag cikket egy gasztro-honlapra. Vagyis hamar a találati lista élére repíthetnék a honlapot. A lényeg tehát, hogy a felkapott témákra írt tartalmak közzétételével a SEO eredmények gyorsan – akár néhány napon belül – láthatóvá válhatnak.

A felkapott tartalmak hátrányai

Valószínűleg senkinek sem fog különösebb meglepetést okozni az a tény, hogy a felkapott tartalmak SEO-eredményei nem tartósak. Vagyis amilyen könnyen jönnek, olyan könnyen mennek. Tehát előfordulhat, hogy x honlap jelenik meg a keresőtalálati lista élén azoknak, akik a „2022-es ingatlanpiaci trendek Budapesten” kifejezésre keresnek.  Egy év elteltével azonban már nyilván senki sem fogja ezt a szófordulatot begépelni (vagy bemondani) a Google keresősávjába.

Mit jelent az örökzöld tartalom?

Az örökzöld tartalom olyan tartalom, amely bár jelenleg is aktuális, a jövőben is az marad. Vagyis nem veszít a relevanciájából, érvényességéből, hanem kiállja az idők próbáját – nem hervad el, ezért örökzöld.

Az örökzöld tartalmak tipikus példái a következők:

  • Útmutatók, esettanulmányok, oktatóanyagok
  • Fehér könyvek (white paper), vagyis olyan kiadványok, amelyek egy szervezet hivatalos véleményét fogalmazzák meg valamely témát illetően.
  • Check-listák, tanulmányok, elemzések
  • Enciklopédia-szerű posztok
  • Illetve azon témákat körbejáró tartalmak, amely témák régebben is érdekelték az embereket és a jövőben is érdekelni fogják majd őket. (Gondoljunk a sikeres fogyókúra vagy a jó rántott hús titkára, és hasonlókra.) 
A lényeg, hogy ezek a tartalmak különösképpen alaposak, információgazdagok, sok szempontból járják körbe a témájukat. Mindezeken felült eredeti hangvétellel rendelkeznek, azonban kerülik az olyan jellegű adatok szerepeltetését, amelyek idővel elavulhatnak, vagy nagy valószínűséggel módosulhatnak. (Tehát például egy híres zeneszerő születési dátuma ritkán változik, de hogy hány darabot írt, módosulhat, ha még aktív korban van.)
 
Az örökzöld tartalom létrehozása természetesen kulcsszókutatással kezdődik. Érdemes utánanézni valamelyik kulcsszókutató eszköz segítségével, hogy mekkora keresési mennyiséget ér el egy-egy kulcsszó. Természetesen az is fontos, hogy egyenletesen oszlanak-e el a keresések a hónapok vagy az évek között. (Erre a célra egyébként a Google Trends is jól használható). Ha a kinézett szó, kifejezés keresési forgalma kiegyensúlyozott, tehát mentes a nagyobb ingadozásoktól, akkor az jó örökzöld téma lehet. Ideális esetben olyan kulcsszavakat érdemes választani, amelyek keresési mennyisége növekvő tendenciát mutat.
 
Természetesen tanácsos a már publikált tartalmakat évente legalább egyszer átnézni. Nyilván azért, hogy ha mégis tartalmaz a szöveg olyan adatokat, amelyek elévülhettek időközben, azokat frissíteni, aktualizálni lehessen. Tegyük fel, megjelenik egy tartalom „Útmutató WordPress blogok létrehozása esetére” címmel. Ezután a WP kiad egy frissítést, amely kicsit megváltoztatja a blogok létrehozásának folyamatát. Ebben az esetben érdemes minél gyorsabban frissíteni az útmutatót, hogy a Google nehogy leminősítse a tartalmat az elavult információk miatt.
 
Az örökzöld tartalmak időről-időre kaphatnak egy kis extra hírverést is. Ugyanis ahogy egyre többen látogatják az oldalt, az evergreen content újból fel lehet tálalni. Ezáltal pedig lehetőséget lehet adni az újonnan érkezetteknek, hogy a múltban készített tartalmat, mint számukra friss anyagot elfogyaszthassák. Vagyis végeredményben még jobban növelhessék a site forgalmát. Ráadásul az örökzöld tartalmaknak megvan az a remek tulajdonságuk is, hogy könnyen át lehet alakítani őket más típusú tartalmakká. Például egy blogcikket mint podcastet, egy videós anyagot pedig mint közösségi médiabejegyzést is újra lehet hasznosítani. Érdemes minél több csatornán, minél több felületen elérhetővé tenni az anyagokat, hogy azok a lehető legtöbb felhasználóhoz eljuthassanak.
 
Fontos, hogy ezek a tartalmak általában magas minőséget képviselnek, olyan nívót, amelyhez, más, akár tekintélyes site-ok is szívesen társítják magukat. Vagyis jó alapot biztosítanak a linképítéshez is. Érdemes tehát felkínálni a tartalmat más oldalak számára publikálás céljából, link elhelyezéséért cserébe.

Az örökzöld tartalmak előnyei

Az örökzöld tartalmak legfőbb erénye az, hogy állandó, kiszámítható nagyságú forgalmat terelhetnek a webhelyekre. Az sem mellékes, hogy minél előkelőbb helyen szerepel a tartalom a keresőtalálati listán, annál könnyebb lesz visszamutató linket szerezni vele. Azok a webhelyek ugyanis, amelyek forrásokat keresnek, valószínűleg hivatkoznak majd azokra a tartalmakra, amelyek a találati lista jobb helyein tanyáznak. Ennek köszönhetően pedig egy öngerjesztő folyamat indul majd be. Hiszen, ha egyre többen hivatkoznak a tartalomra, a tartalmat közlő site pozíciója annál inkább javulni fog. Emiatt pedig még több linket kap, emiatt még jobb pozícióba kerül és így tovább.

Az örökzöld tartalmak hátrányai

Az örökzöld tartalmak elkészítése sok időt vesz igénybe, alapos kutatómunkát igényel, publikálás előtt lektorálni kell az anyagot stb. További gond, hogy amennyiben a content témája nem egyedi, vagyis mások már írtak a tárgykörben tartalmat, nem könnyű nagyot alkotni. Holott éppen arról van szó, hogy nagyon versenyképesnek kell lennie az anyagnak, ha jó helyezést szeretne elérni.

A felkapott és az örökzöld tartalom közötti egyensúly

A legjobb SEO eredmények érdekében, ideális esetben az örökzöld és a felkapott tartalmak egyfajta keveréket alkotnak. Előbbi biztosítja az állandó forgalmat, utóbbi által pedig megjelenhet a site a nyilvános térben és extra érdeklődést, figyelmet válthat ki. Akinek nincs kapacitása tartalomírással foglalkozni, rábízhatja ezt a feladatot hivatásos szakértőkre is. Lépjen kapcsolatba velünk, kérjen ingyenes konzultációt.

 

Vissza a cikkekhez