Mit jelent a felkapott tartalom?
A felkapott tartalom olyan tartalom, amely bár jelenleg nagyon aktuális, releváns, de a jövőben már nem lesz az – vagyis idővel elavul, elveszti az újdonságértékét, érvényét, szóval az a fajta tartalomtípus, amely rosszul öregszik. Az ilyen contentet úgy kell elképzelni, mint egy divatirányzatot: lehet, hogy egy szezon erejéig a legmenőbb újdonságnak számít, mint mondjuk a lila zakó-makkoscipő kombináció annak idején, azonban előbb-utóbb idejétmúlttá válik, és inkább kínos lesz, mint keresett.
A felkapott tartalmak tipikus példái a következők:
- Friss hírek
- Beszámolók, tudósítások aktuális történésekről
- Ünnepekhez, szezonális eseményekhez kapcsolódó témák
- Tulajdonképpen minden olyan téma- vagy kérdéskör, amely időérzékeny
Például a Covid-19-hez kapcsolódó tartalmak értelemszerűen ebbe a kategóriába tartoznak, mert a téma még most is aktuális, de amint a járvány végleg lecseng, a Covid contentek értékének is vége lesz. A híroldalak szinte kizárólag felkapott tartalmakat kínálnak, hiszen a hír akkor lesz hír (új-ság), ha újdonságértékkel rendelkezik, és ezeknek a site-oknak az a feladatuk, hogy a legfrissebb történésekről, eseményekről tudósítsanak.
Ugyanakkor a vállalkozások is profitálhatnak a felkapott tartalmak jelentette lehetőségekből. Érdemes tartalmat írni minden olyan témára, amely figyelemfelkeltő hatással rendelkezik, ellentmondásos, vagy éppen felhajtás övezi, mert ezzel növelhető a site a forgalma, sőt, még az is elképzelhető, hogy berobban a tartalom, és mint egy vírus, szétterjed az interneten, ezzel hirtelen komoly ismertséget szerezve annak a márkának, vagy a site-nak, ahol eredetileg megjelent az anyag.
A felkapott tartalmak előnyei
Miért érdemes felkapott tartalmak létrehozásába fektetni az energiákat?
Az első és egyben az egyik legfontosabb ok, hogy a felkapott témák nagy része egyik napról a másikra kerül elő, és ugyanilyen hirtelen tűnik el, tehát ha résen van az ember, viszonylag könnyű meglovagolni a hirtelen felcsapó hullámokat – a verseny kisebb rájuk, mint a jól bejáratott, állandó témákra és kulcsszavakra. Ha például egyik nap kiderülne, hogy a babajka (mákos guba) telihold idején fogyasztva fiatalító hatással rendelkezik, majd ebből trendi témát kreálna a sajtó, azok a szemfüles tartalomírók, akik gyorsan kanyarítanak babajka / mákos guba témakörben egy kiadós, információgazdag cikket egy gasztro-termékeket forgalmazó honlapra, hamar a találati lista élére repíthetnék a honlapot. Vagyis a felkapott témákra írt tartalmak közzétételével a
SEO eredmények gyorsan – akár néhány napon belül – láthatóvá válhatnak.
A felkapott tartalmak hátrányai
Valószínűleg senkinek sem fog különösebb meglepetést okozni az a tény, hogy a felkapott tartalmak SEO-eredményei nem tartósak – vagyis amilyen könnyen jönnek, olyan könnyen mennek. Tehát előfordulhat, hogy x
honlap jelenik meg a keresőtalálati lista élén azok számára, akik a „2022-es ingatlanpiaci trendek a budapesti agglomerációban” kifejezésre keresnek rá, egy év elteltével azonban már senki sem fogja ezt a szófordulatot begépelni (vagy bemondani) a
Google keresősávjába.
Mit jelent az örökzöld tartalom?
Az örökzöld tartalom olyan tartalom, amely bár jelenleg is aktuális, a jövőben is az marad, vagyis nem veszít a relevanciájából, érvényességéből, hanem kiállja az idők próbáját – nem hervad el, ezért örökzöld.
Az örökzöld tartalmak
tipikus példái a következők:
- Útmutatók, esettanulmányok, oktatóanyagok
- Fehér könyvek (white paper), vagyis olyan kiadványok, amelyek egy szervezet hivatalos véleményét fogalmazzák meg valamely témát illetően.
- Check-listák, tanulmányok, elemzések
- Enciklopédia-szerű posztok
- Illetve azon témákat körbejáró tartalmak, amely témák régebben is érdekelték az embereket és a jövőben is érdekelni fogják majd őket (a sikeres fogyókúra, vagy a jó rántott hús titka és hasonlók).
A lényeg, hogy ezek a tartalmak különösképpen alaposak, információgazdagok, sok szempontból járják körbe a témájukat, eredeti hangvétellel rendelkeznek, azonban kerülik az olyan jellegű adatok szerepeltetését, amelyek idővel elavulhatnak, vagy nagy valószínűséggel módosulhatnak. (Tehát például egy híres zeneszerő születési dátuma ritkán változik, de az, hogy hány darabot írt, módosulhat, ha még aktív korban van.)
Az örökzöld tartalom létrehozása természetesen
kulcsszókutatással kezdődik. Érdemes utánanézni valamelyik kulcsszókutató eszköz segítségével, hogy mekkora keresési mennyiséget ér el egy-egy kulcsszó, illetve, hogy egyenletesen oszlanak-e el a keresések a hónapok vagy az évek között (erre a célra egyébként a Google Trends is jól használható). Ha a kinézett szó, kifejezés keresési forgalma kiegyensúlyozott, tehát mentes a nagyobb ingadozásoktól, akkor az jó örökzöld téma lehet. Ideális esetben olyan kulcsszavakat érdemes választani, amelyek keresési mennyisége növekvő tendenciát mutat.
Természetesen tanácsos a már publikált tartalmakat évente legalább egyszer átnézni azért, hogy ha mégis tartalmaz a szöveg olyan adatokat, amelyek elévülhettek időközben, azokat frissíteni, aktualizálni lehessen. Tegyük fel, megjelenik egy tartalom „Útmutató WordPress blogok létrehozása esetére” címmel. Ezután a WP kiad egy frissítést, amely kicsit megváltoztatja a blogok létrehozásának folyamatát. Ebben az esetben érdemes minél gyorsabban frissíteni az útmutatót, hogy a Google nehogy leminősítse a tartalmat az elavult információk miatt.
Az örökzöld tartalmak időről-időre kaphatnak egy kis extra hírverést, mert ahogy egyre többen látogatják az oldalt, az evergreen content újbóli feltálalásával lehetőséget lehet adni az újonnan érkezetteknek, hogy a múltban készített tartalmat, mint számukra friss anyagot elfogyaszthassák, és így még jobban növelhessék a site forgalmát. Ráadásul az örökzöld tartalmaknak megvan az a remek tulajdonságuk is, hogy könnyen át lehet alakítani őket más típusú tartalmakká, például egy blogcikket mint podcastet, egy videós anyagot mint közösségi médiabejegyzést is újra lehet hasznosítani. Érdemes minél több csatornán, minél több felületen elérhetővé tenni az anyagokat, hogy azok a lehető legtöbb
felhasználóhoz eljuthassanak.
Fontos, hogy mivel ezek a tartalmak általában magas minőséget képviselnek, olyan nívót, amelyhez, más, akár tekintélyes site-ok is szívesen társítják magukat, jó alapot biztosítanak a
linképítéshez is: vagyis érdemes felkínálni a tartalmat más oldalak számára publikálás céljából, link elhelyezéséért cserébe.
Az örökzöld tartalmak előnyei
Az örökzöld tartalmak
legfőbb erénye az, hogy állandó, kiszámítható nagyságú forgalmat terelhetnek a webhelyekre. Az sem mellékes, hogy minél előkelőbb helyen szerepel a tartalom a keresőtalálati listán, annál könnyebb lesz visszamutató linket szerezni vele. Azok a webhelyek ugyanis, amelyek forrásokat keresnek, nagy valószínűséggel hivatkoznak majd azokra a tartalmakra, amelyek a találati lista jobb helyein tanyáznak. Ennek köszönhetően pedig egy öngerjesztő folyamat indul majd be, hiszen, ha egyre többen hivatkoznak a tartalomra, a tartalmat közlő site pozíciója annál inkább javulni fog, emiatt még több linket kap, és emiatt még jobb pozícióba kerül és így tovább.
Az örökzöld tartalmak hátrányai
Az örökzöld tartalmak elkészítése sok időt vesz igénybe; alapos kutatómunkát igényel, publikálás előtt lektorálni kell az anyagot stb. A másik gond, hogy amennyiben a content témája nem egyedi, vagyis mások már írtak a tárgykörben tartalmat, nagyon versenyképesnek kell lennie az anyagnak, ha jó helyezést szeretne elérni.
A felkapott és az örökzöld tartalom közötti egyensúly
A legjobb SEO eredmények érdekében, ideális esetben az örökzöld és a felkapott tartalmak egyfajta keveréket alkotnak – előbbi biztosítja az állandó forgalmat, utóbbi által pedig megjelenhet a site a nyilvános térben és extra érdeklődést, figyelmet válthat ki. Persze akinek nincs kapacitása tartalomírással foglalkozni, rábízhatja ezt a feladatot hivatásos szakértőkre is. Lépjen kapcsolatba velünk, és kérjen ingyenes konzultációt!