KezdőlapBlog Hogyan írjunk blogot? 1. rész

Hiába kiemelkedő egy blog tartalma, ha nem jut el a közönséghez

Ma már sokan tudják, hogy a rendszeres blogírás a tartalommarketing egyik aduásza. A blogíráshoz szépíró készségekre nincs szükség, tervezésre, kitartásra, rendszeres munkára viszont annál inkább. Nincsen csodarecept, ami minden blogot sikeressé tesz, vannak viszont szabályok, amelyek betartásával sok felesleges munkától kímélhetjük meg magunkat. Ezeket tekintjük át ebben a bejegyzésben.

Mi az a blog?

A blog egy olyan weboldal, ahol a tartalmak időrendje a valóságnak megfelelő, tehát legelöl találjuk a legfrissebb bejegyzést, majd a korábbiak. Jellemzően egy – általában névvel és fényképpel is ábrázolt – személyhez köthető. Egy hozzá közel álló témában (pl. politika, lakberendezés, kertészkedés, autók stb.) könnyed, társalgási stílusban osztja meg tudását, tapasztalatait, gondolatait az olvasókkal. Léteznek persze céges blogok is, azok is hasonlóan épülnek fel.  Annyi különbséggel, hogy itt a bejegyzések névvel, arccal való ellátása nem általános. A cikkek, bejegyzések alatt lehetőség van a visszajelzésre, kommentelésre is.
 
A blog és a weboldal közötti különbséget az alábbi táblázat összegzi:

 
WeboldalBlog
tartalma állandó, statikustartalma rendszeresen frissül
tartalmát aloldalak használatával rendszerezzükcímkék és kategóriák segítségével rendszerezzük
stílusa „száraz”, informatívstílusa általában közvetlen, laza
nincs lehetőség hozzászólásraa bejegyzések után kommentelhetünk

Miért kezdünk blogot írni?

Bár az okok nyilván személyfüggők is, bizonyos kategóriákat felállíthatunk.
  • Egy személyes blog segíthet rendszerezni a gondolatainkat, átlátni problémáinkat; és kapcsolatba kerülhetünk hasonló érdeklődésű, hasonló helyzetben lévő emberekkel.
  • Egy inkább szakmai jellegű blogban érdekes posztok segítségével bemutathatjuk ismereteinket, speciális tudásunkat, tehetségünket, kreativitásunkat, elemezhetünk, informálhatunk.
  • Magas minőségű bejegyzések segítségével előbb-utóbb egy-egy terület szakértőjének kiálthatnak ki bennünket.
  • Hatással lehetünk az emberek gondolkodásmódjára, attitűdjére.
  • Mindezek mellett egy idő után pénzt is kereshetünk vele.
  • A cégek általában arculatépítésre, a szimpatizánsaikkal való személyes kapcsolatépítésre, új ügyfelek szerzésére, valamint a régiek informálására, hírek, újdonságok megosztására használják.

 A blogírás egyre inkább csapatmunka

 A blog népszerűsége nem csökken, sőt egyre több cég használja a tartalommarketing stratégiája részeként. A minőségi elvárások viszont fokozódnak, csak a kiváló tartalmak hozzák meg a várt eredményt.  
 
A blogok készítése egyre inkább csapatmunkává válik, mivel:
  • a bejegyzések egyre hosszabbak lesznek
(2014-ben egy átlagos blogbejegyzés hossza 600 szó körül volt, ami 2,5 óra alatt készült el. 2020-ban 1270 szó az átlagos hosszúság, ami 4 óra alatt készül el. Aki próbált már írni bármit, tudja, hogy ilyen sebesség még abban az esetben is nehezen kivitelezhető, ha valaki szakértője egy témának. Ez az adat inkább az átvétel, a másolás elterjedtségére utal, amit a tartalmak olvasgatásakor tapasztalhatunk is.)
  • A tartalmak egyre specifikusabbak, ezért
  • megírásuk is egyre több időt vesz igénybe.
 
2020-ban a bloggerek kb. 33%-a már hivatásos szerkesztővel dolgozott, további 28% pedig átolvastatta valakivel a szövegét megjelenés előtt. Sok blognál már szakemberekre bízzák egyes részterületek kezelését, például a vizuális munkákat (fotózás, videózás, vágás stb.) vagy a blog cikkeinek terjesztését.
(Forrás: www.orbitmedia.com)

Tervezzünk!

 Mielőtt belevágnánk a blogírásba, számos tennivalónk van. Gondolkodnunk kell, terveznünk és stratégiát alkotnunk.
 
Mit tartalmazzon a stratégia?
  1. Célok meghatározása,
  2. Olvasóink megismerése – kinek írunk?
  3. Az írás technikai, személyi és tartalmi elemei – a sikeres blogger jól ír.
  4. A terjesztés módja: Blogolás = 50% tartalomkészítés + 50% TERJESZTÉS

 A célok meghatározása

Mindenekelőtt tűzzünk ki magunk elé egy konkrét célt, fogalmazzuk meg, hogy mit akarunk elérni a blogolással. Ez lehet, hogy elsőre tankönyv szagúnak tűnik, pedig nagyon fontos lépés. Sokan úgy kezdik el, hogy majd írok valamit, majd kilakul, egyik dolog hozza a másikat stb. Ez nem jó hozzáállás. Már Seneca is megmondta, hogy „Semmilyen szél nem kedvez annak, aki nem tudja, melyik kikötőbe tart”. Cél nélkül a blog csapong és el fog veszni a témák és lehetőségek között. Nehezen talál rá a saját stílusára, hangjára, ezáltal az olvasóközönségére is. Pénzt keresni pedig csak olyan bloggal lehet, amelynek meghatározott témája és célközönsége van.
 
Azt tanácsoljuk tehát, hogy nevezzünk meg egy hosszú távú célt, amelyet aztán folyamatosan szem előtt (netán az iroda falán) tartunk. Azt bontsuk kisebb egységekre, mindegyikhez társítsunk határidőt, és tartsuk is magunkat az ütemtervhez. 

Kinek írunk?  

Ez kulcskérdés egy blog életében. Tudnunk kell, hogy a feltételezett olvasóink milyen tartalmat keresnek. Nem magunknak, hanem az olvasóknak írunk.
Hasznos lehet, ha a képzelt célközönségünket megszemélyesítjük, elképzeljük egy vagy több konkrét személyként. Meghatározzuk a nemét, életkorát, lakhelyét, családi állapotát, foglalkozását, jövedelmét, kedvenc tevékenységeit, az őt foglalkoztató problémákat stb.
Próbáljunk a baráti körünkben hasonló embereket találni, és az ő fejükkel gondolkodni.
Blogok olvasásakor az olvasók valamilyen problémájukra keresnek választ. Akkor leszünk sikeres bloggerek, ha meg tudjuk oldani a problémáikat, vagy iránymutatást tudunk adni, hogy ők miként oldják meg. Vagyis, válaszolni tudunk az őket foglalkoztató kérdésekre, mivel számukra fontos, jelentőséggel bíró, releváns tartalmat tudunk gyártani. Ez csak leírva tűnik könnyűnek, a valóságban egyáltalán nem az. Ez az a pont, ahol a legtöbb blog elbukik.
 
A relevancia kulcsfontosságú. Csak akkor tudunk relevánsak lenni, ha a személyes kompetenciákon túl (szaktudás, stílus, íráskészség stb.) részletes tervünk is van. Arról például, hogy hogyan érjük el és tartsuk meg az ajánlatunk iránt érdeklődőket.
 
A gyakorlatban ezt az alábbi lépéseket követve valósíthatjuk meg:
  • felmérjük, hogy mihez értünk, milyen témákról tudunk közérdeklődésre számot tartó módon megnyilvánulni,
  • kiválasztjuk, hogy ezek közül mi érdekli a megcélzott olvasótáborunkat,
  • ezekhez milyen kulcsszavak jöhetnek szóba,
  • aztán készítünk egy legalább 2-3 hónapra szóló tématervet, amely már a bejegyzések konkrét témáit tartalmazza.

 A sikeres blogger jól ír

Sokszor olvashatunk olyan állításokat, hogy blogot írni bárki tud vagy meg tud tanulni, csak bizonyos szabályokat be kell tartani hozzá. Ez igaz. Csak azt nem teszik hozzá, hogy JÓ blogot írni csak kevesen tudnak. Nem véletlenül.  Nincs olyan varázsszer, ami egy csapásra sikeressé tesz. Ahhoz, hogy kiemelkedjünk a tömegből a valóban megtanulható technikai, gyakorlati tudnivalók mellett számos személyes kompetencia is szükséges.
 
Alap a szaktudás, a szakterületünk mélyreható ismerete. Ez a hitelességünk alapja. E nélkül mérhetetlen mennyiségű időt kell eltöltenünk felkészüléssel és még így sem leszünk soha elég felkészültek. Olyan témáról írjunk, amihez valóban értünk.
 
Egy jó bloghoz folyamatosan magas minőségű tartalomra van szükség, amely valódi értéket nyújt az olvasóknak. Ez így leírva egyszerű, de megvalósítani nagyon-nagyon nehéz.
Mert mi is kell a folyamatosan magas minőségű tartalomhoz?
 
Olyan ember, aki
  • megkérdőjelezhetetlen szaktudással rendelkezik,
  • eredeti gondolati vannak, másképp látja a világot,
  • a stílusa, hangja teljesen egyedi,
  • tehát különbözik mindenki mástól, könnyen felismerhető.
Az első háromból legalább kettőnek meg kell lennie ahhoz, hogy kitűnjünk a tömegből, mások legyünk, mint az átlag. Az eredeti hang és az eredeti gondolat az, ami vagy van, vagy nincs. Ezt megtanulni nem nagyon lehet, legfeljebb a saját bőrünkön kitapasztalni. A háromból már kettő képesség megléte is ritka egy személyben, őket szokták tehetséges embereknek nevezni. A rossz hír, hogy kevés ilyen ember van, ám jó hírből szerencsére több is akad.
  • Már egy nem is annyira szuper-fantasztikus, mégis igényes, kulcsszavakat természetesen használó, rendszeresen frissülő, nem másolt szövegű blog is sokat lendíthet a Google rangsorolásunkon.
  • Nem is muszáj mindennek egy személyben egyesülnie. Akinek van annyi önkritikája, hogy belátja: a (szöveg)írás is egy szakma, amihez nem ért mindenki, az megbízhat külső céget ezzel a feladattal.
  • A stílusérzék, íráskészség bizonyos mértékig fejleszthető. Ha Tolsztoj nem is lesz belőlünk, gyakorlással és tanulással átlagos képességekkel is sokat fejlődhetünk. Mint mondják, a határidő a legjobb múzsa. Ne várjunk az ihletre, ne várjunk a tökéletesre. Kezdjünk neki az írásnak. A sok olvasás, szövegépítési gyakorlat, saját vagy mások szövegeinek elemzése, felépülésének megfigyelése, hovatovább egy kis retorikai gyorstalpaló minden szövegírónak, blogírónak ajánlott.
Gyakori probléma, hogy a szerzőknek egy idő után már semmi nem jut eszükbe, kifogynak a témákból. Ilyenkor érdemes újra, friss szemmel az induláskor kitűzött célra fókuszálni, elvégezni egy új kulcsszókutatást. Ismerőseinkkel, szomszédokkal folytatott beszélgetésekből, a közösségi oldalak kommentjeiből, a környezetünkből, a médiából vagy akár a versenytársaktól is új ötleteket meríteni. Bárhonnan töltekezhetünk, csak végül a mi tartalmunk legyen jobb, mint az eredeti.

Blogolás = 50% tartalomkészítés + 50% TERJESZTÉS

Ennek a jó, kiemelkedő tartalomnak azonban el is kell jutni a közönséghez. A legjobb tartalom sem fog megosztások vagy hirdetés nélkül az emberek hírfolyamába, e-mail-fiókjába kerülni. A feladatunk tehát egyfelől kiemelkedő tartalmakat készíteni, másfelől azt hatékonyan terjeszteni, a célközönségünkhöz eljuttatni.
 
Hogyan terjeszthetjük a tartalmainkat?
  • Keresőoptimalizáljuk a szövegeket (SEO). (A témáról több cikkünkben is írtunk már bővebben, érdemes beleolvasni.)
  • A célközönség által látogatott fórumokon rendszeresen szóljunk hozzá a témához, kommentjeink képviseljenek értéket.
  • Saját közösségi médiás oldalainkon építsünk erős követői bázist, ott rendszeresen tegyük közzé új bejegyzéseinket, az olvasói kommentekre mindig diplomatikusan reagáljunk.
  • Vendégbejegyzések más bloggerek oldalán, influenszerekkel való együttműködés, linképítés keretében más felületekről is forgalmat terelhetünk a blogunkra.
Az íráshoz és a terjesztéshez más-más képességek szükségesek, nem biztos, hogy egyetlen személy el tudja látni mindkettőt. Ha nem hozza a blog a várt mutatókat, akkor érdemes lehet az egyik felét külső szakemberre bízni. A munka hozzánk közelebb álló részét végezzük mi magunk, a másikat pedig bízzuk ezzel foglalkozó szakemberre.
 
Nem árt tisztában lenni vele, hogy a blogírás nem hoz sikert egyik napról a másikra. Akár évekbe is telhet, mire elérjük a számunkra optimális helyet a keresőlistákon. A blogírás nem egy sprinthez hasonlít, inkább egy maratonra. Egy év nagyjából arra elég, hogy a Google észlelje a jelenlétünket. Mire jó helyet harcol ki magának blogunk találati listákon, az akár évekbe is telhet.

Egyéb gyakorlati szempontok

  • Kezdetben egyszerűbbnek tűnhet valamelyik kifejezetten ilyen célra fenntartott felületen elindítani a blogunkat. Pedig sokkal jobban járunk, ha a kezdet kezdetétől saját domaint használunk, méghozzá a hagyományos .hu kiterjesztéssel. Domain nevünk legyen csak betűkből álló, jól hangzó, könnyen megjegyezhető és nem túl hosszú. 
  • Hogy milyen gyakran teszünk közé új tartalmat, az csakis rajtunk áll. Lehet havonta egyszer, kéthetente, hetente vagy akár naponta is. A lényeg, hogy rendszeres időközönként tegyük meg. Ha nincs ritmusa a blognak, össze-vissza gyártjuk a tartalmakat, akkor egyrészt nehezebben szokunk hozzá a feladathoz, másrészt az olvasóink is nehezebben „kapnak ránk”.  
  • Természetesen léteznek olyan blogok is, amelyeket a tulajdonosa valóban puszta kedvtelésből ír. De a nagyobb részük eleve üzleti céllal indul, vagy kereseti lehetőséggé (is) válik. Ha meg szeretnénk érteni, hogy mitől vagyunk sikeresek vagy éppen sikertelenek, miért bizonyos bejegyzésünkre „harap” a közönség, akkor rendszeresen vizsgálnunk kell az eredményeinket. Vagyis rendszeresen nézni és elemezni kell az analitikát.
Különösen fontos figyelemmel kísérni az alábbi tényezőket:
  • Melyek a legsikeresebb témák, cikkek?
  • Hogyan találtak rá a blogra?
  • Mit olvasnak, hogyan mozognak, mennyi időt töltenek a weboldalunkon?
  • Milyen a visszafordulási arány?
Összefoglalásképpen elmondhatjuk, hogy blogot indítani könnyű, sikerre vinni és hosszú távon is a legjobbak között maradni nehéz. Pár bejegyzés erejéig bárki lehet színvonalas és eredeti, a kérdés, hogy képesek vagyunk-e erre hosszú távon is?
 
Következő posztunkban a blogírás tartalmi kérdéseit járjuk körül.
 
Vissza a cikkekhez