KezdőlapBlog Homepage SEO stratégiák és jó gyakorlatok
A kezdőlapra fókuszáló SEO gyakorlata lényegesen eltérhet az aloldalak optimalizálásától.
A homepage ugyanis különbözik a többitől:
  • a tartalmak hosszában, stílusában,
  • a linkek létrehozásában, elhelyezésében, a horgonyszövegek kialakításában,
  • az optimális kulcsszósűrűségben
  • és a hivatkozások irányában (vagyis abban, hogy a site mely részeire vezetik át a felhasználókat).
A kezdőlap minden site legfontosabb oldala. Egyfelől azért, mert áttekintés nyújt a webhely egészéről, benyomást kelt. Másfelől pedig azért, mert a Google is ezt az oldalt vizsgálja meg először a site térképezése során.
A homepage SEO sikere vagy sikertelensége sok szempontból meghatározza a webhely többi oldalának rangsorolási képességét. Fontos ugyanakkor látni, hogy az optimálisan kialakított kezdőlap növelheti a konverziós arányt, így a webhely jövedelmezőségét is.

Miért fontos (és olykor nehéz) a kezdőlap SEO?

 A kezdőlap SEO fontossága és nehézsége, így az optimalizálással kapcsolatos legtöbb probléma a következőkből fakad:

Tartalom

A kezdőlapon szereplő tartalom az a szöveg, amit a Google először észlel, amikor nekilát a site térképezésének. Ez a content határozza meg nem elhanyagolható részben, hogy egy-egy lekérdezés kapcsán a keresőmotor mennyire fogja relevánsnak tekinteni az oldalt.

Visszahivatkozások

A Google csak az általa megbízhatónak ítélt webhelyeket jutalmazza látható pozíciókkal a találati listákon. Márpedig a bizalom építésének legjobb módja az, ha minél több és minél tekintélyesebb link mutat a webhelyre. Vagyis a kezdőlapra mutató minőségi hivatkozások megszerzése létfontosságú lépés. Legfőképp azért, hogy a főoldal és vele együtt a hozzá kapcsolódó aloldalak a legmagasabb rangot érhessék el a SERP listákon.

A webhely értékét, minőségét, egy-egy keresési kifejezésre, kulcsszóra vonatkozó relevanciáját, a Googlebot(ok) vizsgálják. (Ezek a keresőmotor által időközönként az oldalra küldött térképező robotok. Majd ezen információk alapján a keresőmotor algoritmusai határozzák meg az oldal helyét a rangsorban). Igen ám, csakhogy ezek a térképező robotok csak a szövegeket képesek értelmezni, vagyis az írott szóból értenek. (Ennél a pontnál jön be a képbe újra a tartalom fontossága.) Tehát hiába van tele egy kezdőlap képekkel, videókkal, animációkkal. A botok ezeket a vizuális tartalmakat nem látják, ezért az ilyen oldal nem számíthat jó pozíciókra a találati listákon. (A Google nem tudja megállapítani, hogy az oldal releváns találatnak bizonyul-e majd egy-egy lekérdezésre vagy sem.) A keresőmotor jól felfogott üzleti érdekénél fogva ugyanis szeretné elkerülni, hogy a gyenge oldalakkal találkozzanak a userek. Vagyis nem preferálja, hogy olyan webhelyek jelenjenek meg a látható pozíciókban, amelyek nem biztosítanak semmiféle hozzáadott értéket a felhasználók számára.
 
Ezért, ha egy site kezdőlapja kevés szöveges tartalommal, illetve visszamutató hivatkozással rendelkezik, feleslegesen reménykedik abban, hogy jó helyezéseket kaparinthat meg. Ha pedig mindemellett még új is, a helyzete végképp reménytelen.
 
A tartalom minősége, mennyisége és a honlap optimalizálásra fókuszáló SEO kapcsolata
 
A legfontosabb az, hogy a főoldalon szereplő tartalom elnyerje a látogatók figyelmét, és ösztönözze őket a site további részeinek felfedezésére. A felhasználói szempontból ideális kezdőlap:
  • Segíti a látogatókat annak megértésében, hogy a site miben különbözik más, konkurens webhelyek által kínált termékektől, szolgáltatásoktól (Ami különösen fontos az e-kereskedelmi webhelyek versenyét jellemző feszített tempó miatt). Mindemellett homlokzatként, kirakatként, a vállalkozás bemutatkozási felületeként szolgál.
  • Kíváncsiságot, érdeklődést, bizalmat kelt, cselekvésre ösztönöz, és részletes, releváns információkat nyújt.
  • Segíti a webhely aloldalai közötti tájékozódást, egyértelmű navigációs utakat kínál.

A homepage SEO és a linképítés

Láttuk, hogy a kiváló minőségű kezdőlap-tartalom egyszerre segíti a webhely rangsorolását és vonzóvá tételét a felhasználók szemében. Most nézzük az egyenlet másik oldalát, a linképítést!
 
A Google egy-egy site – és a site-ok oldalai, így a főoldal – megbízhatóságát, relevanciáját, a webhely tekintélye alapján számolja ki. (Ez a a főoldal és az aloldalak tekintélye alapján kerül meghatározásra.) Ez az érték határozza meg, hogy mely lekérdezésekre, mely pozíciókban jelenik meg a webhely (vagy valamelyik oldala). A domain tekintély (domainauthority) a webhely egészét (összes aloldalát) jellemzi, az oldal tekintély (pageauthority) az egyedi aloldalakét. A domain- és oldaltekintély értéke egy relatív pontszám, amely számos tényező függvénye; de a legfontosabbak ezek között a linkekhez kapcsolódnak.
 
Természetesen a site-ok, oldalak tekintélyének meghatározását végző algoritmusok szempontjait a Google nem igazán hozza nyilvánosságra. Ennek ellenére ezek működési elveiről a megfigyelések, tapasztalati tények visszafejtésével azért elég sokat meg lehet tudni.
 
Alapvetően minél több link mutat a webhelyre, és minél jobb minőségűek ezek a hivatkozások, annál magasabb lesz a Google szemében site tekintélye. Ennek megfelelően annál magasabb rangra, annál jobb helyekre számíthat a találati listákon. Tehát jó, ha sok linket kap a site, azonban többet számít a linkek minősége, mint a mennyisége. Ezért a linképítésnek olyan hivatkozások megszerzésére kell fókuszálnia, amelyek lehetőleg rendelkeznek az alábbi tulajdonságokkal:

Tartalmi relevancia

A Google gyakorlatilag alig tulajdonít jelentőséget a spam jellegű linkeknek – ez köztudott. Fontos ugyanakkor, hogy azokat a hivatkozásokat is ignorálja,  amelyek a SEO-zott honlap (kezdőlap) témájához viszonyítva eltérő témájú oldalakról érkeznek. (Vagyis, ha a SEO-zott honlap egy autóalkatrészeket árusító webshop, akkor egy autós blogról érkező hivatkozás az „igazi”). Tehát ideális esetben a linkek minőségi, tematikusan hasonló tartalmakkal rendelkező oldalalakról mutatnak a site-ra. Az ilyen hivatkozások elérésének egyik legjobb módja a vendégposztok írása. A külső site-on megjelenő cikk törzsszövegében, vagy a szerzőt bemutató részében ugyanis könnyen elhelyezhető a SEO-zott oldal (főoldal) linkje.

Domain tekintély

A hivatkozó webhely azzal, hogy linket helyez el egy másik site-ra, „társul vele”, kölcsön adja neki a saját tekintélyét, megbízhatóságát. Vagyis minél értékesebb (tekintélyesebb, megbízhatóbb stb.) a hivatkozó webhely, annál értékesebb lesz a link, amivel a hivatkozott site-ra mutat. Egy szóval annál nagyobb bizalmi hitelt ad neki. A probléma az, hogy a tekintélyes oldalak, pont azért, hogy a tekintélyüket megőrizzék, nem linkelnek gyenge oldalakra, tartalmakra. Sokkal inkább arról van szó, hogy magas minőségi követelményeket támasztanak, amelyeket egy kezdő oldal nem biztos, hogy képes egyből megugrani.
 
Tehát ha az új site SEO támogatás nélkül próbál boldogulni, először óhatatlanul a kevésbé tekintélyes, kevésbé megbízható webhelyekkel kell dolgoznia. Vagyis sok-sok lépcsőfokokot szükséges megmásznia, míg eljut a magasan jegyezett site-okról érkező linkek megszerzésére való képességig.

Horgonyszöveg

Ideális esetben a horgonyszövegek kialakítása (a horgonyszöveg a link látható, kattintható szövege) releváns a SEO-zott (fő)oldal témája, kulcsszavai szempontjából, Igen ám, azonban a kezdőlapra fókuszáló SEO esetében különösképpen tanácsos kerülni a túlzásokat. Vagyis tanácsos tartózkodni a linkszöveg/linkelt oldal kulcsszavai közötti kulcsszópontos egyezések halmozásától. Hamarabb célt lehet érni a természetesnek ható (értelmes mondatokat, domain és URL-címeket vegyesen szerepeltető) linkszövegek elhelyezésével.

A főoldalra mutató linkek megszerzésének módjai

Bár a linkek sokféleképpen csoportosíthatók, az egyik legfontosabb különbség a hivatkozások között az, hogy „dofollow” vagy „nofollow” címkét kapnak-e. Előbbi hivatkozásokat a Google figyelembe veszi a rangsorolás során, utóbbiakat nem. A „nofollow” linkek tehát terel(het)nek forgalmat a site-ra, azonban a site tekintélyének, megbízhatóságának meghatározásakor nincs jelentőségük. Mindazonáltal a természetes – Google által preferált – backlink profilban mindkét típusú hivatkozás megtalálható – az igazi kérdés csak az, hogy milyen arányban.
 
Fontos, hogy site különböző oldalaira mutató hivatkozások megszerzésére is ugyanúgy fordítsunk figyelmet. Tehát bár a kezdőlap kiemelt jelentőségű, nem képezheti a SEO kampányok kizárólagos célpontját. Ideális esetben ugyanis, ha sikerül egy főoldalra mutató linket megszerezni, egy vagy két aloldalakra mutató link is kelleni fog. Ez a megoldás ugyanis a feltétele annak, hogy a kezdőlapra mutató link hatása maximálisan érvényesülhessen.
 
A minőségi linkek eléréséhez általában két út vezet (bár egyszerre mindkét irányban el lehet indulni). Az egyik út a linkszerzés. Ez az a megoldás, amikor a site-on megjelenő tartalmak olyan kiváló minőségűek, hogy óhatatlanul bevonzzák a külső site-okról érkező hivatkozásokat. Ez a megközelítés garantálja a linkek természetes módon történő megszerzését, azonban kiszámíthatatlan is. (Hiszen  nem lehet azzal számolni, hogy milyen időközönként, milyen minőségű webhelyekről érkeznek majd a linkek.) A hivatkozások elérésének másik módja a külső site-okkal történő kapcsolatépítésen, kölcsönösen előnyös együttműködésen alapszik. Ez az irány kiszámítható eredményeket hoz, ám ha nem kellő körültekintéssel, óvatossággal végzik, negatív sikereket is hozhat. (Ezért gyakorolják jobb SEO ügynökségek egyszerre mindkét megközelítést).
 
Röviden, a főoldalra mutató hivatkozások megszerzése nem könnyű feladat. Legfőképp annak nem, aki nem ismeri az árnyalatnyi különbségeket, vagy a linkek eléréséhez szükséges praktikákat. Ezért (is) érdemes tehát a feladatot professzionális SEO szakértőkre bízni.

A kezdőlap SEO jó gyakorlatai

A tartalomban gazdag, legalább 600–1000 szavas, a látogatók és keresőmotorok számára egyaránt hasznos kezdőlap létrehozásának bevált gyakorlatai a következők:
 
  • Gyakran Ismételt Kérdések
Egy GYIK rész létrehozásával szavakban gazdag, hasznos tartalom adható hozzá a főoldalhoz. Egy legördülő, összecsukható menü segítségével kis területen nagy mennyiségű szöveget lehet szerepeltetni. Ezáltal pedig lehetőség van fontos információkkal segíteni a látogatókat, javítani a felhasználói élményt, és jó sok kulcsszót szerepeltetni.
 
  • Blogbejegyzés-kivonatok
A Google nagyon szereti, ha egy oldal – különösen, ha egy főoldal – gyakran frissül. A gond mindezzel „csak” az, hogy keveseknek van idejük arra, hogy naponta frissítgessék a webhelyüket. Erre a problémára jó megoldást jelent, amikor a legutóbb megjelenő blogbejegyzésekből jelenik meg egy-egy kivonat, címmel, pár soros leaddel. Ezzel megoldással nemcsak könnyen frissíthető a főoldal, hanem plusz szövegekkel is növelhető a rajta lévő tartalom mennyisége.
 
  • Ügyfeleink mondták/rólunk mondták szekció
A látogatók, ügyfelek véleményeinek főoldalon történő megjelenítése a tartalom, kicsi és vonzó megjelenésű területen történő szaporításának az egyik legokosabb módja. (Ami a látogató bizalomkeltés szempontjából sem utolsó megoldás.) Mivel ezek a vallomások akkor is szöveges formát öltenek, ha diákon, mozgó elemeken jelennek meg, tökéltesen láthatók a Google számára. (Ráadásul a pozitív véleményt adó ügyfél a vallomásért ellenszolgáltatásul a webhelye linkjét is elhelyezheti a site-on. Vagyis így értékes backlinkhez juthat egy-két jó szóért cserébe).
 
  • Figyelemfelkeltő címsor szerepeltetése
Egy hatásos címsor megragadja a látogatók figyelmét, és áttekintést nyújt arról, mire számíthatnak az oldalon. (Például: „Tőlünk megtudhatja, hogyan szabadulhat meg a felesleges kilóktól két hét alatt.” „XY celeb most megmutatja, hogyan lehet az első az egyenlők között” stb.)
  • A tartalom megfelelő pozicionálása
Bár a tartalom az oldal bármely pontján elhelyezhető, a látogatók figyelmének megszerzésére azonban mindössze néhány másodperc áll rendelkezésre. Ezért a hajtás feletti résznek, vagyis azon szakasznak, amellyel először találkoznak a felhasználók az oldal betöltésekor, kiemelkedő fontosság jut. A helyzet azonban az, hogy hogy a Google szereti, ha van szöveg az oldal elején. A probléma pedig az, hogy a látogatók inkább a képeket, és a néhány szavas mondatokat preferálják. Ezért érdemes kompromisszumos módon kialakítani a hajtás feletti részt. Ez a terület ideális esetben vizuálisan gazdag, és tartalmaz egy kulcsszavas, rövid, cselekvésre ösztönző mondatot is. (A tartalom többi része pedig mehet az oldal görgetés után megjelenő részeire.)

Néhány további tanács a tartalom optimalizálásához

  • Érdemes rövid bekezdéseket használni, néhány szavas mondatokkal fogalmazni, vagy az áttekinthetőség érdekében pontokba rendezni a mondandót.
  • A webhely fontos részeire mutató linkeket elhelyezni.
  • Olyan megoldásokat szerepeltetni, amelyek felkeltik a látogatók figyelmét és az érzelmeikre hatnak. (Kérdéseket feltenni, vagy történetekbe ágyazni a mondandót. Például„két hasonló képességű diák hagyta el ugyanannak az iskolának a padját, az egyikükből vezérigazgató lett, a másikukból egyszerű alkalmazott. Mi volt az, ami különbséget tett köztük?)
  • A potenciális vásárlók nyelvét használva tudatni a látogatókkal, hogy érzi a site a problémájukat, és képes megoldást nyújtani rájuk. Tehát nem elsősorban a funkciók, hanem az előnyök bemutatására kell fókuszálni a szövegben.
Egy szó, mint száz, az erőteljes linképítési stratégiával megtámogatott hatékony kezdőlaptartalom nemcsak a SERP-listákon való magasabb helyezés elérését teszi lehetővé. Egyben elősegíti  a növekedést, a konverziós arány fokozását is.
Vissza a cikkekhez