Bizonyára az egyik leggyakrabban feltett kérdés, amellyel minden online marketing ügynökség szakembere szembesül, hogy „Mikor leszek első a találati listán a kulcsszavaimmal?” Pedig helyesebb lenne úgy feltenni a kérdést, hogy „Mennyi idő alatt térül meg a SEO?” Ebben a cikkben ez utóbbi kérdést járjuk körül.

Új SEO – régi SEO


A SEO hőskorában az volt a stratégia, hogy beazonosítsuk azokat a kulcsszavakat, amelyek a legrelevánsabbak vállalkozásunk szempontjából, a legtöbb keresést kapják, és a leginkább versenyképesek. Sok munka árán kielemeztünk 5–10 kulcsszót, az „arany” kulcsszavakat, és ezek hozták a forgalom nagy részét. De ezek az idők elmúltak. Amikor manapság odajön valaki hozzánk és azt mondja: „Szeretnék ilyen vagy olyan kulcsszóval az első helyen lenni”, már tudjuk, hogy az illető a múltban ragadt. Csak egyes kulcsszavakra koncentrálni helytelen stratégia, mert iszonyú ritka kivételektől eltekintve nincs egyetlen kulcsszó, sem egyetlen kis kulcsszócsoport, amely nagy forgalmat eredményezne a weboldalunkon – legalábbis ahhoz képest nem, amit a long tail kulcsszavakkal elérhetünk.
 

Mi az a long tail kulcsszó?

 
A long tail kulcsszavak alatt azokat a keresőkifejezéseket értjük, amelyekre egyesével nincs túl sok találat, viszont jó sok van belőlük, így összességében jelentős forgalomra tehetünk szert a használatukkal. A long tail kulcsszavak – a hagyományos egy-két szavas kulcsszavakkal ellentétben – általában több szóból állnak és erősen specifikusak, sokszor kérdés formátumúak. (Egy egyetlen szóból álló kulcsszó is lehet long tail, ha erősen specifikus, pl. márkanév). Ezekre a kulcsszavakra sokkal könnyebb előre kerülni a találati listán, mert nem olyan nagy rájuk a verseny, nem annyira keresettek, és pl. PPC hirdetések készítésekor is kedvezőbb áron elérhetők. Ezen kívül relevánsabbak, mert több részletet tartalmaznak, ezért az ezen kulcsszavakból generált forgalom nagyobb arányban ösztönzi az általunk elvárt cselekvésre az érdeklődőt. Összességében a long tail keresések száma gyakran sokkal több felhasználói műveletet (vásárlás, hírlevélre feliratkozás, ajánlatkérés, szobafoglalás, letöltés stb.) eredményez, mint amennyit az „arany” kulcsszavakkal kapnánk.
 

Miért egyre hosszabbak a kereső kifejezések?

 
A SEO cégek felméréseiből már évek óta kirajzolódik a trend, hogy a felhasználók egyre hosszabb keresőkifejezéseket használnak.
A változást több tényező összejátszása okozhatja.
  • A túl általános keresésre túl általános, tehát nehezen használható találati listát kapunk. A felhasználók rájöttek, hogy ha pontosan megmondják mit keresnek, akkor relevánsabb találatokat kapnak. Ennek oka, hogy a Google algoritmusai sokat fejlődtek.
  • A keresőmotorok ma már próbálják értelmezni a kereső szándékát is, és a problémájára leginkább választ adó oldalakat megtalálni. Ha csak egyszavas kereséseket indítunk, a konkrét szándékunk sokszor homályban marad, ezért csak általános találati listát kapunk, amit sokáig kell böngészgetnünk, amíg megtaláljuk, amit keresünk.
  • Egyre inkább terjed a hang alapú keresés, mivel okostelefonon pötyögni nem mindig megoldható, vagy túl hosszadalmas. A hangalapú keresésnél viszont a beszéd jellegéből adódóan hajlamosak vagyunk kerek, egész mondatokban fogalmazni, egy-két szó helyett konkrét kérdéseket feltenni, így a keresőkifejezések is egyre konkrétabbá, mondatszerűbbé válnak.
 
A fentiek alapján az új típusú SEO célja nem az, hogy néhány általános, „arany” kulcsszóra hozza fel az adott weboldalt a találati lista élére, hanem inkább a már eleve több szavas, és rendületlenül növekvő szószámú, természetes nyelven, egyértelmű szándékkal megfogalmazott keresésre, a long tail kulcsszavakra összpontosítva próbálja megtalálni a tevékenységünkhöz passzoló, konkrét szándékkal böngésző érdeklődőket.
 
Innen visszakanyarodva cikkünk elejére: nem az az igazi kérdés, hogy „Mikor leszek az élen a kulcsszavaimmal?”. A rangsor élére kerülés olyan eredmény, amelyet a SEO cégek könnyen eladhatnak, mert érzelmileg kielégítőek, de önmagukban értéktelenek, ha nem generálnak konverziót, vagyis nem bírják rá az érdeklődőt az elvárt cselekvésre (legyen az vásárlás, letöltés, ajánlatkérés, hírlevélre feliratkozás, lead generálás stb.). (Leadnek nevezzük azt a felhasználót, aki már valamiféle, bármilyen apró érdeklődést mutat a cégünk termékei, szolgáltatásai iránt.) Éppen ezért olyan SEO cégeket vagy SEO szakembereket érdemes felkérni, akik a kimenetek helyett az eredményekre fókuszálnak. Az igazi kérdés tehát ez:
 

Mennyi idő alatt térül meg a SEO?

 
Másként fogalmazva: Mennyi időbe kerül, amíg működni kezd és szállítja az általunk elvárt konverziót? A válasz: attól függ. Frusztráló, ugye? De ez az igazság. Mégis mitől függ? Attól függ, hogy mióta létezik és milyen színvonalú a honlap, mennyi SEO-t végeztek rajta korábban, mennyi tartalom van rajta, függ a linkprofiljától és még sok más SEO tényezőtől. Egyik honlap sem kezd ugyanarról a pozícióról, még akkor sem, ha ugyanabban az iparágban működnek, és ugyanazokért az ügyfelekért versengenek. Van azonban egy elfogadható forgatókönyv arról, hogy milyen munkával telnek az első hónapok, és milyen eredményekre lehet számítani.
 
  • 1. hónap – Kutatás és felfedezés, weboldal audit, kulcsszó stratégia és tervezés. A meglévő online felületek átvizsgálása, elemzése, hibakeresés, a vizsgálat eredményei alapján tervezés, stratégia készítése. Ha a kutatás és elemzés gyorsan elvégezhető, akkor az első hónapban el lehet kezdeni a technikai változtatásokat a weboldalon. Egyébként az alapos kutatás és a teljes felfedezési szakasz egy hónapnál tovább is tarthat.
  • 2. hónap – A technikai SEO munka kezdete, vagyis a weboldal módosítása a korábbi audit eredményei alapján. Egyes esetekben a weboldalt felül kell vizsgálni, és ez önmagában hónapokat vehet igénybe. Egyéb SEO-tevékenységek, mint például a linkprofil kidolgozása és a tartalom építése a felújítással egyidejűleg elvégezhető. Ez a felújítás, hibajavítás, módosítás már maga a bűvös SEO, de eredményekre még ne számítsunk, mivel a végrehajtott változtatások csak akkor fejtenek ki hatást, ha befejeződtek.
  • 3. hónap – A tartalom létrehozására fókuszálunk. Blogolás, GYIK, fehér könyv, cikkek, bővített termék- és céginformációk stb. – a lehetőségek tárháza széles, mindig találhatunk alkalmat és lehetőséget egy aktuális, friss, releváns tartalom elhelyezésére! Ideális esetben ezzel már a stratégia és a tervezés után is elkezdhetünk foglalkozni, de a költségvetés gyakran korlátozza az egyszerre elvégezhető teendőket, ezért a technikai felülvizsgálatot kell az első helyre tenni. Ebben az esetben a hónap végére javulást tapasztalhatunk a találati listán való helyezésünkben. Ha javuló pozíciónk leadekké vagy eladásokká alakul, annál jobb, de még nem várható el feltétlenül.
  • 4. hónap – Folyamatos tartalomkészítés, a weboldal technikai optimalizálása és egy egészséges linkprofil fejlesztése, amely magában foglalhatja az alacsony minőségű linkek kigyomlálását is. Ebben a hónapban már arra számíthatunk, hogy helyezésünk erősödik, a forgalom és a lead generálása jelentősen megnő. Közel sem lesz azokhoz az eredményekhez fogható, amelyeket 12 hónapnyi SEO erőfeszítés után kellene tapasztalnunk, de elég jelentősnek kell lennie ahhoz, hogy tudjuk, a SEO működik.
  • 5. hónap – Ebben a hónapban (vagy talán már a folyamat korábbi szakaszában is) elkezdhetjük beépíteni a közösségi média menedzsmentet a marketingtervbe. Célunk természetesen a tartalom bővítése, és ezáltal a weboldalra irányuló közvetlen forgalom növelése. Ez egészséges, természetes linkprofilhoz, és természetesen leadekhez is vezethet. Továbbra sem hanyagolhatjuk el a tartalomkészítést és esetleg valamilyen PR- vagy médiafelülethez is fordulhatunk. A SEO következményeként már jelentősebb forgalomnövekedés várható, aminek eredményeként a lead is növekszik.
  • 6. hónap – Ha a weboldal forgalma ekkorra eléri a havi 5000 vagy annál több látogatót, a következő lépésben előnyös lehet a konverziós arány optimalizálását bevezetni. Ezzel javítható a fogadott forgalom leadekké és/vagy értékesítéssé való konvertálása. Ettől a pontól kezdve elsősorban a tartalom létrehozására és népszerűsítésére kell összpontosítani, vagyis kreatívabb dolgokkal foglalkozhatunk. A konkrét tevékenységek nagy mértékben változhatnak attól függően, hogy milyen típusú cégünk, weboldalunk van.
 
Számos SEO cég arról számol be, hogy 4–6 hónap után kezdenek jönni az eredmények. Ezt mi is így tapasztaljuk, de tartsuk szem előtt, hogy a SEO eredmények idővel növekednek. Bármilyen eredményt is látunk 6 hónap után, 12 hónap elteltével annak lényegesen magasabbnak kell lennie. Egy bizonyos ponton előfordulhat, hogy az eredményeink fokozatosan csökkenésre váltanak, ilyenkor a már meglévő eredményeink fenntartásával kell foglalkozni, nem pedig a növelésével.
 

Ne adjuk fel túl korán!

 
Sok cég alábecsüli, mennyi idő és pénz kell ahhoz, hogy a SEO sikeres legyen. Bármilyen mértékű siker ritkán jelentkezik az első 3 hónapban, még akkor is, ha egészséges SEO költségkerettel rendelkezünk. Sokszor tapasztaljuk, hogy a cégek jó irányba indulnak, majd 2–3 hónap múlva feladják arra hivatkozva, hogy a költségek nincsenek arányban az eredménnyel.
Nagyon fontos, hogy reális elvárásokkal álljunk neki a keresőoptimalizálásnak. Ha a költségvetésünk nem bír el 6–12 hónap SEO-s kiadást, akkor jobb, ha ezt a keretet másra költjük. Csak pár hónap SEO fizetése az esetek jó nagy részében leginkább pénzkidobásnak minősül. A SEO hosszú távú marketing stratégia, és nem szabad úgy tekinteni rá, mint a gyors értékesítésre. Ha azonban hosszú távú befektetésként tekintünk rá, és elszánjuk magunkat, hogy részt vegyünk a játékban, akkor a SEO az egyik legjobb megtérülési aránnyal (ROI) rendelkező marketing módszer.
Vissza a cikkekhez