KezdőlapBlog Mennyi idő kell az első helyhez a Google találatok között?
Ha egy site-nak sikerül legalább a dobogós pozíciók egyikére feltornáznia magát, az rendkívüli érték- és forgalomnövekedést eredményez a webhely mögött álló vállalkozás számára.
 
A statisztikák szerint ugyanis az összes kattintás 75 százalékát kapják meg azok a site-ok, amelyek a Google találati lista első oldalán szerepelnek; az első helyezett viszi a forgalom nagyjából 30%-át, a második helyezett a 15%-át, a harmadik pedig a 9%-át. Az ötödik pozíció környékén elkezdenek meredeken visszaesni az értékek, a második találati oldalon lévő site-ok pedig alig részesülnek a tortából.
 
Mivel az organikus forgalom számottevő része – több mint ötven százaléka – a dobogós helyekre összpontosul, ha sikerül a harmadik helyről a másodikra, vagy a másodikról az elsőre ugrania egy-egy kulcsszó tekintetében, az azt is jelenti egyben, hogy a webhely megduplázta a neki jutó szelet nagyságát, vagyis sikerült megkétszereznie azt a forgalmat, amelyet adott kulcsszó eredményez a számára. A probléma ezzel „csak” az, hogy az első helyek megszerzése akár évekbe is telhet.
 
A dobogós pozíciók megkaparintásához – vagy a harmadik fokról az első eléréséhez – ugyanis egy site-nak komoly tekintélyt kell kiépítenie magának: a világhálón lévő milliónyi honlap legjobb egy százaléka közé kell felküzdenie magát. Ha pedig eljutott a felső tízezerbe, ott még le kell győznie az első helyen trónolót, hogy átvehesse a helyét.
 
A SEO hosszútávon érvényesülő megtérülése a gyors eredményeket váró vállalkozások számára szinte rémisztően hat – de csak első ránézésre. A tisztánlátás érdekében a következőkben megnézzük, hogy mennyi időbe telik általában az első pozíció megkaparintása, és hogy megéri-e az időt és energiát belefektetni.
 

Akkor mégis mennyi idő kell az első helyezés megszerzéséhez?

 
Nos, a helyzet az, hogy erre a kérdésre nehéz határozott választ adni. Vigyázni kell azzal, aki előzetes tájékozódás nélkül kerek-perec ígéretet tesz az első helyek megszerzésére, mert vagy nem tudja, hogy mit csinál, vagy nem mond igazat.
 
Első lépés gyanánt egy teljes körű site-audit elvégzésére lehet szükség annak érdekében, hogy rendelkezésre álljanak azok az információk, amelyek alapján legalább nagy vonalakban megválaszolható legyen a kérdés.
 
Az azonban egészen biztos, hogy a SEO hosszú távú megtérülése nagyságrendileg felülmúlja a fizetett hirdetések által elérhető, pillanatnyi eredményességet.
 
Az első helyezés megszerzéséhez szükséges idő számos tényező függvényében változhat. Melyek ezek?
  • A site-on szereplő tartalom minősége, hossza, kora;
  • A webhely on-site rangsorolási tényezők szerinti állapota (letöltési sebesség, forráskód, meta elemek, kulcsszavak, dizájn stb.);
  • A belső hivatkozások és backlinkek minőségi és mennyiségi jellemzői;
  • A horgonyszövegek paraméterei, diverzitásuk szintje;
  • A site által célzott kulcsszóra irányuló verseny élessége;
  • És még legalább 100 rangsoroló tényező (lásd később).
 
A Google összetett keresőmotor, amelynek algoritmusait és azok működését még a legprofibb SEO szakértők sem ismerhetik minden apró részletében. Ezért, bár a fő csapásirányok és tendenciák egyértelműek, mégis időnként a különböző taktikák és megközelítések különböző eredményekre vezetnek.
Fontos továbbá, hogy egy honlap sikerességét nemcsak a honlap paraméterei határozzák meg, hanem a konkurens site-ok jellemzői, illetve a célzott kulcsszóra irányuló verseny nagysága is.
 
Mindazonáltal ebből természetesen nem következik az, hogy akkor nincs is mit tenni; szerencsére nagyon is van! Egy alaposan átgondolt, lépésről lépésre felépített és végrehajtott SEO stratégiával még a legkeményebb versenytársakat le lehet győzni.
 

Pillantás a rangsorolási idővel kapcsolatos adatokra

 
Az Ahrefs utánajárt annak, hogy a legjobb helyezést elérő oldalak mögött hány év áll, vagyis, hogy átlagosan mennyi időbe telik elérni az első pozíciókat. A kutatás során véletlenszerűen kiválasztottak 2 millió kulcsszót, és megnézték, hogy ezekre a szavakra az első 10 találat között megjelenő site-ok milyen jellemzőkkel bírnak.
 
A vizsgálat végére érve a következő eredmények álltak elő:
  • A dobogó élén lévő site-ok átlagos életkora 950 nap, vagyis több, mint 2,6 év
  • A dobogó második fokán elhelyezkedő site-ok átlagos életkora 850 nap, vagyis 2,3 év (amely átlagos életkor csökkenő tendenciát mutat a 10. pozíció felé haladva).
  • Az első 10 helyezett átlagos életkora 650 nap (kb. 1,8 év), ami ráadásul érdekes szórást is mutat: az első 10-ben található oldalak mindössze 22 százaléka, az első pozíciót megszerző site-ok pedig mindössze 1 százaléka jött létre a vizsgálatot megelőző egy évben.
Forrás: Ahrefs
 

A tanulság tehát:Az, hogy egy site az első helyre jusson az indulást követő egy éven, inkább kivétel, mint szabály (bár lehetséges). Vagyis egy átlagos webhelynek éveket kell eltöltenie a neten ahhoz, hogy felkapaszkodhasson a keresőtalálati listák élére.
 
Az Ahrefs kutatáshoz hasonló eredményekre jutott Neil Patel a BuzzSumo, a SEMRush és az Ahrefs adatainak vizsgálata alapján. Azt találta, hogy az első pozíció megszerzéséhez a site-oknak átlagosan 100 napra van szükségük – vagyis e kutatás szerint „csak” néhány hónapnyi idővel kell számolniuk a webhelyeknek.
A nem jelentéktelen eltérés magyarázata az, hogy a különböző vizsgálatok különböző minták és különböző nehézségű kulcsszavak alapján számolnak, illetve az, hogy egyes kutatások figyelembe vesznek anekdotikus bizonyítékokat is; az optimistább hangvételű vizsgálatok szerint 90–180 nap kell az első helyezés megszerzéséhez, a realistábbak szerint néhány hónap és egy év közötti időre van ehhez szükség.
 
Akárhogy is, az irány egyértelmű: kizárt, hogy néhány hét vagy egy-két hónap alatt meg lehessen szerezni az első helyezést.
 
 1-3 hónap3-6 hónap6-12 hónap
A webhely állapotaOptimalizáltProblémásGyenge
A versenytárs webhely DA értékeAlacsonyKözepesMagas
A versenytárs webhely tartalmainak minőségeAlacsonyKözepesMagas
 

A rangsoroláshoz szükséges idő hosszát meghatározó szignifikáns tényezők:
 

Vagyis az első hely eléréséhez jónéhány hónapra lehet szükség még az alacsony intenzitású versennyel jellemezhető környezetben, vagy a helyi találati listákat célzó optimalizálás során is, ha viszont a mezőny erős és a verseny éles, akkor ehhez egy évre is szükség lehet.
 

De mégis melyek azok a statisztikailag szignifikáns változók, amelyek meghatározzák, hogy mennyi időbe telik a rangsorolás a Google-ön?

 
Az első és legfontosabb, hogy a webhely SEO-ja lehetőleg minél több lábon álljon, tehát minél több faktor figyelembevételével történjen a site optimalizálása.

Konkrétan a következő tényezőknek van a legbefolyásosabb szerepük az első helyezés elérésében:
  • A 100 legfontosabb rangsoroló tényező között a site optimalizálása során célzott tényezők száma (ez azt jelenti, hogy a top rangsoroló faktorok között hány faktor figyelembevételével történik a webhely optimalizálása);
  • Az alkalmazott entitások száma (a Google szerint entitásnak számít minden, ami „egyszeri, egyedi, definiált és megkülönböztethető”);
  • A 200 legfontosabb rangsoroló tényező között a site optimalizálása során célzott tényezők száma;
  • A site optimalizálása során célzott tényezők száma;
  • A keresési eredmények megjelenésének dátuma;
  • Ahrefs hivatkozó IP-címek;
  • Ahrefs NoFollow visszahivatkozások;
  • Ahrefs class C hivatkozáscímek;
  • Ahrefs hivatkozó domainek;
  • Ahrefs visszamutató hivatkozások;
  • A HTML tagek kulcsszavai;
  • Ahrefs hivatkozó oldalak;
  • Ahrefs szöveg-visszamutató hivatkozások;
  • A body címke kulcsszavai;
  • A title címke entitásai;
  • A H3 címkék entitásai;
  • A H2 címkék entitásai;
  • Ahrefs Rank;
  • Ahrefs DoFollow visszahivatkozások;
  • A div címkék kulcsszavai;
  • Az A címkék kulcsszavai;
  • A H1, H2, H3 címkék kulcsszavai;
  • A H1-H6 címkék kulcsszavai;
  • A P címke kulcsszavai;
  • A H1, H2 címke kulcsszavai;
 

A webhely életkorának hatása a rangsoroló oldal kilátásaira

 
A Google a rangsoroló tényezőket mind domain, mind oldal szinten vizsgálja. Vagyis például egy 5 éves domainen létrehozott új oldal jobb esélyekkel indul a versenyben, mint egy vadonatúj domainen kialakított, még akkor is, ha a két oldal ugyanazon a napon jelenik meg. Tehát ha egy site-ot a nulláról kell felépíteni, számítani lehet arra, hogy több időre lesz szükség az első helyezés megszerzéséhez, mint egy régebb óta létező webhely esetében. Ám ha rendelkezésre áll egy jól bejáratott, erős domain, akkor az ezen a domainen induló oldalak nagyobb valószínűséggel fognak rövidebb idő alatt magas helyezéseket elérni.
 
Ugyanakkor az életkor mellett a tartalom minősége, típusa is sokat nyomhat a latban. Ha a site hosszabb ideje, rendszeresen, részletes és minőségi tartalmat publikál, ennélfogva értékes linkeket szerez, akkor az új oldalak a minőségi tartalmak és hivatkozások által elért domain tekintélyből is részesülhetnek.
 

A tartalom minősége

 
Természetesen az új oldalak esélyei nemcsak a már meglévő oldalak minőségétől függnek: azoknak maguknak is mutatniuk kell valamit. Ha az új oldal gyenge nívójú, nem rendelkezik megfelelő számú és minőségű visszahivatkozásokkal, a tartalmai vékonyak, egyszóval nem jelent értéket a felhasználók számára, akkor nemhogy gyorsan nem fogja elérni az első helyezés, de még csigalassúsággal sem. Értelemszerűen minél több időt és energiát sikerül beletenni a site minőségének javításába, annál közelebb lehet kerülni az első helyekhez.
 

A kulcsszóra irányuló verseny erőssége

 
Az egyik legfontosabb szempont, amely meghatározza az első hely megszerzéséhez szükséges idő hosszát, az a site által célzott kulcsszó nehézsége, vagyis az, hogy mekkora a verseny arra a bizonyos kifejezésre.
Általában elmondható, hogy minél keresettebb egy kulcsszó, annál nagyobb rá a verseny, annál több versenytársat vonz, mert annál nagyobb forgalmat terelhet a jó helyeken lévő oldalakra. Tehát például az „új kerékpár” kulcsszóra optimalizált oldalak közötti versenyben több év is eltelhet, míg sikerül kiharcolni az első pozíciót, de ha a site egy hosszú farok kulcsszóra, mondjuk az „új kerékpár tizenévesek számára Kecskeméten” kifejezésre céloz, néhány hónapnyi idő is elegendő lehet.
Fontos az is, hogy amennyiben valaki egy olyan site-ot próbál letaszítani a dobogó felső fokáról, amely már évek óta ott tanyázik, nagyon kemény harcra kell számítania; ha viszont az első helyezett hirtelen, mondjuk egy ügyes csel – gray hat módszer – segítségével került az élre, a trónbitorlót viszonylag könnyen le lehet taszítani.
 

A hivatkozó domainek

 
Bár kétségtelen, hogy erős statisztikai kapcsolat van a site-ra mutató linkek száma, valamint az oldal helyezése között – és a közkeletű felfogás is ebbe az irányba mutat –, ennek ellenére nem a backlinkek mennyisége jelenti a legfontosabb tényezőt az első helyezés gyors megszerzésében. Sokkal lényegesebb az, hogy a linkek mekkora tekintéllyel rendelkező domainekről érkeznek. Tehát ha sikerül a site elindítása utáni első hónapokban magas DR értékű webhelyekről hivatkozásokat szerezni – például vendégblogposztok publikálása, vagy a linkeket természetes módon bevonzó tartalmak előállításával –, az többet ér, mint ezerszámra begyűjteni a gyenge minőségű hivatkozásokat.
 
Ha az első hely megszerzése (vagy megtartása) a cél, természetese számos más változót is figyelembe kell venni az optimalizálás során – az olyan technikai tényezőket is, mint például az, hogy az oldal mobilra optimalizált-e – azonban elsősorban a fentiekben említett tételekre –hivatkozásokra, tartalmakra, kulcsszónehézségre, életkorra – kell leginkább figyelni.
 

Érdemes kivárni azt az időt, ami az első pozíció megszerzéséhez szükséges?


Ha az a kérdés, hogy megtérül-e az egy – versenyképes kulcsszavak esetében több – évnyi várakozás (és munka), amíg sikerül az első helyre eljuttatni a site-ot, akkor a válasz ismét a szokásos: attól függ.
 
Egyes esetekben az első helyezés megszerzése olyan értéket jelent, hogy érdemes belefektetni az energiát, bármennyi ideig is tart a folyamat. Például, ha egy lekérdezés összesen havonta 100 000 keresést kap, akkor a második helyről az első helyre történő lépéssel 15 000 havi látogatóról 33 000 havi látogatóra emelkedhet a site forgalma. Ha viszont egy kulcsszóra csak havi 1 000 keresés irányul, akkor a második helyről az első helyre lépés 150-ről 330-ra emeli a havi látogatók számát, ami mindössze 180 plusz látogatót jelent. Amennyiben a site luxuscikkeket árul, ez az extra forgalom is komoly plusz árbevételt eredményezhet; azonban egy átlagos webhely esetében inkább más kulcsszavak feltornázására érdemes fókuszálni, és nem feltétlenül egyetlen kulcsszóval az első helyezés megszerzésére törekedni.
 
Ideális esetben az alaposan átgondolt SEO stratégia egyfajta kompromisszumot teremt az ambiciózus törekvések és az alkalomadtán kínálkozó potya lehetőségek kihasználása között.
Tehát, ha egy márkázott vagy jól jövedelmező kulcsszóra kell feltornázni a site-ot az első vagy legalábbis dobogós pozícióra, az megérheti az időt (pénzt, paripát, energiát stb.).
Ugyanakkor fontos törekedni a kínálkozó könnyű győzelmekre is – bár az alacsonyan, elérhető távolságban lévő gyümölcs nem olyan édes, mint a fa tetején lévő, kevesebbet is kell nyújtózni utána. Ha mégis a gyors eredmények elérése a cél, érdemes az úgynevezett hosszú farok, vagyis 3+ tagból álló kulcsszóra optimalizálni – ezekre kevesen keresnek, kicsi rájuk a verseny, ugyanakkor komoly (könnyen pénzre váltható) szándék húzódik meg mögöttük.
 
Átfogó SEO audit szolgáltatásunknak köszönhetően alaposan megismerheti a webhelyen belüli és azon kívüli tényezők állását. Minden egyszerűbbé válhat egy professzionális SEO cég segítségével, amely a keresőalgoritmusok adataira és a háttérben meghúzódó összefüggések feltárására összpontosítva új távlatokat nyithat meg az Ön vállalkozása, cége előtt.
 
 
Vissza a cikkekhez