KezdőlapBlog Mennyi idő kell az első helyhez a Google találatok között?
Ha egy site-nak sikerül legalább a dobogós pozíciók egyikére feltornáznia magát, az rendkívüli érték- és forgalomnövekedést eredményez a webhely számára.
 
statisztikák szerint ugyanis a kattintások 75 százalékát kapják azok a site-ok, amelyek a Google találati lista első oldalán szerepelnek. Az első helyezett viszi a forgalom nagyjából 30%-át, a második helyezett a 15%-át, a harmadik pedig a 9%-át. Az ötödik pozíció környékén elkezdenek meredeken visszaesni az értékek, a második találati oldalon lévő site-ok pedig alig részesülnek a kattintásokból.

Mivel az organikus forgalom számottevő része – több mint ötven százaléka – a dobogós helyekre összpontosul, az erőfeszítésekért járó jutalom óriási. Ha sikerül a harmadik helyről a másodikra, vagy a másodikról az elsőre ugrania, lényegében megduplázta a neki jutó szelet nagyságát. Vagyis sikerült megkétszereznie azt a forgalmat, amelyet adott kulcsszó eredményez a számára. A probléma ezzel „csak” az, hogy az első helyek megszerzése akár évekbe is telhet.
 
A dobogós pozíciók megkaparintásához – vagy a harmadik fokról az első eléréséhez – ugyanis egy site-nak komoly tekintélyt kell kiépítenie magának. A világhálón lévő milliónyi honlap legjobb egy százaléka közé kell felküzdenie magát. Ha pedig eljutott a felső tízezerbe, ott még le kell győznie az első helyen trónolót, hogy átvehesse a helyét.
 
A SEO hosszútávon érvényesülő megtérülése a gyors eredményeket váró vállalkozások számára szinte rémisztően hat – de csak első ránézésre. A tisztánlátás érdekében a következőkben megnézzük, hogy mennyi időbe telik az első pozíció megkaparintása, és hogy megtérül-e a befektetés.
 

Akkor mégis mennyi idő kell az első helyezés megszerzéséhez?

Nos, a helyzet az, hogy erre a kérdésre nehéz határozott választ adni. Vigyázni kell azzal, aki előzetes tájékozódás nélkül kerek-perec ígéretet tesz az első helyek megszerzésére. Ugyanis vagy nem tudja, hogy mit csinál, vagy nem mond igazat.
 
Első lépés gyanánt egy teljes körű site-audit elvégzésére lehet szükség. Ez azért fontos, hogy rendelkezésre álljanak azok az információk, amelyek alapján legalább nagy vonalakban meg lehessen válaszolni a kérdést.
 
Az azonban egészen biztos, hogy a SEO hosszú távú megtérülése nagyságrendileg felülmúlja a fizetett hirdetések által elérhető, pillanatnyi eredményességet.
 
Az első helyezés megszerzéséhez szükséges idő számos tényező függvényében változhat. Melyek ezek?
  • A site-on szereplő tartalom minősége, hossza, kora;
  • A webhely on-site rangsorolási tényezők szerinti állapota (letöltési sebesség, forráskód, meta elemek, kulcsszavak, dizájn stb.);
  • A belső hivatkozások és backlinkek minőségi és mennyiségi jellemzői;
  • A horgonyszövegek paraméterei, diverzitásuk szintje;
  • A site által célzott kulcsszóra irányuló verseny élessége;
  • És még legalább 100 rangsoroló tényező (lásd később).
 
A Google összetett keresőmotor, amelynek algoritmusait és azok működését még a legprofibb SEO szakértők sem ismerhetik minden apró részletében. Ezért, bár a fő csapásirányok és tendenciák egyértelműek, mégis időnként a különböző taktikák és megközelítések különböző eredményekre vezetnek.
Fontos továbbá, hogy egy honlap sikerességét nemcsak a honlap paraméterei határozzák meg. Lényegesek a konkurens site-ok jellemzői, illetve a célzott kulcsszóra irányuló verseny nagysága is.
 
Mindazonáltal ebből természetesen nem következik az, hogy akkor nincs is mit tenni; szerencsére nagyon is van! Egy alaposan átgondolt, lépésről lépésre felépített és végrehajtott SEO stratégiával még a legkeményebb versenytársakat le lehet győzni.
 

Pillantás a rangsorolási idővel kapcsolatos adatokra

Az Ahrefs utánajárt annak, hogy a legjobb helyezést elérő oldalak mögött hány év áll. Arra voltak kíváncsiak, hogy átlagosan mennyi időbe telik elérni az első pozíciókat. A kutatás során nem tettek mást, mint véletlenszerűen kiválasztottak 2 millió kulcsszót. Ezt követően pedig megnézték, hogy ezekre a szavakra az első 10 találat között megjelenő site-ok milyen jellemzőkkel bírnak.
 
A vizsgálat végére érve a következő eredmények álltak elő:
  • A dobogó élén lévő site-ok átlagos életkora 950 nap, vagyis több, mint 2,6 év.
  • A dobogó második fokán elhelyezkedő site-ok átlagos életkora 850 nap, vagyis 2,3 év. (Amely átlagos életkor csökkenő tendenciát mutat a 10. pozíció felé haladva).
  • Az első 10 helyezett átlagos életkora 650 nap (kb. 1,8 év), ami ráadásul érdekes szórást is mutat. Az első 10-ben található oldalak mindössze 22%-a, az első pozíciót megszerzők pedig mindössze 1%-a született a vizsgálat előtti évben.
Forrás: Ahrefs
 


Mi tehát a tanulság?

Az, hogy egy site az első helyre jusson az indulást követő egy éven, inkább kivétel, mint szabály (bár lehetséges). Vagyis egy átlagos webhelynek éveket kell eltöltenie a neten ahhoz, hogy felkapaszkodhasson a keresőtalálati listák élére.
 
Az Ahrefs kutatáshoz hasonló eredményekre jutott Neil Patel a BuzzSumo, a SEMRush és az Ahrefs adatainak vizsgálata alapján. Azt találta, hogy az első pozíció megszerzéséhez a site-oknak átlagosan 100 napra van szükségük. Vagyis e kutatás szerint „csak” néhány hónapnyi idővel kell számolniuk a webhelyeknek.
A nem jelentéktelen eltérés magyarázata az, hogy a különböző vizsgálatok különböző minták és különböző nehézségű kulcsszavak alapján számolnak. Ugyanakkor az is fontos, hogy egyes kutatások figyelembe vesznek anekdotikus bizonyítékokat is. Az optimistább hangvételű vizsgálatok szerint 90–180 nap kell az első helyezés megszerzéséhez. A realistábbak szerint néhány hónap és egy év közötti időre van ehhez szükség.
 
Akárhogy is, az irány egyértelmű: kizárt, hogy néhány hét vagy egy-két hónap alatt meg lehessen szerezni az első helyezést.
 
 
 1-3 hónap3-6 hónap6-12 hónap
A webhely állapotaOptimalizáltProblémásGyenge
A versenytárs webhely DA értékeAlacsonyKözepesMagas
A versenytárs webhely tartalmainak minőségeAlacsonyKözepesMagas
 

A rangsoroláshoz szükséges idő hosszát meghatározó szignifikáns tényezők:

 

Vagyis az első hely eléréséhez jónéhány hónapra lehet szükség. Akkor is, ha alacsony intenzitású versennyel jellemezhető környezetről vagy a helyi találati listákat célzó optimalizálásról van szó. Ha viszont a mezőny erős és a verseny éles, akkor ehhez egy évre is szükség lehet.
 

A rangsoroláshoz szükséges idő hosszát meghatározó tényezők

Az első és legfontosabb, hogy a webhely SEO-ja lehetőleg minél több lábon álljon. (Vagyis minél több faktor figyelembevételével történjen a site optimalizálása.)

Konkrétan a következő tényezőknek van a legbefolyásosabb szerepük az első helyezés elérésében:
  • A 100 legfontosabb rangsoroló tényező között a site optimalizálása során célzott tényezők száma. (Ez azt jelenti, hogy a top rangsoroló faktorok között hány faktor figyelembevételével történik a webhely optimalizálása.)
  • Az alkalmazott entitások száma (a Google szerint entitásnak számít minden, ami „egyszeri, egyedi, definiált és megkülönböztethető”);
  • A 200 legfontosabb rangsoroló tényező között a site optimalizálása során célzott tényezők száma;
  • A site optimalizálása során célzott tényezők száma;
  • A keresési eredmények megjelenésének dátuma;
  • Ahrefs hivatkozó IP-címek;
  • Ahrefs NoFollow visszahivatkozások;
  • Ahrefs class C hivatkozáscímek;
  • Ahrefs hivatkozó domainek;
  • Ahrefs visszamutató hivatkozások;
  • A HTML tagek kulcsszavai;
  • Ahrefs hivatkozó oldalak;
  • Ahrefs szöveg-visszamutató hivatkozások;
  • A body címke kulcsszavai;
  • A title címke entitásai;
  • A H3 címkék entitásai;
  • A H2 címkék entitásai;
  • Ahrefs Rank;
  • Ahrefs DoFollow visszahivatkozások;
  • A div címkék kulcsszavai;
  • Az A címkék kulcsszavai;
  • A H1, H2, H3 címkék kulcsszavai;
  • A H1-H6 címkék kulcsszavai;
  • A P címke kulcsszavai;
  • A H1, H2 címke kulcsszavai;
 

A webhely életkorának hatása a rangsoroló oldal kilátásaira

A Google a rangsoroló tényezőket mind domain, mind oldal szinten vizsgálja. Vagyis például egy 5 éves domainen létrehozott új oldal jobb esélyekkel indul a versenyben, mint egy vadonatúj domainen kialakított. Ez akkor is így van, a két oldal ugyanazon a napon jelenik meg. Tehát ha egy site-ot a nulláról kell felépíteni, számítani lehet arra, hogy sok időre lesz szükség az első helyezés megszerzéséhez. Jóval többre, mint egy régebb óta létező webhely esetében. Ám ha rendelkezésre áll egy jól bejáratott, erős domain, akkor jó okkal reménykedhetünk. Az ezen a domainen induló oldalak nagyobb valószínűséggel fognak rövidebb idő alatt magas helyezéseket elérni.
 
Ugyanakkor az életkor mellett a tartalom minősége, típusa is sokat nyomhat a latban. Ha a site hosszabb ideje, rendszeresen, részletes és minőségi tartalmat publikál, ennélfogva értékes linkeket szerez, szerencsésnek mondhatja magát. Ebben az esetben ugyanis az új oldalak a minőségi tartalmak és hivatkozások által elért domain tekintélyből is részesülhetnek.
 

A tartalom minősége

Természetesen az új oldalak esélyei nemcsak a már meglévő oldalak minőségétől függnek: azoknak maguknak is mutatniuk kell valamit. Ha az új oldal gyenge nívójú, nem rendelkezik megfelelő számú és minőségű visszahivatkozásokkal, a tartalmai vékonyak, akkor nemigen van jövője. Vagyis ha nem jelent értéket a felhasználók számára, akkor nemhogy gyorsan nem fogja elérni az első helyezést, de csigalassúsággal sem. Értelemszerűen minél több időt és energiát sikerül beletenni a site minőségének javításába, annál közelebb lehet kerülni az első helyekhez.
 

A kulcsszóra irányuló verseny erőssége

Az egyik legfontosabb szempont, amely meghatározza az első hely megszerzéséhez szükséges idő hosszát, az a site által célzott kulcsszó nehézsége. Vagyis az, hogy mekkora a verseny arra a bizonyos kifejezésre.
Általában elmondható, hogy minél keresettebb egy kulcsszó, annál nagyobb rá a verseny, annál több versenytársat vonz. (Nyilván azért, mert annál nagyobb forgalmat terelhet a jó helyeken lévő oldalakra.) Tehát például az „új kerékpár” kulcsszóra optimalizált oldalak közötti versenyben több év is eltelhet, míg sikerül kiharcolni az első pozíciót. Ha azonban egy hosszú farok kulcsszóra, mondjuk az „új kerékpár tizenévesek számára” kifejezésre célzunk, néhány hónap is elegendő lehet.
Fontos az is, hogy az aktuális első helyezett mióta első helyezett.
Tehát ha egy olyan site-ot próbálunk letaszítani az élről, amely már évek óta ott tanyázik, kemény harcra kell számítanunk. Ha viszont az első helyezett hirtelen, mondjuk egy ügyes csel – gray hat módszer – segítségével került az élre, nyert ügyünk van. Ebben az esetben ugyanis a trónbitorlót viszonylag könnyen le lehet taszítani.
 

A hivatkozó domainek

Kétségtelen, hogy erős statisztikai kapcsolat van a site-ra mutató linkek száma, valamint az oldal helyezése között. (És tény, ami tény, a közkeletű felfogás is ebbe az irányba mutat). Ennek ellenére nem a backlinkek mennyisége jelenti a legfontosabb tényezőt az első helyezés gyors megszerzésében. Sokkal lényegesebb az, hogy a linkek mekkora tekintéllyel rendelkező domainekről érkeznek. Tehát ha sikerül a site elindítása utáni első hónapokban magas DR értékű webhelyekről hivatkozásokat szerezni, az lesz a nyerő taktika. Ez ugyanis többet ér, mint ezerszámra begyűjteni a gyenge minőségű hivatkozásokat. (A legcélravezetőbb megoldást jelenti ilyenkor például vendégblogposztok publikálása, vagy a linkeket természetes módon bevonzó tartalmak előállítása.)
 
Ha az első hely megszerzése (vagy megtartása) a cél, természetese számos más változót is figyelembe kell venni az optimalizálás során. Olyan technikai tényezőket is, mint például az, hogy az oldal mobilra optimalizált-e. Fontos azonban, hogy elsősorban a fentiekben említett tételekre –hivatkozásokra, tartalmakra, kulcsszónehézségre, életkorra – kell leginkább figyelni.
 

Érdemes kivárni azt az időt, ami az első pozíció megszerzéséhez szükséges?

Ha az a kérdés, hogy megtérül-e az egy – versenyképes kulcsszavak esetében több – évnyi várakozás, a válasz a szokásos: attól függ.
 
Egyes esetekben az első helyezés megszerzése olyan értéket jelent, hogy érdemes belefektetni az energiát, bármennyi ideig is tart a folyamat. Például, ha egy lekérdezés összesen havonta 100 000 keresést kap, akkor jó valószínűséggel megtérül a munka.  Ugyanis a második helyről az elsőre történő lépéssel 15000 havi látogatóról 33000 havi látogatóra emelkedhet a site forgalma. Ha viszont egy kulcsszóra csak havi 1000 keresés irányul, rögtön más a helyezt. Ekkor a második helyről az első helyre lépés 150-ről 330-ra emeli a havi látogatók számát. Ez pedig mindössze 180 plusz látogatót jelent. Természetesen amennyiben a site luxuscikkeket árul, ez az extra forgalom is komoly plusz árbevételt eredményezhet. Egy átlagos webhely esetében azonban más kulcsszavak feltornázására érdemes fókuszálni, és nem feltétlenül egyetlen kulcsszóval az első helyezés megszerzésére törekedni.
 
Ideális esetben az alaposan átgondolt SEO stratégia kompromisszumot teremt az ambiciózus törekvések és az alkalomadtán kínálkozó potya lehetőségek kihasználása között.
Tehát, ha egy márkázott vagy jól jövedelmező kulcsszóra kell feltornázni a site-ot, az megérheti az időt (pénzt, paripát, energiát).
Ugyanakkor fontos törekedni a kínálkozó könnyű győzelmekre is. Bár az alacsonyan, elérhető távolságban lévő gyümölcs nem olyan édes, mint a fa tetején lévő, kevesebbet is kell nyújtózni utána. Ha mégis a gyors eredmények elérése a cél, érdemes az úgynevezett hosszú farok, vagyis 3+ tagból álló kulcsszóra optimalizálni. Ezekre kevesen keresnek, kicsi rájuk a verseny, ugyanakkor komoly (könnyen pénzre váltható) szándék húzódik meg mögöttük.
 
Átfogó SEO audit szolgáltatásunknak köszönhetően alaposan megismerheti a webhelyen belüli és azon kívüli tényezők állását. Minden egyszerűbbé válhat egy professzionális SEO cég segítségével. A keresőalgoritmusok adataira és a háttérben meghúzódó összefüggések feltárására összpontosítva ugyanis új távlatokat nyithat meg az Ön vállalkozása, cége előtt.
 

 
 
Vissza a cikkekhez