Az átkattintási arány (CTR) egy online marketingben használt mérőszám, amely a felhasználói aktivitás mértékét adja meg.
Mit mutat meg?
Az átkattintási arány (Click Trhough Rate, CTR) azt mutatja meg, hogy hány ember kattintott egy (például hirdetésben megjelenített) linkre azok közül, akik látták ezt a linket. Tehát a leadott kattintások arányát írja le a megjelenések teljes számához viszonyítva.
A legtöbb digitális marketing csatornánál figyelik az átkattintási arányt, de a legnagyobb hangsúlyt az e-mail marketingben, a PPC-kampányoknál és a
SEO-nál kapja, mert ezek célja, hogy a felhasználókat egy adott linkre kattintás által a landing weboldalra terelje. Valószínűleg ez a leggyakoribb mérési módszer az online hirdetések világában.
Az átkattintási arányt gyakran más mérési formákkal együtt használják, hogy részletes képet kapjanak egy-egy hirdetési kampány teljesítményéről. Egy PPC-hirdetés esetében a CTR értékéből világosan látszik, hogy mennyire teljesít jól a hirdetésünk.
A CTR tehát egy kulcsfontosságú teljesítménymutató, amely méri a reklámkampányok hatékonyságát, és különösen akkor érdekes, ha a számlázás kattintásonkénti költség alapján történik.
Hogyan számoljuk ki a CTR-t?
Habár a legtöbb eszköz analitikája kiszámolja nekünk az átkattintási arányt, így nem kell ezzel foglalkoznunk, de azért jó, ha tisztában vagyunk vele. El kell osztani a kattintások számát a látogatók számával, majd megszorozni százzal.
Mi a különbség a konverziós arány (CVR) és az átkattintási arány (CTR) között?
A CTR tehát hasznos mérőszám, de nem az egyetlen, amire figyelni kell: a konverziós arány (CVR) vagy a visszafordulási arány szintén fontos teljesítménymutatói egy kampánynak vagy weboldalnak.
Az átkattintási arányt gyakran összetévesztik a konverziós aránnyal, pedig a kettő nem ugyanaz. Az átkattintási arány megmondja, hogy hányan látnak egy hirdetést és hányan lépnek kapcsolatba vele, de azt nem árulja el, mit tesznek a látogatók a kattintás után.
Például a magas CTR, de alacsony CVR azt jelentheti, hogy a hirdetésünk nagyon figyelemfelkeltő, de nem a megfelelő célközönségnek, korcsoportnak hirdetünk. Ezzel szemben az alacsony CTR, de magas CVR azt jelezheti, hogy a hirdetésünk jó minőségű forgalmat vonz, de talán nem a legmegfelelőbb helyen jelenik meg. A megfelelő egyensúly megtalálása általában nem könnyű feladat, gyakran csak sok próbálkozás és hiba árán sikerül elérni.
Milyen tényezők befolyásolják az átkattintási arányt?
Ahhoz, hogy egy adott
tartalom a felhasználó számára releváns legyen, a közvetítő csatornának és a céloldalnak egy irányba kell hatnia, összhangban kell lennie. Vagyis a hirdetésnek vagy kampánynak ugyanazt az üzenetet kell közvetítenie, mint a landing weboldalnak. Csak így lesz hiteles az üzenet és koherens az arculat, ami persze nemcsak a kattintási arány miatt fontos, hanem a konverzió miatt is.
Egy PPC-kampánynál a CTR-t nagyban befolyásolja, hogy a hirdetésünk hol jelenik meg a találati oldalon. Erre a rangsorunk (Ad Rank) van hatással, vagyis a hirdetés helyezése, melyet több tényező is befolyásol, például a minőségi mutató, a relevancia, és nagyrészt az összeg, amit hajlandók vagyunk ezért kifizetni.
Az átkattintási arányt befolyásolja az is, hogy a felhasználó milyen eszközön keresztül kapcsolódik a világhálóra. A mobilos CTR általában magasabb szokott lenni, mint egy asztali gépről indított kattintásé. Ha szűkös a büdzsénk, akkor ezt a tényezőt is figyelembe vehetjük a hirdetés célzásánál.
A CTR értelmezése
Az átkattintási arányt minden digitális marketing csatornán ugyanúgy mérjük, de nem ugyanúgy értelmezzük. Például az organikus keresésnél megjelenünk a Google találati listáján, és a CTR azt mutatja meg, hogy a találati listáról hányan jutottak el az oldalunkra. Ezt nagyban befolyásolja, hogy hányadik helyen állunk a találati listán, így a CTR sokat elárul arról is, hogy milyen a weboldalunk rangsorolása. Ezzel szemben egy PPC-kampány esetében a CTR nagy részben a hirdetés üzenetétől, minőségétől vagy a célzásának beállításaitól függ, és ezekről árul el sokat.