KezdőlapBlog Mi az a CTR, vagyis az átkattintási arány?

Az átkattintási arány (CTR) egy online marketingben használt mérőszám, amely a felhasználói aktivitás mértékét adja meg. 

Mit mutat meg?

Az átkattintási arány (Click Through Rate, CTR) az egyik legfontosabb mérőszám az internetes marketing területén. Az mutatja meg, hogy hány ember kattintott egy (például hirdetésben megjelenített) linkre azok közül, akik látták ezt a linket. Tehát a leadott kattintások arányát írja le a megjelenések teljes számához viszonyítva.
 
A legtöbb digitális marketing csatornánál figyelik az átkattintási arányt. Ugyanakkor a legnagyobb hangsúlyt az e-mail marketingben, a PPC-kampányoknál és a SEO-nál kapja. Ezek célja ugyanis, hogy a felhasználókat egy adott linkre kattintás által a landing weboldalra terelje. Valószínűleg ez a leggyakoribb mérési módszer az online hirdetések világában.

Az átkattintási arányt gyakran más mérési formákkal együtt használják, hogy részletes képet kapjanak egy-egy hirdetési kampány teljesítményéről. Egy PPC-hirdetés esetében a CTR értékéből világosan látszik, hogy mennyire teljesít jól a hirdetésünk. 
 
A CTR tehát egy kulcsfontosságú teljesítménymutató, amely jól méri a reklámkampányok hatékonyságát. Különösen pedig akkor érdekes, ha a számlázás kattintásonkénti költség alapján történik.

Hogyan számoljuk ki a CTR-t?

Habár a legtöbb eszköz analitikája kiszámolja az átkattintási arányt, így nem kell ezzel foglalkoznunk, azért jó, ha tisztában vagyunk vele. El kell osztani a kattintások számát a látogatók számával, majd megszorozni százzal.

Mi a különbség a konverziós arány (CVR) és az átkattintási arány (CTR) között?

A CTR tehát hasznos mérőszám, de nem az egyetlen, amire figyelni kell. A konverziós arány (CVR) vagy a visszafordulási arány szintén fontos teljesítménymutatói egy kampánynak vagy weboldalnak.
 
Az átkattintási arányt gyakran összetévesztik a konverziós aránnyal, pedig a kettő nem ugyanaz. Az átkattintási arány azt mondja meg, hogy hányan látnak egy hirdetést és hányan lépnek kapcsolatba vele. Azt azonban nem árulja el, mit tesznek a látogatók a kattintás után.

Például a magas CTR, de alacsony CVR azt jelentheti, hogy a hirdetésünk nagyon figyelemfelkeltő, de nem a megfelelő célközönségnek/korcsoportnak hirdetünk. Mit jelent ezzel szemben az alacsony CTR, de magas CVR? Talán azt, hogy a hirdetésünk jó minőségű forgalmat vonz, de nem a legmegfelelőbb helyen jelenik meg. A megfelelő egyensúly megtalálása általában nem könnyű feladat, gyakran csak sok próbálkozás és hiba árán sikerül elérni.

Milyen tényezők befolyásolják az átkattintási arányt?

Relevancia

Ahhoz, hogy egy adott tartalom a felhasználó számára releváns legyen, a közvetítő csatornának és a céloldalnak egy irányba kell hatnia. Vagyis az összhang ezek esetében különösen fontos. Tehát a hirdetésnek vagy kampánynak ugyanazt az üzenetet kell közvetítenie, mint a landing weboldalnak. Csak így lesz hiteles az üzenet és koherens az arculat. Ez persze nemcsak a kattintási arány miatt fontos, hanem a konverzió miatt is.

Ad Rank

Egy PPC-kampánynál a CTR-t nagyban befolyásolja, hogy a hirdetésünk hol jelenik meg a találati oldalon. Erre a rangsorunk (Ad Rank) van hatással. Vagyis a hirdetés helyezése, melyet több tényező is befolyásol. (Például a minőségi mutató, a relevancia, és nagyrészt az összeg, amit hajlandók vagyunk ezért kifizetni.) 

Mobileszköz

Az átkattintási arányt befolyásolja az is, hogy a felhasználó milyen eszközön keresztül kapcsolódik a világhálóra. A mobilos CTR általában magasabb szokott lenni, mint egy asztali gépről indított kattintásé. Ha szűkös a büdzsénk, akkor ezt a tényezőt is figyelembe vehetjük a hirdetés célzásánál.

A CTR értelmezése

Az átkattintási arányt minden digitális marketing csatornán ugyanúgy mérjük, de nem ugyanúgy értelmezzük. Például az organikus keresésnél megjelenünk a Google találati listáján. Ilyenkor a CTR azt mutatja meg, hogy a találati listáról hányan jutottak el az oldalunkra. Ezt befolyásolja, hogy hányadik helyen állunk a találati listán, így a CTR sokat elárul arról is, hogy milyen a weboldal-rangsorunk. Ezzel szemben egy PPC-kampány esetében a CTR nagy részben a hirdetés üzenetétől, minőségétől vagy a célzásának beállításaitól függ.

Vissza a cikkekhez