Mi az a NAP, és hogyan segít a helyi keresőoptimalizálásban?
Akár online, akár offline csatornákon keresztül történik az értékesítés, a hirdetések által teremtett összkép döntő jelentőségű lehet siker szempontjából. Az arculat, a színek, a logók, a szlogenek egységes egésszé összeálló kialakítása kulcsszerepet játszik az adott márka iránti bizalom megteremtésében.
Ugyanakkor a cégek online homlokzatának kialakítása kapcsán alapvető fontossággal bír
a NAP adatok (Name, Address, Phone) konzisztens megjelenítése is. A név, cím, telefonszám információk egységes forma szerinti, következetes feltüntetése létfontosságú tényező – egyebek mellett - a helyi keresőoptimalizálás szempontjából. Amikor ugyanis a keresőmotor információt gyűjt a versenyző vállalkozásokról, ezeket az elérhetőségi információkat is megvizsgálja a rangsor felállításakor.
A Moz 2018-as vizsgálata szerint a NAP adatok konzisztenciája a Google My Business Profile jelzések részeként nagy jelentőséggel bír. Látványosan javíthtja a cégek online jelenlétét – illetve, ha következetlen módon kerülnek feltüntetésre ezek az információk, gyengíthetik azt. Nézzük, mit kell tudni a NAP-ról, és a keresőoptimalizálással való kapcsolatáról!
A NAP adatok és a visszahivatkozások összefüggése
A vállalkozások különböző weboldalakon való megjelenése, szereplése a netes marketingstratégia kritikus részét képezi. Ezek az üzleti és egyéb site-ok, könyvtárak ugyanis hatékony visszamutató hivatkozásokként szolgálhatnak. Olyan linkekként, amelyek lényegesen növelhetik a cég tekintélyét mind a keresőmotorok, mind a felhasználók szemében.
Amikor azt mondjuk, visszahivatkozás vagy backlink, olyan linkre gondolunk, amely egyik webhelyről egy másik webhelyre – például adott cég honlapjára – mutat. Ha ugyanis egy nagy tekintéllyel rendelkező site-ról érkezik a hivatkozás, azt a Google jó pontként értékeli. A jó pontoknak köszönhetően pedig előbb-utóbb javítani fog a keresőmotor a cég honlapjának keresőtalálati listán felvett pozícióin.
Ha azonban a vállalkozás neve, címe, telefonszáma az egyik linkelő site-on más formában szerepel, mint a másikon, az rossz hír. Ezek az eltérések ugyanis rontják a cég megítélését a Google szemében.
Ez a fajta inkonzisztencia különösképpen problémás akkor, ha a vállalkozás pénzügyi vagy egészségügyi területen működik. Az ezekben a szektorokban érdekelt site-ok vizsgálatakor ugyanis a keresőmotor nagyon szigorúan jár el a minőségi kritériumok érvényesülése kapcsán. (A fizikai és pénzügyi jólét kérdéseit ugyanis a Google szerint soha nem lehet elég komolyan venni.)
Tegyük fel, az emberek baleseti kártérítésben utazó ügyvédet keresnek. Tegyük fel, X iroda NAP adatai inkonzisztens módon kerülnek megadásra (Ilyen eset lehet mondjuk, hogy a telefonszáma a saját honlapján egyféleképpen, a Google Business Profile adatlapján pedig másféleképpen van megadva.) Az adatok inkonzisztenciája miatt tehát az iroda a Google szemében megbízhatatlannak fog minősülni. Vagyis nem valószínű, hogy a találati lista előkelő helyein fogja felhozni azt a keresőmotor. (Arról nem is beszélve, hogy a nem egységes adatok a felhasználókat is elbizonytalaníthatják.)
Miért ragaszkodik a Google ennyire a formaságokhoz? Azért, mert ha 123-456 alakban van megadva egyik helyen a cég telefonszáma, másik helyen 12-34-56 alakban, a kereső elbizonytalanodik. Vagyis nem fogja tudni, hogy ebben az esetben ugyanarról a telefonszámról van szó. Eltérő karaktereket lát, amiből arra következtet, hogy a cég megbízhatatlan, hiszen a telefonszámát sem tudja rendesen megadni. Márpedig milyen cég az, amely ugyanarra a kérdésre egyszer ezt válaszolja, másszor azt? (Az biztos, hogy nem kellő igényességgel foglalkozik a netes megjelenésével, ennélfogva nem is érdemel jól látható helyeket.)
Tehát a keresőmotorok célja az, hogy a felhasználók számára a legértékesebb és legrelevánsabb információkat jelenítsék meg. Márpedig ha konzisztens NAP-információkat ad meg egy vállalkozás az interneten, előnybe kerül azokkal szemben, akik ezt nem teszik meg. Arról nem is beszélve, hogy az ügyfeleknek pozitív első élményben lesz része arról a cégről, amely figyel ezekre a formaságokra.
Így lehetséges kihozni a legtöbbet a konzisztens módon megadott NAP adatokból
A fentiek tükrében talán nem szükséges tovább bizonygatni a NAP információk fontosságát.
Praktikus szinten a következőképpen érdemes eljárni az elérhetőségi adatok kezelése során:
- Tanácsos azonnal frissíteni az információkat, ha megváltoznak az elérhetőségi adatok. Ez a lépés értelemszerűen kritikus fontosságú, ha a cég elköltözik, nevet vagy IKT szolgáltatót vált stb.
- Nemhogy tanácsos, egyenesen kötelező a NAP adatokat konzisztens módon megadni mindazokon a site-okon, amelyeken a cég megjelenik.
- Érdemes regisztrálni a vállalkozást a lehető legtöbb, Magyarországon is elérhető online felületen, üzleti címtárban. (Google My Google Business Profile, Apple Maps, LinkedInforBusines, YellowPages, Yelp, Foursquare stb.)
Hogyan érdemes megjeleníteni a vállalkozás nevét?
Ahogy az offline világban, úgy az online térben is a cég hivatalos, teljes nevét kell használni. Tegyük fel, az ügyvédi iroda neve az, hogy Gipsz Jakab Baleseti Kártérítési Ügyvédi Iroda. Nos, hogy szerepel ideális esetben a Google Business Profile fiókban vagy a Facebookon a cégnév? Biztosan nem úgy, hogy Gipsz Jakab baleseti kártérítési ügyekkel foglalkozó ügyvéd, hanem úgy, ahogy az a hivatalos alapító okiratban szerepel. Bár a lényeg mindkét esteben ugyanaz, a forma mégis eltér annyira, hogy a Google megzavarodjon, ezért kötelező ragaszkodni a következetességhez.
Hogyan érdemes megjeleníteni a vállalkozás címét?
A címek megadása során sokféle jelölés, rövidítés közül lehet választani. Például van, aki teljesen kiírja, hogy „utca”, más megelégszik az „u” karakter szerepeltetésével. Ez a fajta sokszínűség a NAP adatok kapcsán azonban egyáltalán nem kívánatos. Láttuk ugyanis, hogy az apró különbségek nagy problémákat okozhatnak a Google-nek akkor, amikor a vállalkozásokról gyűjt adatokat.
Tehát:
- az „1234 Budapest, Darabos u. 4.” forma,
- az „1234 Budapest, Darabos utc. 4.” forma,
- és az „1234 Budapest, Darabos utca 4.” forma
is működik, ha következetesen ugyanúgy szerepel az FB profilon, a site saját honlapján vagy a Google Business Profile fiókjában. (A cím konzisztens módon történő szerepeltetése egyébként a különböző marketinganyagok, brosúrák, szórólapok nyomtatásakor is jól jöhet.)
Hogyan érdemes megjeleníteni a vállalkozás telefonszámát?
Akárcsak a cím, a telefonszám is sokféleképpen megadható – a hangsúly itt is a következetességen van.
Tehát a:
- „06-1-123-456” alak, a
- „36-1-123-456” alak, és a
- „+36 1 123 456” alak
is működik, ha minden platformon ugyanolyan formában szerepel.
Végül néhány praktikus tanács
A NAP adatok konzekvens szerepeltetése a különböző platformokon nem különösebben bonyolult feladat. Mindössze néhány lépés, kis odafigyelés és józan ész szükségeltetik a feladat megugrásához.
- Érdemes a NAP információkat könnyen megtalálható helyen szerepeltetni a honlapokon. Fontos, hogy az adatokat szöveges, nem pedig képi formában kell elhelyezni, mert a Google kevésbé képes a vizuális elemeket értelmezni.
- Tanácsos minél hamarabb nyitni egy Google Business Profile fiókot, és a NAP adatokat ezen a felületen is feltüntetni. Mégpedig azért, hogy a Google Térképen, és a helyi keresőben is minél jobb esélyekkel jelenhessen meg a vállalkozás.
- Célszerű átfésülni minden olyan felületet, csatornát, ahol a cég szerepel. Ha formailag inkonzisztensek az adatok, érdemes őket kijavítani. Ha ehhez szükséges a webhely webmesterének segítségét igénybe venni, akár egy e-mail elküldésével is könnyen célt lehet érni.
Egy szó, mint száz, a NAP adatok különböző site-okon, felületeken történő formailag következetes szerepeltetése apróságnak tűnhet, azonban egyáltalán nem az. Hiába ugyanis a professzionális SEO, ha ezek az információk nem megfelelőek, az hatással lehet a vállalkozás láthatóságára. Természetesen ezen feladatok elvégzése nem kevés munkát jelenthet. Ezért érdemes lehet olyanokra bízni, akik a keresőoptimalizálást, így sok egyéb mellett a NAP adatok karbantartását is professzionális módon végzik.