KezdőlapBlog Mi az a NAP, és hogyan segít?

Mi az a NAP, és hogyan segít a helyi keresőoptimalizálásban?

 
Akár online, akár offline csatornákon keresztül történik az értékesítés, a hirdetések megjelenése, arculata, a színek, a logók, a szlogenek egységes egésszé összeálló kialakítása kulcsszerepet játszik az adott márka iránti bizalom megteremtésében.
 
Ugyanakkor a cégek online homlokzatának kialakítása kapcsán alapvető fontossággal bír a NAP adatok (Name, Address, Phone) konzisztens módon történő megjelenítése is. A név, cím, telefonszám információk egységes forma szerinti, következetes feltüntetése létfontosságú tényező a helyi keresőoptimalizálás – például a Google térképen való megjelenés – sikere szempontjából. Amikor ugyanis a keresőmotor információt gyűjt a versenyző vállalkozásokról, ezeket az elérhetőségi információkat is megvizsgálja a rangsor felállításakor. A Moz 2018-as vizsgálata szerint a NAP adatok konzisztenciája a Google My Google Business Profile jelzések részeként jelentősen növelheti a cégek online jelenlétét – illetve, ha következetlen módon kerülnek feltüntetésre, gyengíthetik azt.
Nézzük, mit kell tudni a NAP-ról, és a keresőoptimalizálással való kapcsolatáról!
 

A NAP adatok és a visszahivatkozások összefüggése

 
A vállalkozások különböző weboldalakon való megjelenése, szereplése a netes marketingstratégia kritikus részét képezi. Ezek az üzleti és egyéb site-ok, könyvtárak ugyanis hatékony visszamutató hivatkozásokként szolgálhatnak, amelyek lényegesen növelhetik a cég tekintélyét mind a keresőmotorok, mind a felhasználók szemében.
 
Amikor azt mondjuk, visszahivatkozás vagy backlink, olyan linkre gondolunk, amely egyik webhelyről egy másik webhelyre – ebben az esetben a cég honlapjára – mutat. Ha egy nagy tekintéllyel rendelkező site-ról érkezik a hivatkozás, azt a Google jó pontként értékeli, és ennek köszönhetően előbb-utóbb javítani fog a cég honlapjának keresőtalálati listán felvett pozícióján.
Ha azonban a vállalkozás neve, címe, telefonszáma az egyik linkelő site-on más formában szerepel, mint a másikon, az rontja a cég megítélését a Google szemében.
 
Ez a fajta inkonzisztencia különösképpen problémás akkor, ha a vállalkozás pénzügyi vagy egészségügyi területen működik, mert az ezekben a szektorokban érdekelt site-ok vizsgálatakor a keresőmotor nagyon szigorúan jár el a minőségi kritériumok érvényesülése kapcsán (a fizikai és pénzügyi jólét kérdéseit ugyanis soha nem lehet elég komolyan venni).
Amennyiben például az emberek baleseti kártérítésben utazó ügyvédet keresnek, azonban X iroda NAP adatai inkonzisztens módon kerülnek megadásra – tehát mondjuk a telefonszáma a saját honlapján egyféleképpen, a Google Business Profile adatlapján pedig másféleképpen van megadva –, ez komoly problémát jelent, mert ez az iroda a Google szemében megbízhatatlannak minősül, és nem valószínű, hogy a találati lista előkelő helyein fogja felhozni azt a keresőmotor. (Arról nem is beszélve, hogy a nem egységes adatok a felhasználókat is elbizonytalaníthatják.)
 
A Google egyébként azért ragaszkodik ennyire a formaságokhoz, mert ha 06 1 123 456 alakban van megadva egyik helyen a cég telefonszáma, másik helyen +36 1 123 456 alakban, a kereső nem tudja, hogy ebben az esetben ugyanarról a telefonszámról van szó. Eltérő karaktereket lát, amiből arra következtet, hogy a cég megbízhatatlan, hiszen a telefonszámát sem tudja rendesen megadni, vagyis ugyanarra a kérdésre egyszer ezt válaszolja, másszor azt (vagy nem kellő igényességgel foglalkozik a netes megjelenésével, ennélfogva nem is érdemel jól látható helyeket).
 
Tehát mivel a keresőmotorok célja az, hogy a felhasználók számára a legértékesebb és legrelevánsabb információkat jelenítsék meg, ha konzisztens NAP-információkat ad meg egy vállalkozás az interneten, jó eséllyel előnybe kerül azokkal a cégekkel szemben, amelyek ezt nem teszik meg. Ami még ennél is fontosabb, hogy a potenciális ügyfeleknek pozitív első élményben lesz része arról a cégről, amely figyel ezekre a formai kérdésekre.
 

Így lehetséges kihozni a legtöbbet a konzisztens módon megadott NAP adatokból

 
A fentiek tükrében talán nem szükséges tovább bizonygatni a NAP információk fontosságát.
 
Praktikus szinten a következőképpen érdemes eljárni az elérhetőségi adatok kezelése során:
  • Tanácsos azonnal frissíteni az információkat, ha megváltoznak az elérhetőségi adatok. Ez a lépés értelemszerűen kritikus fontosságú, ha a cég elköltözik, nevet vagy IKT szolgáltatót vált stb.
  • Nemhogy tanácsos, egyenesen kötelező a NAP adatokat konzisztens módon megadni mindazokon a site-okon, amelyeken a cég megjelenik.
  • Érdemes regisztrálni a vállalkozást a lehető legtöbb, Magyarországon is elérhető online felületen, üzleti címtárban (Google My Google Business Profile, Apple Maps, LinkedIn for Busines, Yellow Pages, Yelp, Foursquare stb.).
 

Hogyan érdemes megjeleníteni a vállalkozás nevét?

 
Ahogy az offline világban, úgy az online térben is a cég hivatalos, teljes nevét kell használni. Tehát ha az ügyvédi iroda neve az, hogy Gipsz Jakab Baleseti Kártérítési Ügyvédi Iroda, akkor ideális esetben a Google Business Profile fiókban vagy a Facebookon a cégnév nem úgy szerepel, hogy Gipsz Jakab baleseti kártérítési ügyekkel foglalkozó ügyvéd, hanem úgy, ahogy az a hivatalos alapító okiratban vagy a társasági szerződésben szerepel. Bár a lényeg mindkét esteben ugyanaz, a forma mégis eltér annyira, hogy a Google-t zavarba hozza, ezért kötelező ragaszkodni a formai következetességhez.
 

Hogyan érdemes megjeleníteni a vállalkozás címét?

 
A címek megadása során sokféle jelölés, rövidítés közül lehet választani. Például van, aki teljesen kiírja, hogy „utca”, más megelégszik az „u” karakter szerepeltetésével – ez a fajta sokszínűség a NAP adatok kapcsán azonban egyáltalán nem kívánatos, mert az apró különbségek nagy problémákat okozhatnak a Google-nek akkor, amikor a vállalkozásokról gyűjt adatokat. Tehát:
  • az „1234 Budapest, Darabos u. 4.” forma,
  • az „1234 Budapest, Darabos utc. 4.” forma,
  • és az „1234 Budapest, Darabos utca 4.” forma
is működik, ha következetesen ugyanúgy szerepel az FB, az Instagram profilon, a site saját honlapján vagy a Google Business Profile fiókjában (a cím konzisztens módon történő szerepeltetése egyébként a különböző marketinganyagok, brosúrák, szórólapok nyomtatásakor is jól jöhet).
 

Hogyan érdemes megjeleníteni a vállalkozás telefonszámát?

 
Akárcsak a cím, a telefonszám is sokféleképpen megadható – a hangsúly itt is a következetességen van.
Tehát a:
  • „06-1-123-456” alak, a
  •  „36-1-123-456” alak, és a
  • „+36 1 123 456” alak
is működik, ha minden platformon ugyanolyan formában szerepel.
 

Végül néhány praktikus tanács

 
A NAP adatok konzekvens szerepeltetése a különböző platformokon nem különösebben bonyolult feladat – mindössze néhány lépés, kis odafigyelés és józan ész szükségeltetik a feladat megugrásához.
 
  • Érdemes a NAP információkat könnyen megtalálható helyen szerepeltetni a honlapokon. Fontos, hogy az adatokat szöveges, nem pedig képi formában kell elhelyezni, mert a Google kevésbé képes a vizuális elemeket értelmezni.
  • Tanácsos minél hamarabb nyitni egy Google Business Profile fiókot, és a NAP adatokat ezen a felületen is feltüntetni, hogy a Google Térképen, és a helyi keresőben is minél jobb esélyekkel jelenhessen meg a vállalkozás.
  • Célszerű átfésülni minden olyan felületet, csatornát, ahol a cég szerepel, és ha formailag inkonzisztensek az adatok, érdemes őket kijavítani – ha ehhez szükséges a webhely webmesterének segítségét igénybe venni, akár egy e-mail elküldésével is könnyen célt lehet érni.
Egy szó, mint száz, a NAP adatok különböző site-okon, felületeken történő formailag következetes szerepeltetése apróságnak tűnhet, azonban egyáltalán nem az: hiába a professzionális SEO, ha ezek az információk nem megfelelőek, az hatással lehet a vállalkozás láthatóságára. Természetesen ezen feladatok elvégzése nem kevés munkát jelenthet, ezért érdemes lehet olyanokra bízni, akik a keresőoptimalizálást, így sok egyéb mellett a NAP adatok karbantartását is professzionális módon végzik.
 
 
Vissza a cikkekhez