KezdőlapBlog Mire jó a tartalomnaptár?
Hogyan készítsünk érdekes és friss tartalmat hétről hétre, hónapról hónapra? Ez a kérdés sok embernek okoz fejfájást, aki a marketing és kommunikáció területén dolgozik, saját céget, vállalkozást üzemeltet vagy blogot ír. Egy praktikus eszköz, ami segíthet az új tartalmak létrehozásában és tervezésében, a tartalomnaptár.  
 

Mi az a tartalomnaptár?

A tartalomnaptár egy olyan táblázat, amelyben időrendi sorrendben megtervezzük és összegyűjtjük a közzétenni kívánt tartalmainkat. A naptár segítségével vizuálisan is megjeleníthetők az elkövetkezendő időszak (általában egy év) anyagai. Konkrét időponthoz rendelődnek jellegük, megjelenési helyük (weboldal, Facebook, Instagram stb.), elkészítési és publikálási idejük feltüntetésével.
 

Miért jó? 

  • A tartalomnaptárral a megjeleníteni kívánt tartalom ütemezhető;
  • A nagy feladat – a tartalomkészítés – kisebb részekre bontható, így könnyebben áttekinthető és kezelhető;
  • Lehetővé teszi saját magunk vagy cég esetén a tartalomkészítő csapat munkaterhelésének nyomon követését;
  • A feladatok hosszabb időre előre megtervezését és igazságos elosztását;
  • Rendszeres munkára kényszerít, így szinte észrevétlenül, lépésről-lépésre haladhatunk a céljaink felé;
  • Attól is megkímél, hogy egyszerre próbáljuk megvalósítani (és ezáltal szétforgácsoljuk) az összes zseniális ötletünket – és nem mellesleg – önmagunkat.
 

A naptárformátumnak sok előnye van

Írhatunk persze egy listát is a tervezett tartalmakról, de a naptárformátumnak sok előnye van az egyszerű listával szemben:
 
  • Átlátható. Egy pillantással felmérhetjük, mikorra milyen tartalom van betervezve. Extra tipp: Érdemes a különböző csatornákat (Facebook, Instagram, blogcikk stb.) különböző, egész évre egységes színnel jelölni. A hiányosságok is rögtön láthatóvá válnak, így a probléma még időben orvosolható.
  • Egyszerűen használható. A közelgő ünnepek, világnapok eleve fel vannak tüntetve, a többi fontos dátumot (iparági rendezvények, konferenciák, évfordulók) pedig beírhatjuk mi magunk. Ezek köré mindenképpen tervezzünk be tartalmakat, és hagyjunk helyet a nagy ünnepek (karácsony, húsvét, újév stb.) környékén ildomos jókívánságoknak is. 
  • Elősegíti, hogy a tartalmak időben elkészüljenek. Egy nagy cég esetében érdemes a betervezett tartalmakhoz rögtön az alkotót is hozzárendelni. Így mindenki már előre tudja, milyen feladatai lesznek, van ideje gondolkodni rajta, és a megvalósulás felelőse is egyértelmű.
 

Ilyen a jó tartalomnaptár

1. Mindenki számára elérhető

 
Fontos, hogy egy cég esetében, ahol több ember is dolgozik a marketing részlegen, a tartalomnaptár mindenki számára elérhető legyen. Nem kell, hogy mindenkinek szerkesztési joga legyen hozzá, de elengedhetetlen, hogy mindenki láthassa az ütemtervet. Akár a Google Drive használatával is adhatunk különböző hozzáférési jogokat (pl. csak láthatja vagy szerkesztheti is) a felhasználóknak. Így az esetleges változtatás is mindenki számára látható. Egy megosztott Google Naptár is jól használható, ahogy természetesen a nagyobb cégeknél használt saját vállalatirányítási rendszerbe is beilleszthetjük.
 

 2. Rugalmasan módosítható

A tartalomnaptár nem egy kőbe vésett törvénykönyv, hanem egy élő organizmus, ami folyamatosan alakul, módosul, bővül a tartalomigényeknek megfelelően. Az aktuális témák, események, újdonságok adta lehetőségeket ne hagyjuk ki, hanem építsük bele.
 

 3. Legjobb a saját verzió

Bár sokféle tartalomnaptár sablon fellelhető az interneten, legjobb, ha mindenki kifejleszti a saját verzióját. Azonban vannak bizonyos jól bevált irányelvek, amelyektől nem érdemes eltérni.
 
Mindenképpen szerepeljen benne:
  • a dátum,
  • a platform, ahol a tartalom megjelenik (weboldal, Instagram, Facebook stb.),
  • a megjelenés időpontja (óra, perc),
  • a tartalom típusa (képes poszt, blogcikk, podcast, webinár stb.)
  • a téma megnevezése, esetleg címe,
  • rövidebb tartalmak esetén akár maga a szöveg is.
A színek szisztematikus használata sokat javít a felhasználói élményen, áttekinthetőbbé teszi a táblázatot.
 

4. Ötletelés

Nyissunk egy új fület Ötletgyűjtemény címmel. Ide jegyezzünk fel minden témába vágó kósza gondolatfoszlányt, ami csak átfut az agyunkon. Első körben ne törődjünk vele, hogy megvalósítható vagy sem, csak jegyzeteljünk. Ezeket időnként csapatban átbeszélve, módosítva sok hasznos tartalomra tehetünk szert.
 
Ezeken a megbeszéléseken, ötletbörzéken beoszthatjuk az egyes tartalmak megírásának határidejét, azok felelőseit, a publikálás gyakoriságát egyes platformokon. Ugyanitt átbeszélhetjük az elért eredményeket is. A statisztikák, analitikák nagyon hasznosak, megtudhatjuk, hogy melyek voltak a legsikeresebb vagy éppen a legsikertelenebb tartalmak. Ezekből az is kideríthető, hogy mit érdemes folytatni, mit kell inkább elengedni stb.
 

Hogyan töltsük fel tartalommal?

Ne legyenek kétségeink a felől, hogy a legszebb naptár sem tölti fel önmagát tartalommal. Ez a mi (valóban nem könnyű) feladatunk, de szerencsére van pár tippünk. Nehézség szerint növekvő sorrendben vesszük őket sorra.
  • Az évszakokhoz vagy ünnepekhez kapcsolódó üdvözlet. Talán egyértelműnek tűnik, de fontos: húsvét, karácsony, újév. Ne feledkezzünk meg a jókívánságokról.
  • Érdekes, vicces pillanatok a cégnél. Ki járt az irodában, mi történik a kávészünetben, hogy zajlott a csapatépítő tréning és hasonlók.
  • A világnapok, egyéb jeles napok listája megtalálható az interneten. Válogassuk ki közülük a termékünkkel, szolgáltatásunkkal kapcsolatba hozhatókat, és osszuk meg a nagyközönséggel a gondolatainkat.
  • Videók és képek eseményekről, kampányokról, termékekről és projektekről.
  • Interjú ügyfelekkel, partnerekkel, akár videó, podcast vagy szöveges formában.
  • Új témák: részt vettünk valamilyen szakmai vásáron, konferencián vagy szemináriumon? Írjunk róla! Van olyan téma a munkánkkal kapcsolatban, amely népszerű vagy sok vitát vált ki mostanában? Mindenképpen kapcsolódjunk a profilunkba vágó aktuális, népszerű, indulatokat kavaró témákhoz. Dolgozzuk fel többféle módon is: videóinterjú, podcast vagy blogcikk formájában.
  • Természetesen vegyük figyelembe a tervezett fizetett hirdetéseket is, hogy az előállított tartalmak erősítsék az éppen futó kampányainkat.
  • Meglévő tartalmaink újragondolása is olyan potenciál, amiről nem szabad lemondanunk, sőt a hitelesség miatt elengedhetetlen a folyamatos aktualizálás.
 

Meglévő tartalmaink újragondolása

Minden héten valami új tartalommal előrukkolni egy idő után nagyon nehéz. Úgy érezzük, már mindent elmondtunk és egyszerűen nem létezik, hogy még egy cikket ki tudnánk préselni magunkból. Ilyenkor segíthet, ha nem egy vadonatúj dolgon gondolkodunk, hanem megpróbálunk valami újat kihozni már meglévő vagy még nem felhasznált tartalmainkból. Vegyük számba már meglévő tartalmainkat, még nem mozgósított erőforrásainkat, és nézzünk rájuk más szemmel! Néhány szempontot adunk ehhez a továbbiakban.

Gazdálkodj okosan!

Használjuk fel többször a meglévő tartalmakat! Például:
  • A céges PowerPoint bemutatókból videókat, blogbejegyzéseket készíthetünk.
  • Saját, cégen belüli adatok, (piac)kutatási eredmények feldolgozása infografikákká, cikkekké.
  • Munkatársaink rejtett képességeinek, tapasztalatainak kiaknázása (szakértői) interjúk formájában.
  • Régi blogcikkek frissítése, aktualizálása, új fejezettel bővítése.
  • Tartalomatomizáció: érdekes szakmai háttéranyagok, tanulmányok részekre bontása, és „felhasználóbarát” tálalása többféle formában (interjú, videó, podcast stb.)
  • Fordított tartalomatomizáció: több hasonló témájú cikk egy nagy lélegzetű tanulmánnyá, hosszú blogbejegyzéssé, e-könyvvé gyúrása.

Csoportosítsunk!

Strukturáljuk át a meglévő tartalmakat!
  • Sorozat
Tekintsük át meglévő tartalmainkat és próbáljuk őket nagyobb témák köré csoportosítani. Ha megtaláltuk a vezérmotívumot, nézzünk meglévő tartalmainkra ebből az irányból. Nézzünk utána az újdonságoknak, kicsit dolgozzuk át tartalmilag és egy új médium segítségével publikáljuk őket újra. Ha eddig blogcikkek voltak, készítsünk belőlük podcastokat, webináriumokat vagy fordítva. Jelentessük meg őket egységes formátummal, azonos időben – máris van egy új sorozatunk, amit követőink előbb-utóbb észrevesznek és kifejezetten várni fognak. Természetesen csak akkor, ha elég érdekes tartalommal jelentkezünk.
  • Híradó
Új, aktuális témáinkat is érdemes valamilyen rovat keretein belül, egységes dizájnnal bemutatni. A Hírek vagy Híradó rovatcím képes a legkülönfélébb témáknak is egységes jelleget kölcsönözni, profizmust, szakértelmet, rendszerszerűséget sugározni.
 
A lényeg, hogy ezek a tartalmak is erősítsék az átfogó tartalomstratégiánkat és üzleti céljainkat.
Valószínűleg már most vannak sorozataink és híradó epizódjaink, csak észre kell venni őket. Egy kis formai egységesítés, esetleg bővítés után pedig lehet újra felhasználni, feldolgozni őket.
Vissza a cikkekhez