Konverzió, konverziós arány, konverziómérés... Az online marketing világában lépten nyomon belebotlunk a bűvös szóba, nem árt tehát, ha tisztában vagyunk vele, mit is jelent pontosan.
 

Mi az a konverzió?

 
A konverzió egy megvalósult (marketing célú) aktivitás, a weboldal látogatója által végrehajtott olyan cselekvés, amelyet a weboldal üzemeltetője célul tűzött ki és elvárt. Ha tehát a célul kitűzött műveletet a látogató végrehajtja, akkor konverzió jön létre.
 
 
 

Mire való?

 
Mivel minden webhely meghatározott célra irányul, a konverziók segítségével nyomon követhetjük, hogy milyen gyakran érjük el ezeket a célokat. Mérhetővé válnak a végső cél felé vezető lépések, az úgynevezett mikrokonverziók is. A webshoppal rendelkező weboldalak végső célja általában az értékesítés, és ezáltal a profittermelés. Ebben az esetben a konverziók kulcsfontosságú teljesítménymutatóként is szolgálnak a webhely számára.
 
Ha a weboldal kialakítása, tartalmi és technikai felépítése megfelel a kitűzött feladatnak, akkor konverziók következnek be. Ezek tehát skálázható változók a webhelyünk teljesítményének mérésére.


Milyen típusai vannak?


Nagyon sok típusa lehet attól függően, hogy mi a célunk a marketinggel. Nem biztos, hogy csak egy van belőle, többfélét is kialakíthatunk. Egy jól felépített marketingstratégiának általában többféle konverziója is van. Többek között ezek mérőszámaiból is következtetéseket vonhatunk le az adott stratégia sikerességéről.
 
A részeredményeket, a nagy célok felé vezető lépéseket (pl. kattintás, adott idő eltöltése az oldalon stb.) mikrokonverziónak nevezzük, a végcélt (vásárlás, regisztráció, feliratkozás) pedig makrokonverziónak.
 
Konverzió lehet például:
  • vásárlás
  • hírlevélre feliratkozás
  • regisztráció
  • meghatározott idő eltöltése az oldalon
  • ajánlatkérés
  • űrlap kitöltése
  • nyereményjátékon való részvétel
  • kalkulátor használata
  • tartalom megosztása a közösségi oldalakon stb.
 

Melyik formáját válasszuk?

 
Attól függ, hogy mi a célunk. Nincsen jó vagy rossz konverzió. A legfontosabb, hogy ne csak beállítsuk, hanem ki is értékeljük őket, és a kiértékelés után olyan információ birtokába jussunk, ami segít abban, hogy jobban megértsük látogatóink igényeit, vágyait, elképzeléseit és ezáltal olyan tartalmat (termék, információ) tudjunk előállítani, amilyent keresnek.
 

Hol mérhetünk konverziót?

 
A legelterjedtebb a Google Analytics használata; a Facebook-on végrehajtott konverziókat a Facebook oldalunk beállításainál; az e-mailes konverziókat pedig az e-mail marketing szoftverében állíthatjuk be.
 

Miért fontos a konverziómérés?

 
  • A kereskedelemben általában, így az online marketingben is, lehetőségeinkhez mérten mindent mérhetővé kell tenni, hiszen így adatokra támaszkodva hozhatunk döntéseket kampányainkkal kapcsolatban, számokkal támaszthatjuk alá elért eredményeinket, optimálisan használhatjuk fel a költségkeretünket.
  • A kiértékelésük, mérésük által megtudhatjuk, hogy mely kulcsszavak, hirdetések hoznak sikert, milyen terület vagy eszköz számunkra a leghasznosabb verzió megszületéséhez.  
  • Elemzésük segít a weboldalunk optimalizálásában vagy egy-egy marketing csatorna eredményességének felmérésében is.
  • Az első lépés a konverzió mérése, mert ezáltal megtudhatjuk, hogy a látogatók hány százaléka végzi el a remélt cselekvést. A második lépcsőfok, ha már lépéseket is teszünk annak érdekében, hogy javítsuk ezt a számot (= konverzió optimalizálás).
  • Nincsen egy érték, ami megadja a „jó konverziót”. Ez mindig viszonyítás kérdése. Például 5% feliratkozás egy landing oldalon katasztrofálisan rossz eredmény, egy termékoldalon viszont, eladási konverzióként egyenesen fantasztikus.
 

Mi az a konverziós arány?

 
Az online marketing egyik fontos mérőszáma, ami megmutatja, hogy egy weboldalon a látogatók számához viszonyítva mennyi konverziót hajtottak végre.
 
Például, van egy webshopunk, ahol egyedi textilfigurákat árulunk. Növelni szeretnénk eladásaink számát, ezért hirdetünk a Facebook-on. Tételezzük fel, hogy ezt 10 000-en látják.
  • A hirdetésben található linkre 2000-en kattintanak – ez 20%-os a hirdetési hivatkozás kattintás.
  • A 10 000 emberből 100-an a kosarukba teszik – így 1%-os lesz a kosárba rakási konverzió.
  • A 10 000 emberből 30-an megveszik a terméket – 0,3%-os a vásárlási konverzió.
 
A weboldalunkon jól beállított konverziómérés segítségével számokban, adatokkal mérhetően láthatjuk, mely eszköz számunkra a leghasznosabb, milyen pillérekre érdemes építenünk a marketing stratégiánkat.
 
Vissza a cikkekhez