A keresőoptimalizálás kifejezés hallatán a legtöbben linkekre, szöveges tartalmakra, gyorsan betöltődő oldalakra gondolunk, a képek optimalizálása kapcsán azonban sokan legyintenek, mondván, hogy a Google nem képes a fotókat, ábrákat értelmezni, ennélfogva ezek a webhely rangsorolása szempontjából lényegtelen vagy legalábbis kevésbé fontos tényezőnek számítanak. Habár az kétségtelen, hogy a Google a vizuális elemeket tekintve nem lát jól, ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy a webhelyek optimalizálása során nem lehet segíteni neki abban, hogy képes legyen meglátni bizonyos dolgokat.
 
Ahogy a látássérülteknek a Braille-írás segít az eligazodásban, a Google esetében a képi SEO tölti be ezt a támogató szerepet. A fotók, ábrák optimalizálásával lényegesen javítható a Google Képek közötti rangsorolás esélye, illetve a felhasználói élmény is, ami szintén befolyással van a site helyezésére. A képi SEO segítségével tehát egyértelműen javítható a webhelyek pozíciója – feltéve, hogy kellő körültekintéssel végezzük el a feladatot.
 
Ezért az alábbiakban megnézzük, hogy:
  • Mit jelent valójában a kép SEO?
  • Miért kritikus fontosságú?
  • Miként lehetséges a képek segítségével fokozni az on-site SEO hatékonyságát?
  • Milyen szempontokra érdemes figyelni a kép SEO során?
  • Milyen trükkök, jó gyakorlatok érhetők el a témában?
Lássunk is neki!
 

Miért fontosak a képek a Google számára?

 
A vizuális elemek – legyen szó fényképekről, grafikai elemekről, ábrákról, grafikonokról, diagrammokról vagy akár képzőművészeti alkotásokról készült fotókról – javítják a felhasználói élményt, és rengeteg információt szolgáltatnak, mely információkért cserébe nem kell különösebb erőfeszítést kifejteni, szemben az olvasással (ahogy a mondás is tartja: egy kép többet mond minden szónál). Ezt a tételt a keresőmotorok is tudják, ezért, ha egy fotót sokan megosztanak a közösségi médiában, a képet eredetileg publikáló honlap helyezését a Google (a Bing, a Yahoo! stb.) lényegesen javítja.
 
A vizuális kommunikáció másik nagy előnye, hogy a képek, ábrák, illusztrációk – a webkamerák és okostelefonok tömeges elterjedtségének, valamint a képszerkesztő, adatvizualizációs programok egyszerű elérhetőségének köszönhetően – hatékonyan, olcsón létrehozhatók, és egyedi módon lehet őket felhasználni a legkülönbözőbb tartalmak, kontextusok illusztrálására, bemutatására.
 
A képek egyik célja tehát a felhasználói élmény maximalizálása, ahogyan a képi SEO célja is ez. Ha ugyanis a felhasználók elégedettek (vagy elégedetlenek), arról a Google – például visszafordulási arány vizsgálata alapján – előbb-utóbb tudomást szerez. Márpedig, ha a felhasználóknak tetszik, amit látnak a webhelyen, annak a Google örül – és azt a site-ot előnyben részesíti az előkelő helyezések kiosztásakor.
 
A képi SEO másik fontos célja, hogy a SEO-zott webhelyen található képek minél magasabb pozíciókban jelenjenek meg Google Képek találatai között, mivel az összes organikus forgalom nagyjából negyede a Google képkereső szolgáltatásán keresztül érkezik a webhelyekre.
 

A kép-optimalizálás legfontosabb lépései

 
  • Képek elhelyezése a site oldalain
Az első lépés az, hogy képeket szükséges feltölteni az oldalra, lehetőleg minél többet. Ez nem azt jelenti, hogy a site minden zugában hemzsegnie kell a vizuális elemeknek, de oldalanként legalább egy-egy képet mindenképpen tanácsos szerepeltetni. Fényképek, ábrák nélkül ugyanis az oldalak monoton, unalmas „hatást” kelthetnek, és a látogatók nem különösebben lesznek hajlandóak görgetni vagy elolvasni a szöveges tartalmakat.
 
  • A képek és a szövegek tartalmi egységének biztosítása
A képek feltöltése után érdemes meggyőződni arról, hogy a fotók, ábrák tartalma megegyezik-e a szövegek mondandójával. Tehát ha például a cikk a macskák viselkedéséről szól, egy hamburgert ábrázoló fotó nem odaillő választás lesz. A képeknek tehát adekvátnak kell lenniük azzal a tartalommal, amelyet illusztrálnak – na és persze eredetinek. Ezáltal biztosítható, hogy a felhasználók hosszabb ideig maradjanak a honlapon vagy alacsonyabb legyen a lepattanási arányuk, így a site a Google szemében is minőséginek tűnhessen.
 
  • Feliratok elhelyezése
A képekhez célszerű feliratokat, képaláírásokat is mellékelni. Bár, ha ezek közvetlenül a képen vannak elhelyezve, nem feltétlenül segítik az ábra (és így a webhely) rangsorolását.  Mint arról a bevezetőben szó volt, a Google nem érti azt, amit lát, azonban segíthetnek a felhasználóknak megérteni, hogy miért pont az adott kép lett kiválasztva a bejegyzéshez, ami általánosságban jobb felhasználói élményhez vezet.
 
  • Az alt szöveg megfogalmazása és elhelyezése a HTML-kódban
Az alt szöveg az oldalakon található képek leírására szolgáló szöveg, amelynek segítségével a Google tájékoztatható arról, hogy mi látható a képen. Ideális esetben ez a leírás megfelel a kép tartalmának, és magában foglal egy-két kulcsszót, kifejezést, amelyre a honlap rangsorol. Az alt szöveg hozzáadásához nem kell mást tenni, mint beilleszteni a kódba az alt=”példaszöveg” címkét, ahol értelemszerűen a „példaszöveg” a kulcsszóra optimalizált leírást jelenti.
(Képaláírás: példa az alt szövegre, valamint arra az esetre is, amikor valamilyen oknál fogva a kép nem töltődik be, de azt alt szöveg igen.)
 
  • A megfelelő fájlnév megadása
Az alt szöveg mellett a fájlnév is mankóul szolgál a Google számára abban, hogy megértse, mit tartalmaz a kép. Ha tehát a fotón egy hamburger szerepel, érdemes fájlnévnek a „finom hamburger” kifejezést választani, nem pedig a „hurkát”, vagy egy random karaktersorozatot. Így mivel a Google legalábbis nagy vonalakban sejteni fogja, mi van a képen, a kép – és így a site – nagyobb valószínűséggel jelenik majd meg a keresési eredményoldalak jobb helyein.
 
  • A képek hozzáadása az XML webhelytérképhez
Utolsó lépésként érdemes a képeket felvenni az XML webhelytérképbe. Amikor ugyanis a Google információkat gyűjt a webhelyről, akkor a site aloldalait, tartalmait listaszerűen felsoroló fájl alapján végzi el a feladatot. Vagyis, ha a site szeretné biztosítani azt, hogy az új képeket biztosan megtalálja a Google a legközelebbi látogatásakor, a sitemap frissítése minden esetben kötelező feladat. Ha ez elmarad, elképzelhető, hogy a Google csak jóval később fedezi fel az új képeket, mint ahogy azok felkerültek a site-ra, így erre az időre a képi SEO erőfeszítések lényegében meddők lesznek.
 

Képoptimalizálás az oldalletöltés-sebesség gyorsítása érdekében

 
 
 

Mivel az elmúlt években a webhely betöltésének sebességét a Google fontos rangsoroló tényezővé emelte, vagyis a gyorsabb betöltési idővel rendelkező oldalak jobb helyezésekre számíthatnak, mint a lassú site-ok, a képek optimalizálása során mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy a vizuális elemek a lehető legkevésbé lassítsák az oldalt, és a lehető legjobb felhasználói élményt biztosítsák.
Ehhez célhoz a legrövidebb úton a következő lépések vezetnek.
 
  • A kép átméretezése
A képek mérete kétféleképpen értelmezhető. Először is a méret utalhat arra az adatmennyiségre, amelyből a kép összeáll (kilobájt, megabájt), másodszor utalhat a kép kiterjedésére, fizikai méreteire: hosszúságára, szélességére, magasságára. (Bár a méret e kétféle értelmezésének a közös halmaza igen nagy, hisz minél kiterjedtebb a kép, annál több adatot tartalmaz, az összefüggés mégsem törvényszerű.)   
Minél nagyobb a kép adatmennyisége, vagy minél nagyobb a kép fizikai mérete, annál hosszabb ideig tart, amíg a böngésző megkapja és feldolgozza ezeket az adatokat. Noha egy 1 Mb-os és egy 200 Kb-os kép közötti különbség nem tűnik soknak, ha az oldalon található összes kép a nagyméretű – 1 Mb-os – kategóriába esik, az óriási hatással lehet a betöltési időre. Ezért nagyon fontos a képek hatékony méretezése.
 
Szerencsére számos egyszerű módszer létezik a fotók, ábrák megfelelő méretűvé alakítására. Ezek között említhető az Adobe Photoshop vagy más, ismertebb képszerkesztő programok, melyek segítségével megoldható, hogy a kép fizikai méretei változatlanok maradhassanak alacsonyabb felbontás – kisebb adatmennyiség – mellett. Ugyanakkor jó megoldást jelenthetnek az online képátméretező szolgáltatások is, mint például a Picresize.com, ahova csak fel kell tölteni a képet, majd letölteni az átalakított, kisméretű változatot, és kész is a feladat.
 
Természetesen nincs arra nézve általános recept, hogy mekkora méretű kép az ideális, hiszen a különböző vizuális elemek célja gyakran más, de nem tévedünk nagyot, ha azt mondjuk, hogy például egy blog esetében a kép nem lehet szélesebb, mint amilyen széles a cikk maga, vagy ha azt állítjuk, hogy az eredeti kép felbontásának 30-40%-os rontása még belefér. Fontos, hogy sosem szabad a méretet, a felbontását mesterségesen növelni, mert ez a kép elmosódásához, szemcséssé válásához vezethet. Lényeges az is, hogy bár a különböző tartalomkezelő rendszerek automatikusan átméretezik a képeket, azonban ez nem biztos, hogy előnyös az oldal gyorsaságának szempontjából: ha ugyanis a CMS kétszer tölti be a képet – egyszer az eredetit, egyszer az átméretezettet – ezzel valójában nem lehet időt megtakarítani, tehát ezért is fontos eredendően kisméretű képeket feltölteni.


 
  • A megfelelő képformátum használata
 A méret mellet a képek formátuma is lényeges az oldal gyors betöltődése szempontjából.
 
A JPG formátum a legismertebb típus, jó minőségű, ennek megfelelően viszonylag nagy méretű (azonban még így is takarékosabb, mint a hasonló felbontású, de más formátumú képfájlok). Ezért amikor fontos a minőségi, nagyméretű kép szerepeltetése, ezt a típust ajánlott választani.
 
A PNG jóval kevésbé mérettakarékos, mint a JPG (a JPG tömörített formátum, a PNG nem), előnye viszont, hogy nem veszít a minőségéből akkor sem, ha többször dolgozzák át/mentik újra). Ez a formátum jó választást jelenthet a kisméretű képek – például menüképek esetén.
 
A GIF formátum előnye, hogy könnyen animálható, azonban csak 256 színt támogat, méretben ugyanakkor takarékos. Nyilván egy termékkép vagy egy site-főkép esetében nem jelent ideális megoldást a típus, azonban érdemes lehet megfontolni a használatát a webhelyeken lévő kis ikonok, jelvények esetében. Noha egy-egy ilyen megoldás nem takarít meg sok adatot, a sok kicsi mégis sokra mehet. Természetesen léteznek más képformátumok is, de ezek hárman a főszereplők, amikor a gyorsan betöltődő honlap van porondon.
 
 
  • A felesleges metaadatok eltávolítása
Láttuk, hogy a kép mérete, felbontása az egyik legfontosabb tényező a betöltési idő csökkentése és így végeredményben a webhely által biztosított felhasználói élmény javítása szempontjából, azonban a képek általában több adatot tartalmaznak annál, mint amennyit mutatnak. A metaadatok, például a kép készítésének dátuma vagy időpontja, valamint a szerkesztési előzmények ugyanis szintén a képen tároldónak, emiatt befolyásolhatják a betöltési időt. Tehát bár ezek az adatok fontosak lehetnek, különösen profi fotósok esetében, azonban annak, aki szeretné a webhelyen lévő képeket a legkarcsúbb formába hozni, el kell távolítania ezeket. Ennek több módja is lehetséges. Az egyik legegyszerűbb megoldás jobb egérgombbal kattintani a képfájlra, majd részletek fül alatt a tulajdonságok és személyes adatok eltávolítására klikkelni. A másik megoldást a különböző automatizált eszközök – például a QuickFix – jelentik, vagy az olyan WorPress bővítmények, mint amilyen az Image Metadata Cruncher.
 

Hogyan lehet a legtöbb forgalmat a legkevesebb erőfeszítés árán a webhelyre terelni a Google Képek segítségével?

 
Láttuk, hogy Ideális esetben az oldalszövegek képeket is tartalmaznak a jobb felhasználó élmény érdekében. Igen ám, de mit kell ahhoz tenni, hogy ezek a vizuális elemek a Google Képek találatai között előkelő helyen jelenjenek meg? Íme néhány tapasztalatokon alapuló megfigyelés, amelyeket szem előtt tartva sikerrel lehet megcélozni a jól látható pozíciókat.
 
  • Előnyben a JPG
Úgy tűnik, hogy a JPG kiterjesztésű fájlok szerepelnek a legjobban a képkeresőben. Ennek több oka is lehet. Az egyik lehetséges magyarázat az, hogy ezt a formátumot az összes böngésző képes kezelni, a másik az, hogy ezek a képek általában részletesek, szépek, mégis viszonylag kisméretűek (tömöríthetőek), tehát nem lassítják különösebben oldalakat.
 
  • Információgazdag képleírások
A Google szemében értékes, tehát jó pozíciókat érdemlő képek jellemzően világos, könnyen olvasható, releváns címmel rendelkeznek, és mindenképpen mentesek a halandzsától vagy a random karaktersorozatoktól. Tehát bár a „C_KertNOV2020” elnevezés segíthet megtalálnia a képet a winchesteren, ez a nevezéktan a Google dolgát inkább nehezíti a releváns tartalmak megtalálásában. Az alt texttel hasonló a helyzet, tehát jó esetben rövid, pontosan tükrözi a kép tartalmát, esetleg tartalmaz egy-két kulcsszót is (az alt text egyébként nemcsak a Google dolgát könnyíti meg, hanem a látássérült emberek életét is, ugyanis a különböző képernyőolvasó programok ez alapján vokalizálják a képek tartalmát).
 
  • Eredeti, a keresési trendekhez igazodó képek
Esett már szó róla, hogy minél több kép van egy oldalon, annál jobb, ugyanakkor jó, ha a képek eredetiek, ezért akinek van rá módja, lehetőleg maga készít fényképeket a blogcikkekhez, termékadatlapokhoz. Erre nyilván nincs mindig lehetőség, ennek ellenére a keresési trendeket könnyen meg lehet lovagolni a Google Trends lehetőségeinek kihasználása által. Ehhez nem kell mást tenni, mint a szolgáltatást megnyitni, beütni a keresett kifejezést, majd elnavigálni a képkereső elemre.
 

Itt látható, hogy a felhasználók a keresési kifejezésre milyen tendenciák mentén keresnek rá a Google Images segítségével. A képkeresőt megnyitva egyébként a kapcsolódó keresési kifejezéseket is lehet látni.
 

Merre érdemes keresni az ingyenesen felhasználható képeket?

 
 
Az első kérdés, amit a legtöbben feltesznek a nyilvános képekkel kapcsolatban az az, hogy hol találhatják meg őket. A szabadfelhasználású fotók lehetősége bármilyen kecsegtető, mit sem ér, ha nem tudja az ember, merre keresse őket.
 
A legjobb ingyenes képek a következő honlapokon találhatók meg:
  • Wikimedia Commons
  • Compfight
  • Pixabay
  • FreeImages.com
  • Pexels.com
 
Fontos, hogy bár az ezeken az oldalakon megtalálható képek többnyire ingyenesek, ez nem jelenti azt, hogy mindenféle megkötés nélkül, teljesen szabadon lehető őket használni – például az „XY jóvóltából” formulát szinte minden esetben illik szerepeltetni.
 

Konklúzió

 
Láttuk, hogy a jól optimalizált képek extra forgalmat hozhatnak a Google képkeresőből, gyorsíthatják az oldal letöltési sebességét, javíthatják a felhasználói élményt, így végeredményben lényegesen emelhetik a webhely tekintélyét – a képoptimalizálás tehát nem feltétlenül szükséges dolog, mégis hihetetlenül meg tudja dobni az oldal forgalmát, helyezéseit- olyan apróság, melyen nagy dolgok múlhatnak, ezért nem érdemes, és talán nem is lehet megúszni a feladatot.
 
Vissza a cikkekhez