Az elmúlt években egyre több cég ismerte fel a keresőoptimalizálás szükségességét, és fordít fokozott figyelmet ​​az internetes tartalomkészítésre. Ennek a fejlődésnek, szemléletváltásnak a kiindulópontja a Google PageRank algoritmus 1998-as bevezetése volt, amely első ízben közölt olyan adatokat a webhelyekről, amelyek alapján a rangsorolás alapelvei felismerhetővé váltak.
A fő elv a következő volt: minél több külső forrás, weboldal hivatkozik egy internetes oldalra, az annál komolyabbnak tűnik és előrébb sorolódik a keresőmotor szemében.
Ám a PageRank működésének korlátai hamar napfényre kerültek, hiába volt jó a szándék. Számos cég szerzett tisztességtelen előnyt magának külső oldalakon elhelyezett nagyszámú spam linken keresztül, más webhelyek pedig formailag weboldalnak néztek ki ugyan, de csak korlátozott mennyiségű, gyenge minőségű tartalommal voltak feltöltve. Ezek az oldalak semmilyen hozzáadott értéket nem nyújtottak a felhasználóknak, egyetlen funkciójuk a keresőmotor megtévesztése volt. Gyorsan világossá vált, hogy a weboldalak komplex értékeléséhez számos egyéb kritériumra is szükség lesz.

Mára a keresőoptimalizálás messze meghaladta a 90-es évek végének egyszerűségét: a weboldalak rangsorolását befolyásoló tényezők száma évről évre növekszik. Ma már a használhatóság és az interneten közzétett tartalmak minősége határozza meg, hogy ki kerül dobogós pozícióba a keresőmotorok rangsorában. Az adatokból újra és újra kiderül, hogy a kifejezetten vásárlási céllal keresgélők majdnem fele a Google által elsőként listázott helyen költi el a pénzét. A piacvezetők és az e-kereskedelem szereplőinek SEO költségvetése ennek megfelelően intenzíven fejlődött és folyamatosan növekszik. Az e-kereskedelem is egyre több területet fed le a mindennapi életünkben, ami tovább fokozza a figyelemért folyó versenyt az internet területén is.
 

A sikeres SEO napjainkban

 
A sikeres SEO-t a tartalomkészítésben az áttekinthető szerkezet és az informatív, minőségi, megbízható forrásokra támaszkodó tartalom jellemzi. Mára már sok cég meglátta az eladások növelésének lehetőségét a SEO-ban, azonban még kevesen vannak tudatában annak, hogy a keresőoptimalizálás milyen mértékben befolyásolja a márka hírnevét és megítélését a weben.
Azt, hogy mi tekinthető minőségi tartalomnak, általában a weben generált vonzerővel mérik: ha a céges tartalmat megosztják más oldalakon, akkor az adott téma vírusként kezd viselkedni, és villámgyorsan terjed. Ezt általában a célcsoportot megszólító, valamilyen humoros vagy aktuális témához kapcsolódó üzenettel érik el. Csakhogy egy ilyen üzenetet csak elméletben könnyű létrehozni, a gyakorlatban rengeteg tapasztalat, valamint a társadalmi környezetre és a pillanatnyilag aktuális trendekre való érzékeny rezonálás szükséges hozzá.
A következőkben három olyan klasszikus PR-eszközt szeretnénk megvizsgálni, amelyek használatával sokat tehetünk a jó minőségű tartalomért.
 
  • Linkmarketing és linkcsere

 
A vállalatok, cégek számára előnyös lehet az iparághoz kapcsolódó szaksajtóval való kapcsolatépítés és -csere, mivel ezek már rendelkeznek a témára fogékony olvasóközönséggel. Hatékony módszer olyan kapcsolatok kiépítése és fenntartása, amelyekből mindkét fél profitál. Hasonló hatás érhető el influenszerekkel való együttműködés, márkanagykövet kezdeményezés vagy egyéb hosszú távú együttműködés által.  Ezek a módszerek építik a márka hitelességét, ami az organikus forgalom esélyét is növeli.
 
  • Klasszikusok újratöltve – sajtóközlemény dupla hozzáadott értékkel

A kortárs webes tartalom nem ér véget az egyik legklasszikusabb PR-eszköznél, a sajtóközleménynél. A minden csatornán ömlő információk korában, a teli e-mail-fiókok idején a közepes és kisebb vállalatok különösen nehéz helyzetben vannak, ha ki akarnak tűnni a tömegből. Mivel a gigacégek giga marketingköltség keretével úgysem tudják felvenni a versenyt, jobban teszik, ha a tömegek megszólítása helyett csak egy kisebb méretű, konkrét csoportot céloznak meg, például valamilyen szakmai médiumon keresztül. A személyre szabott, kizárólag a kiválasztott médiapartnereknek szóló tartalommal megnő a közönség érdeklődése a termékek, a márka és a lehetséges együttműködések iránt. Ha a közölni kívánt tartalmat pontosan arra a médiumra optimalizáljuk, amelyben meg szeretnénk jelenni, még tovább fokozhatjuk a hatást. Kínáljunk extra információkat, lehetőséget háttérinterjúkra, exkluzív kép- és videóanyagra, gyárlátogatásra, üzletbejárásra és hasonlókra. Ezzel nemcsak a cég, hanem a médiapartner is szakértő színben fog feltűnni, egymás hírnevét erősítve.
 
  • Céloldalak létrehozása

 
A landing oldalak a klasszikus PR egy másik területe, ahol a tartalom minősége átgondolt SEO-val jelentősen befolyásolható.
Egy weboldal széles értelemben véve akkor tekinthető landing page-nek, ha arra egy külső linkről látogatók érkeznek. Marketingszempontból nézve viszont csak olyan oldalakat értünk alatta, melyek nagyrészt önállóak (elkülönülnek az őket létrehozó cég weboldalától), és kifejezetten azért készítették őket, hogy azon a látogatók valamilyen konverziót, kívánatos cselekvést végezzenek. Ez a kívánatos cselekvés többféle lehet. Az egyik legelterjedtebb típus lényege, hogy a látogató vásároljon. A termékek számától függően a megrendelés történhet magán az érkező oldalon, vagy nagyobb árukészlet esetében az egyes termékeket bemutató konkrét termékoldalon. A másik típusú landingoldal célja a leadgenerálás. Ilyenkor a weboldalon a látogatók e-mail-címük, nevük és esetleg egyéb adataik megadásáért cserébe valamilyen számukra előnyös dologhoz jutnak hozzá, mint például a cég szolgáltatásának ingyenes kipróbálása 30 napig, vagy egy e-book letöltése. A cél az adatok megszerzése, hogy ezeken aztán vásárlás reményében ajánlatokkal kereshessék meg a látogatót. Egy átlagos landing oldal kb. 1–3% konverziót képes produkálni, azonban átlátható szerkezettel, konverzióoptimalizálással akár kétszámjegyűre is feltornázhatjuk ezt az értéket.

Alapvető fontosságú a könnyű kezelhetőség, a világos, jól áttekinthető szerkezet, a jó metaleírás és címsor, valamint a rövid betöltési idő. Ezeknek az alapvető elemeknek meg kell lenniük, ha az oldal fejlődni szeretne.
Jelentősen növeli a vásárlási kedvet a cég megbízhatóságának hangsúlyos kommunikációja. Ennek fő eszközei a vásárlói vélemények, hitelesítő adatok, ajánlások, hivatkozások a garanciákra és a gyártási szabványokra, megfelelő mennyiségű (üzemeltetői, gyártói, termékbemutató stb.) információ (esetleg további linkeken). A kedvezményekre vagy a korlátozott idejű ajánlatokra való hivatkozás szintén növelheti a forgalmat.
 
A közösségi médiát, a marketinget és a PR-t kezeljük komplexen, hagyjuk őket egy csapatként, a SEO aspektusa alatt dolgozni a lehető legjobb eredmény elérése érdekében. Az interneten elérhetővé tett összes tartalomnak arra kell irányulnia, hogy a keresőmotorok megtalálják. Csak így érhetünk el tartós sikereket. (Bővebben a témáról Hogyan rangsorol a Google keresője? – A SEO alapjai című cikkünkben olvashat.)
Vissza a cikkekhez