Hogyan dolgoznak a Google keresőmotorjai?
- Léteznek más népszerű keresőprogramok is (Bing, Yahoo, AOL stb.) is. Azonban több más országhoz hasonlóan Magyarországon is gyakorlatilag egyeduralkodónak tekinthető a Google keresője. Ezért a keresőoptimalizálás is ennek algoritmusait alapul véve történik.
- Habár a Google algoritmusai, értékelési szempontjai elméletileg nem nyilvánosak, de több mint 10 év tapasztalatára támaszkodva napjainkra felépült egy SEO-tudásanyag. Ez persze nem kőbe vésett szabályok halmaza, hanem az algoritmusok változásaihoz igazodva maga is folyamatosan változik.
- Eleinte csak a weboldalak tartalma és egyes kulcsszavak előfordulásának gyakorisága alapján rangsorolták az oldalakat a keresőmotorok. Később már a népszerűség is felkerült a szempontok közé. Sőt, azt is el kezdték figyelni, hogy egy-egy látogató milyen hosszan időzik el az oldalon. Aztán az adott oldalra mutató külső linkek száma és erőssége lett az irányadó. Napjainkban már a tartalom minősége is sokat nyom a latban.
- Ha beírunk egy keresőkifejezést a Google-be, akkor a keresőmotorok nem futják át azon nyomban a komplett internetet. Inkább a már korábban eltárolt adatok, információk között keresnek. Tehát a keresések nem valós időben zajlanak. Vagyis a keresőmotorok nem fésülik át a webet minden egyes kereséskor, mert az kezelhetetlenül sok időbe telne. Rendszeres időközönként keresőrobotokkal átvizsgálják a weboldalakat, és az általuk fontosnak vélt adatokat eltárolják róluk, vagyis úgynevezett indexelt adatbázist készítenek. Egy-egy kereséskor ezek között böngésznek a keresők, így valósítható meg a minél gyorsabb találati lista. Fontos tudni, hogy a keresőkifejezésekre nincsen állandó lista, a találati eredmény felhasználótól függően változhat és változik is. (Annak földrajzi helyzete, korábbi keresési preferenciái, közösségi oldalakon való aktivitása stb. alapján.)
SEO tényezők – avagy mit vizsgálnak a keresőmotorok?
A keresőmotorok által vizsgált tényezőket alapvetően két nagy csoportra oszthatjuk. Az elsőbe tartoznak a saját honlapunkon elvégzendő tevékenységek (ez az onsite SEO), a másikba a honlapunkon kívüli tennivalók (offsite SEO). Itt is érvényes a mondás, hogy először a saját házunk táján söprögessünk. Legyen előbb minden rendben a saját honlapunkon és csak utána lássunk neki a többi tennivalónak.
1. On-page vagy onsite SEO
Ide tartozik minden olyan feladat, amit a saját honlapunkon végezhetünk el.
- Az onpage SEO alapja a honlap technikai feltételeinek biztosítása, vagyis egy hatékony honlapmotor, CMS rendszer. Ugyan sok open source CMS is tartalmaz számos SEO beállítási lehetőséget, azonban hosszú távon ezek nem alkalmasak hatékony keresőoptimalizálásra.
- Mindenképpen egyedi forráskódú weboldalak használatát ajánljuk!
- Másik fontos teendőnk a forráskódba írható felületek kulcsszavakkal való feltöltése, hiszen a keresőmotorok ezeket a felületeket is vizsgálják.
- A weboldal áttekinthető struktúrája, logikus felépítése is alapvető. Irányadónak tekinthető az a szabály, hogy 4 lépéssel a legtávolabbi tartalom is legyen elérhető.
- Fordítsunk kiemelt figyelmet a weboldal lehető leggyorsabb betöltési sebességére,
- valamint a mobilbarát felhasználói felület kialakítására.
- Az SSL használata, a címsorok metaleírása, az URL-struktúra, a honlapon belüli navigáció logikus és áttekinthető kivitelezése, mind rangsoroló tényezők. Ugyanez elmondható a belső linkek logikus, az információk minél hatékonyabb feldolgozását elősegítő használata kapcsán is. A plusz információkat hordozó képek, kifelé mutató linkek, a domain minél jelentősebb múltja stb. mind-mind jó pontokat ér a Google-nél.
- Végül, de természetesen nem utolsó sorban a honlap releváns, megfelelő kulcsszavakat tartalmazó, minőségi, gyakran frissülő tartalommal való feltöltése is fontos. Vagyis a tartalommarketing, azaz content marketing nem elhagyható lépés a siker felé vezető úton.
2. Off-page vagy offsite SEO
Ide szokás sorolni minden olyan tevékenységet, amit nem a saját honlapunkon végzünk el.
Az off-page SEO alapvetően az on-page SEO-ra épül, tehát a honlapunk keresőoptimalizálás szempontjából való rendbetétele feltétele az offsite SEO hatékonyságának.
Tipikus off-page SEO tényező a weboldalunkra mutató
külső linkek száma és minősége. Minél több és jó minőségű, közismert, neves honlapról mutatnak linkek a weboldalunkra, annál jobb helyezéssel jutalmaz a Google.
Az off-page SEO-hoz tartoznak nemcsak a külső linkek, hanem mindenféle
külső reakció a weboldalunkra.
Ide tartoznak például a:
- lájkok és megosztások a közösségi médiában,
- weboldalunk említése kommentekben, fórumokon,
- saját vásárlóink, üzletfeleink értékelései
- a YouTube-on vagy a Pinterest-en elhelyezett videók, képek stb.
- sajtóközlemény.
Érdemes a keresőoptimalizálásra a fenti tényezők összességeként tekinteni, és nem elveszni egy-egy részfeladatban, például a linképítésben vagy a kulcsszavak használatában. A keresőoptimalizálás egy hosszú távú, lassan megtérülő munka, egy maratonfutás, amelynek alapja a jó kulcsszavak kiválasztása.
Ennek meghatározásához szakemberek, de minimum egy célzott szoftver segítségét érdemes igénybe venni. Hiába vagyunk ugyanis elsők egy kulcsszóra, ha az nem hoz elég vásárlót, ügyfelet számunkra. Nem az a fontos, hogy egy-egy kulcsszóra hányadik helyre rangsorol a Google, hanem hogy növekszik-e ügyfeleink vagy eladásaink száma.
(Bővebben a témáról A keresőoptimalizálás alapja a kulcsszókutatás és A keresőoptimalizálás időszerű kérdései című cikkünkben olvashat.)
A tartalommarketing a SEO mozgatórugója. Ha termékeink, szolgáltatásaink színvonala megfelelő, a siker egyik része már adott. Ha rendben vannak honlapunk technikai paraméterei, jó kulcsszavakat választottunk, akkor már „csak” kiváló tartalmakkal kell jelentkeznünk. Így a sikerhez szükséges másik félrészt is biztosíthatjuk. (A témáról bővebben Ilyen a jó tartalom! című cikkünkben.)