KezdőlapBlog Hogyan rangsorol a Google keresője? – A SEO alapjairól

A SEO az angol search engine optimization (magyarul keresőoptimalizálás) kifejezés rövidítése. A keresők 1993-as megjelenésével tulajdonképpen egyidőben megszületett a keresőoptimalizálás is. A tevékenység lényege, hogy úgy építsük fel a weboldalunkat, hogy bizonyos kulcsszavakra, keresőkifejezésekre minél előrébb jelenítse meg a találati listán a Google.

Számtalan felmérés bizonyította, hogy a találati lista (SERP, Search Engine Result Page) elején álló oldalak viszik el ugyanis a vásárlások túlnyomó többségét. Például az emberek 90%-a egy keresés során csak az első találati oldalt nézi meg, majdnem felük az első helyezettre, több mint 75%-uk az első három helyezettre kattint, és a kifejezetten vásárlási céllal keresgélők majdnem 50%-a az első helyezettnél költi el a pénzét. Érthető tehát az igyekezet, hogy honlapunk, webshopunk egy-egy releváns kulcsszóra minél jobb pozíciót vívjon ki magának a találati listán.

Hogyan dolgoznak a Google keresőmotorjai?
 

  • Léteznek más népszerű keresőprogramok is (Bing, Yahoo, AOL stb.), de több más országhoz hasonlóan Magyarországon is gyakorlatilag egyeduralkodónak tekinthető a Google keresője, ezért a keresőoptimalizálás is ennek algoritmusait alapul véve történik.
  • Habár a Google algoritmusai, értékelési szempontjai elméletileg nem nyilvánosak, de több mint 10 év tapasztalatára támaszkodva napjainkra felépült egy SEO-tudásanyag, ami persze nem kőbe vésett szabályok halmaza, hanem az algoritmusok változásaihoz igazodva maga is folyamatosan változik.
  • Eleinte csak a weboldalak tartalma és egyes kulcsszavak előfordulásának gyakorisága alapján rangsorolták az oldalakat a keresőmotorok. Később már a népszerűség is felkerült a szempontok közé, és azt is figyelték, hogy egy-egy látogató milyen hosszan időzik el az oldalon. Aztán az adott oldalra mutató külső linkek száma és erőssége lett az irányadó, míg napjainkban már a tartalom minősége is sokat nyom a latban.
  • Ha beírunk egy keresőkifejezést a Google-be, akkor a keresőmotorok nem futják át azon nyomban a komplett internetet, hanem már korábban eltárolt adatok, információk között keresnek. Tehát a keresések nem valós időben zajlanak, a keresőmotorok nem fésülik át a webet minden egyes kereséskor, mert az kezelhetetlenül sok időbe telne. Rendszeres időközönként keresőrobotokkal átvizsgálják a weboldalakat, és az általuk fontosnak vélt adatokat eltárolják róluk, vagyis úgynevezett indexelt adatbázist készítenek. Egy-egy kereséskor ezek között böngésznek a keresők, így valósítható meg a minél gyorsabb találati lista. Fontos tudni, hogy a keresőkifejezésekre nincsen állandó lista, a találati eredmény felhasználótól függően változhat és változik is, annak földrajzi helyzete, korábbi keresési preferenciái, közösségi oldalakon való aktivitása stb. alapján.
 

SEO tényezők – avagy mit vizsgálnak a keresőmotorok?

 
A keresőmotorok által vizsgált tényezőket alapvetően két nagy csoportra oszthatjuk. Az elsőbe tartoznak a saját honlapunkon elvégzendő tevékenységek (ez az onsite SEO), a másikba a honlapunkon kívüli tennivalók (angolul offsite SEO). Itt is érvényes a mondás, hogy először a saját házunk táján söprögessünk. Legyen előbb minden rendben a saját honlapunkon és csak utána lássunk neki a többi tennivalónak.
 
  1. On-page vagy onsite SEO

 
Ide tartozik minden olyan feladat, amit a saját honlapunkon végezhetünk el.
  • Az onpage SEO alapja a honlap technikai feltételeinek biztosítása, vagyis egy hatékony honlapmotor, CMS rendszer. Ugyan sok open source CMS is tartalmaz számos SEO beállítási lehetőséget, azonban hosszú távon ezek nem alkalmasak hatékony keresőoptimalizálásra.
  • Mindenképpen egyedi forráskódú weboldalak használatát ajánljuk!
  • Másik fontos teendőnk a forráskódba írható felületek kulcsszavakkal való feltöltése, hiszen a keresőmotorok ezeket a felületeket is vizsgálják.
  • A weboldal áttekinthető struktúrája, logikus felépítése is alapvető. Irányadónak tekinthető az a szabály, hogy 4 lépéssel a legtávolabbi tartalom is legyen elérhető.
  • Fordítsunk kiemelt figyelmet a weboldal lehető leggyorsabb betöltési sebességére,
  • valamint a mobilbarát felhasználói felület kialakítására.
  • Az SSL használata, a címsorok metaleírása, az URL-struktúra, a honlapon belüli navigáció logikus és áttekinthető kivitelezése, belső linkek logikus, az információk minél hatékonyabb feldolgozását elősegítő használata, a plusz információkat hordozó képek, kifelé mutató linkek, a domain minél jelentősebb múltja stb. mind-mind plusz pontokat ér a Google szemében.
  • És végül, de természetesen nem utolsó sorban a honlap releváns, megfelelő kulcsszavakat tartalmazó, minőségi, gyakran frissülő tartalommal való feltöltése (tartalommarketing, vagy content marketing) nem elhagyható lépés a siker felé vezető úton. 
 
  1. Off-page vagy offsite SEO

 
Ide szokás sorolni minden olyan tevékenységet, amit nem a saját honlapunkon végzünk el.
Az off-page SEO alapvetően az on-page SEO-ra épül, tehát a honlapunk keresőoptimalizálás szempontjából való rendbetétele feltétele az offsite SEO hatékonyságának.
Tipikus off-page SEO tényező a weboldalunkra mutató külső linkek száma és minősége. Minél több és jó minőségű, közismert, neves honlapról mutatnak linkek a weboldalunkra, annál jobb helyezéssel jutalmaz a Google.

Az off-page SEO-hoz tartoznak nemcsak a külső linkek, hanem mindenféle külső reakció a weboldalunkra. Ide tartoznak például a
  • lájkok és megosztások a közösségi médiában,
  • weboldalunk említése kommentekben, fórumokon,
  • saját vásárlóink, üzletfeleink értékelései
  • a YouTube-on vagy a Pinterest-en elhelyezett videók, képek stb.
  • sajtóközlemény.

Érdemes a keresőoptimalizálásra a fenti tényezők összességeként tekinteni, és nem elveszni egy-egy részfeladatban, például a linképítésben vagy a kulcsszavak használatában. A keresőoptimalizálás egy hosszú távú, lassan megtérülő munka, egy maratonfutás, amelynek alapja a jó kulcsszavak kiválasztása.
 
Ennek meghatározásához szakemberek, de minimum egy kulcsszóválasztó szoftver segítségét érdemes igénybe venni. Hiába vagyunk ugyanis elsők egy kulcsszóra, ha az nem hoz elég vásárlót, ügyfelet számunkra. Nem az a fontos, hogy egy-egy kulcsszóra hányadik helyre rangsorol a Google, hanem hogy növekszik-e ügyfeleink vagy eladásaink száma.
(Bővebben a témáról A keresőoptimalizálás alapja a kulcsszókutatás és A keresőoptimalizálás időszerű kérdései c. cikkünkben olvashat.)
 
A tartalommarketing a SEO mozgatórugója. Ha termékeink, szolgáltatásaink színvonala megfelelő, rendben vannak honlapunk technikai paraméterei, jó kulcsszavakat választottunk, akkor már „csak” kiváló tartalmakkal kell jelentkeznünk, és siker nem marad el. (A témáról bővebben Ilyen a jó tartalom! c. cikkünkben.)

Vissza a cikkekhez