KezdőlapBlog Hogyan rangsorol a Google keresője? – A SEO alapjairól

A SEO az angol search engine optimization (magyarul keresőoptimalizálás) kifejezés rövidítése. A keresők 1993-as megjelenésével tulajdonképpen egyidőben megszületett a keresőoptimalizálás is. A tevékenység lényege, hogy úgy építsük fel a weboldalunkat, hogy bizonyos kulcsszavakra/keresőkifejezésekre minél előrébb jelenítse meg a Google.

Számtalan felmérés bizonyította az első helyezett találatok egyeduralmát. Azt, hogy a találati lista (SERP, Search Engine Result Page) elején álló oldalak viszik el a vásárlások túlnyomó többségét. Például az emberek 90%-a egy keresés során csak az első találati oldalt nézi meg. Majdnem felük csak az első helyezettre, több mint 75%-uk csak az első három helyezettre kattint. A kifejezetten vásárlási céllal keresgélők majdnem 50%-a az első helyezettnél költi el a pénzét. Érthető tehát az igyekezet, hogy honlapunk, webshopunk egy-egy releváns kulcsszóra minél jobb pozíciót vívjon ki magának a találati listán.

Hogyan dolgoznak a Google keresőmotorjai?
 

  • Léteznek más népszerű keresőprogramok is (Bing, Yahoo, AOL stb.) is. Azonban több más országhoz hasonlóan Magyarországon is gyakorlatilag egyeduralkodónak tekinthető a Google keresője. Ezért a keresőoptimalizálás is ennek algoritmusait alapul véve történik.
  • Habár a Google algoritmusai, értékelési szempontjai elméletileg nem nyilvánosak, de több mint 10 év tapasztalatára támaszkodva napjainkra felépült egy SEO-tudásanyag. Ez persze nem kőbe vésett szabályok halmaza, hanem az algoritmusok változásaihoz igazodva maga is folyamatosan változik.
  • Eleinte csak a weboldalak tartalma és egyes kulcsszavak előfordulásának gyakorisága alapján rangsorolták az oldalakat a keresőmotorok. Később már a népszerűség is felkerült a szempontok közé. Sőt, azt is el kezdték figyelni, hogy egy-egy látogató milyen hosszan időzik el az oldalon. Aztán az adott oldalra mutató külső linkek száma és erőssége lett az irányadó. Napjainkban már a tartalom minősége is sokat nyom a latban.
  • Ha beírunk egy keresőkifejezést a Google-be, akkor a keresőmotorok nem futják át azon nyomban a komplett internetet. Inkább a már korábban eltárolt adatok, információk között keresnek. Tehát a keresések nem valós időben zajlanak. Vagyis a keresőmotorok nem fésülik át a webet minden egyes kereséskor, mert az kezelhetetlenül sok időbe telne. Rendszeres időközönként keresőrobotokkal átvizsgálják a weboldalakat, és az általuk fontosnak vélt adatokat eltárolják róluk, vagyis úgynevezett indexelt adatbázist készítenek. Egy-egy kereséskor ezek között böngésznek a keresők, így valósítható meg a minél gyorsabb találati lista. Fontos tudni, hogy a keresőkifejezésekre nincsen állandó lista, a találati eredmény felhasználótól függően változhat és változik is. (Annak földrajzi helyzete, korábbi keresési preferenciái, közösségi oldalakon való aktivitása stb. alapján.)
 

SEO tényezők – avagy mit vizsgálnak a keresőmotorok?

A keresőmotorok által vizsgált tényezőket alapvetően két nagy csoportra oszthatjuk. Az elsőbe tartoznak a saját honlapunkon elvégzendő tevékenységek (ez az onsite SEO), a másikba a honlapunkon kívüli tennivalók (offsite SEO). Itt is érvényes a mondás, hogy először a saját házunk táján söprögessünk. Legyen előbb minden rendben a saját honlapunkon és csak utána lássunk neki a többi tennivalónak.
 

1. On-page vagy onsite SEO

Ide tartozik minden olyan feladat, amit a saját honlapunkon végezhetünk el.
  • Az onpage SEO alapja a honlap technikai feltételeinek biztosítása, vagyis egy hatékony honlapmotor, CMS rendszer. Ugyan sok open source CMS is tartalmaz számos SEO beállítási lehetőséget, azonban hosszú távon ezek nem alkalmasak hatékony keresőoptimalizálásra.
  • Mindenképpen egyedi forráskódú weboldalak használatát ajánljuk!
  • Másik fontos teendőnk a forráskódba írható felületek kulcsszavakkal való feltöltése, hiszen a keresőmotorok ezeket a felületeket is vizsgálják.
  • weboldal áttekinthető struktúrája, logikus felépítése is alapvető. Irányadónak tekinthető az a szabály, hogy 4 lépéssel a legtávolabbi tartalom is legyen elérhető.
  • Fordítsunk kiemelt figyelmet a weboldal lehető leggyorsabb betöltési sebességére,
  • valamint a mobilbarát felhasználói felület kialakítására.
  • Az SSL használata, a címsorok metaleírása, az URL-struktúra, a honlapon belüli navigáció logikus és áttekinthető kivitelezése, mind rangsoroló tényezők. Ugyanez elmondható a belső linkek logikus, az információk minél hatékonyabb feldolgozását elősegítő használata kapcsán is. A plusz információkat hordozó képek, kifelé mutató linkek, a domain minél jelentősebb múltja stb. mind-mind jó pontokat ér a Google-nél.
  • Végül, de természetesen nem utolsó sorban a honlap releváns, megfelelő kulcsszavakat tartalmazó, minőségi, gyakran frissülő tartalommal való feltöltése is fontos. Vagyis a tartalommarketing, azaz content marketing nem elhagyható lépés a siker felé vezető úton. 

2. Off-page vagy offsite SEO

Ide szokás sorolni minden olyan tevékenységet, amit nem a saját honlapunkon végzünk el.
Az off-page SEO alapvetően az on-page SEO-ra épül, tehát a honlapunk keresőoptimalizálás szempontjából való rendbetétele feltétele az offsite SEO hatékonyságának.
Tipikus off-page SEO tényező a weboldalunkra mutató külső linkek száma és minősége. Minél több és jó minőségű, közismert, neves honlapról mutatnak linkek a weboldalunkra, annál jobb helyezéssel jutalmaz a Google.

Az off-page SEO-hoz tartoznak nemcsak a külső linkek, hanem mindenféle külső reakció a weboldalunkra.
 
Ide tartoznak például a:
  • lájkok és megosztások a közösségi médiában,
  • weboldalunk említése kommentekben, fórumokon,
  • saját vásárlóink, üzletfeleink értékelései
  • a YouTube-on vagy a Pinterest-en elhelyezett videók, képek stb.
  • sajtóközlemény.

Érdemes a keresőoptimalizálásra a fenti tényezők összességeként tekinteni, és nem elveszni egy-egy részfeladatban, például a linképítésben vagy a kulcsszavak használatában. A keresőoptimalizálás egy hosszú távú, lassan megtérülő munka, egy maratonfutás, amelynek alapja a jó kulcsszavak kiválasztása.
 
Ennek meghatározásához szakemberek, de minimum egy célzott szoftver segítségét érdemes igénybe venni. Hiába vagyunk ugyanis elsők egy kulcsszóra, ha az nem hoz elég vásárlót, ügyfelet számunkra. Nem az a fontos, hogy egy-egy kulcsszóra hányadik helyre rangsorol a Google, hanem hogy növekszik-e ügyfeleink vagy eladásaink száma.
(Bővebben a témáról A keresőoptimalizálás alapja a kulcsszókutatás és A keresőoptimalizálás időszerű kérdései című cikkünkben olvashat.)
 
A tartalommarketing a SEO mozgatórugója. Ha termékeink, szolgáltatásaink színvonala megfelelő, a siker egyik része már adott. Ha rendben vannak honlapunk technikai paraméterei, jó kulcsszavakat választottunk, akkor már „csak” kiváló tartalmakkal kell jelentkeznünk. Így a sikerhez szükséges másik félrészt is biztosíthatjuk. (A témáról bővebben Ilyen a jó tartalom! című cikkünkben.)

Vissza a cikkekhez