A kulcsszókutatás az a folyamat, ami során megtaláljuk, kijelöljük azokat a szavakat, kifejezéseket, melyekre a weboldalunk, webáruházunk célközönsége leginkább keresni szokott. A kulcsszavak ismerete a keresőoptimalizálás, az online marketing alapköve.
 

Miért fontos a kulcsszókutatás?


A Google különböző szempontokat vesz figyelembe keresőtalálatai listázásakor: ezek közül szinte legfontosabbak a kulcsszavak. (Bővebben a témáról a Hogyan rangsorol a Google keresője? – A SEO alapjai és A keresőoptimalizálás időszerű kérdéseicímű cikkünkben olvashat.)
A kulcsszókutatás az a folyamat, ami során megtaláljuk, kijelöljük azokat a szavakat, kifejezéseket, melyekre a weboldalunk, webáruházunk célközönsége leginkább keresni szokott. A kulcsszavak ismerete a keresőoptimalizálás, az online marketing alapköve.
 
A kulcsszókutatás célja, hogy kiderítsük, az emberek milyen szavakat írnak be a keresősávba, amikor a mi tartalmunkhoz (weboldal, webáruház) hasonlót szeretnének keresési találatként kapni. Ha tudjuk, hogy a célközönségünk mit keres, mire keres rá, akkor az is világos lesz, hogy milyen tartalmakkal elégíthetjük ki a kíváncsiságukat, érdeklődésüket.
 
Ha sikerül megtalálni a tartalmainkat leginkább lefedő, népszerű kulcsszavakat, akkor a Google számára is világos lesz, miről szól az oldalunk, így nagyobb eséllyel adja fel jó helyen a keresési eredmények között.
A kulcsszókutatás eredményeit nemcsak a keresőoptimalizálásban, hanem az online marketing egyéb területein, valamint az e-mail marketing stratégiában vagy a PPC kampányokban is felhasználhatjuk.
 
A kulcsszókutatás során tehát az a feladat, hogy megtaláljuk azokat a rövidebb vagy hosszabb szavakat, kifejezéseket, amelyekre az emberek rákeresnek, amikor a webáruházunk termékeihez, weboldalunk szolgáltatásaihoz hasonló dolgokat szeretnének találni, vásárolni.
 

Felejtsük el a kulcsszóhalmozást!

 
Még erősen él a fejekben a kulcsszóhalmozás stratégiája, pedig már hosszú évek óta eljárt felette az idő. Bő tíz évvel ezelőtt valóban elég volt egy-egy népszerű kulcsszóval teleszórni a tartalmainkat, és a keresőmotorok máris a találati lista elejére röpítettek. Akkoriban a tartalmak minősége sokkal kisebb súllyal esett latba, mint a kulcsszavak sűrűsége, ám ezek az idők már elmúltak. A keresőmotorok ma már nemcsak nem értékelik, hanem súlyos büntetésekkel is szankcionálhatják a kulcsszóhalmozással operáló weboldalakat.
 

Kulcsszókutatás kezdőknek, egyszerűen

 
A profi kulcsszókutatás egy szolgáltatás, amelyért természetesen fizetni kell. Előfordulhat, hogy egy induló weboldal vagy online áruház esetében már nem marad rá keret. Ilyenkor egy alapszintű kulcsszókutatást saját magunk is elvégezhetünk, amely kiindulópontként szolgálhat.
 
Néhány szempont ehhez segítségképpen:
 
  1. A józan paraszti ész
Legelső lépésként egyszerűen használjuk a józan eszünket.  Fogjunk egy papírt vagy nyissunk meg egy Excel táblát, és írjunk fel minden szót, amire mi magunk rákeresnénk, ha a honlapunk szolgáltatásaira vagy webáruházunk termékeire lennénk kíváncsiak. 50–100 szó nyugodtan felkerülhet a listára, de akár több is. Ne csak azokat írjuk fel, amelyek nagyon adják magukat, koncentráljunk a kevésbé népszerűnek tűnő, valamilyen specifikum irányába elmozduló kulcsszavakra is. Minél több tétel szerepel a listánkon, annál könnyebb lesz a végleges lista összeállítása.
 
  1. Kulcsszókereső programok
Miután összeírtuk magunknak a tervezett kulcsszavainkat, sok hasznos információt szerezhetünk róluk egy kulcsszótervező program segítségével. Ingyenes és fizetős lehetőségek egyaránt rendelkezésünkre állnak. Kulcsszókeresés tekintetében nincsenek lényeges különbségek közöttük, a fizetősnél egyéb szolgáltatásokat, például elemzéseket, részletes jelentéseket, analitikákat kell megfizetni.
 
Ingyenes kulcsszókereső programok:  
Fizetős kulcsszókereső programok:
  • Ahrefs
  • Semrush
  • Ubersuggest
 
Ha beírjuk az általunk választott kulcsszót, a kulcsszókereső plusz információkat nyújt róluk.
Például, hogy havonta hányan keresnek rá, három hónap tekintetében hogyan változik a keresések száma, valamint legfontosabb szolgáltatása, hogy hasonló kulcsszavakat ajánl fel keresési számokkal, statisztikákkal együtt. E funkció segítségével megtöbbszörözhetjük elsődleges listánk tételeit.  
 
  1. Google keresés
Miután valamelyik kulcsszótervező program segítségével kibővítettük a kulcsszólistát, meg kell őket egyesével vizsgálnunk. Ne gondoljunk semmi bonyolultra: beírjuk az adott szót a Google keresőjébe és megnézzük, milyen találatokat kapunk. Ha ezek témája hasonló, mint a mi webáruházunké vagy honlapunké, akkor jó a kulcsszó, de ha nagyon más találatokat kapunk, akkor vessük el. Érdemes ezt a vizsgálódást bizonyos időközönként megismételni.
A Google keresés további előnye, hogy a Google-től ingyen és bérmentve további tippeket kapunk. Ezek általában olyan szavak, amelyek már szerepelhetnek a listánkon, de előfordulhat, hogy újak bukkannak fel. Az egyik ilyen lehetőség, hogy amikor elkezdünk egy szót beírni a keresőbe, a Google további népszerű keresési lehetőségeket ajánl fel. Ez lehet konkrét honlap vagy kulcsszó is. A másik lehetőség, hogy amikor rákeresünk valamire, az oldal alján, a Related searches pontban a Google további hasonló, népszerű kereséseket mutat.
 
  1. Kulcsszavaink rangsorolása
Ha megvannak a releváns kulcsszavak, fontossági sorrendet kell felállítani közöttük, ami alapján el tudjuk kezdeni a tartalomkészítést és optimalizálást. A fontossági sorrend elejére a legnépszerűbb kulcsszavakat szokás állítani, de tudnunk kell, hogy ezekre nagy a verseny, nehéz velük az élre kerülni. Induló webáruházként, honlapként talán jobb megoldás a közepesen népszerűekre lőni, mert kisebb versenyben könnyebben kitűnhetünk és előre kerülhetünk.
Sajnos előfordulhat, hogy néhány ígéretesnek tűnő, sokak által keresett kulcsszó a gyakorlatban nem válik be. Ilyenkor érdemes honlapunk, webáruházunk egyedi, sajátságos, specifikus termékeire, szolgáltatásaira összpontosítani, és egy-egy kisebb keresési számmal bíró, de webáruházunkra jellemző kulcsszóra bővebb, igényes tartalmat gyártani.
 
  1. A kulcsszavak elhelyezése a tartalomban
Miután elkészítettük kulcsszólistánkat és rangsoroltuk a tételeket, el kell őket helyezni a tartalmainkban. Ez már egy összetettebb témakör, amelyhez nem árt profiktól segítséget kérni, de néhány konkrét információ azért kiindulópont lehet.
 
Hol szerepeljen mindenképpen a kulcsszó?
  • A címben – A cím nagyon fontos, a keresőmotorok szemében szinte fontosabb, mint az összes többi szöveg együttvéve. Elsődleges szerepe összefoglalni a szöveg tartalmát. A cím jelenik meg kattintható linkként a keresőmotorok találatai között.
  • A meta leírásban – A metaleírás egy rövid, kb. 160–320 karakteres összefoglaló a szöveg tartalmáról. A Google találati listában a cím alatt ez a pár mondat jelenik meg, sokszor ez alapján döntjük el, hogy melyik találatra kattintunk.
  • Hivatkozásokban és közösségi médiás posztokban – Ha a weboldal, webshop tartalmát a közösségi médiában is megosztjuk posztok formájában, akkor az aktuális kulcsszót javasolt belefoglalni a hivatkozáshoz írt bejegyzésbe is.
 
+ 1 tipp:
 
Kéthetente, havonta ajánlott újra átböngészni az összegyűjtött kulcsszavakat. A látogatók folyamatosan keresnek, és mindig adódnak új, felkapott témák, amelyekből ötleteket meríthetünk tartalmainkhoz, kulcsszavakhoz. A listánkat mentsük le és folyamatosan jelöljük, hogy melyikre készítettünk már tartalmat.
 
Ha a fent javasolt lépéseket követjük, belátható időn belül növekedhet honlapunk látogatottsága.  A száraz adatokon túl képet kaphatunk látogatóink érdeklődési köréről, az őket foglalkoztató kérdésekről, növelve ezzel látogatottságunkat és lekörözve a konkurenciánkat.
 
Vissza a cikkekhez