Nem mindegy viszont, hogy milyen szolgáltatótól származik a SIM-kártya. A szolgáltatók között ugyanis mind árban, mind minőségben rendkívül eltérő ajánlatokba futhatunk. A legoptimálisabb nyilván a korlátlan internet, a lehető legolcsóbban, és persze ne feledkezzünk meg a sebességről sem.
Ezt a csábító, olcsón, korlátlan internetet nyújtó opciót sok szolgáltató kínálja. Azonban a megrendelő sokszor csak utólag tapasztalja (hiszen az apróbetűs részt ki szereti elolvasni?) a cselt. Vagyis azt, hogy a korlátlan internet ugyan korlátlan, de csak meghatározott felületek (többnyire a Facebook és a YouTube) esetében az. Ha már fotók, videók vagy filmek fel- és letöltéséről van szó, hamar érzékeljük, hogy valahol hiba van a rendszerben.
A másik megtévesztő dolog, amire gyakran panaszkodnak, az a sebesség. Számos hirdetést találni szélessávú, gyors internetről, gyors fel- és letöltésről. Annál nagyobb lesz majd a meglepődés, amikor egy forró nyári napon, egy zsúfolt vízparti strandon belassul a vétel. Vagyis ahol korábban fantasztikus gyorsasággal tudtuk letölteni az áhított zenét, épphogy csak csordogál valami internetszerűség a készülékünkből.
Felmerül a kérdés, hogy mégis mi történt a reklámokban beharangozott nagy sebességgel? A válasz igen egyszerű: a szolgáltatók az optimális körülmények között elérhető legmagasabb sebességet reklámozzák. Márpedig egy zsúfolt vízparton a körülmények messze nem optimálisak. A szerződésünk apró betűs részében itt is találunk egy mindössze két szóból álló turpisságot: garantált sebesség.
És itt ugrik a majom a vízbe. Ugyanis a fel- és letöltés esetében (amit / jellel tüntetnek fel), ha nem vigyázunk, ez bizony 0/0 is lehet. És nem túlzás, a legtöbb szolgáltató valóban a 0/0 sebességet tudja garantálni mobilinternet esetében. Ennek oka egyszerűen az, hogy a mobilinternet-szolgáltatásnak napjainkban még megvannak a maga technikai korlátai. Vagyis bármennyire is szeretjük a modern megoldásokat, a vezetékes még mindig a legstabilabb megoldás.
Ezt magunk is tapasztalhatjuk, ha olyan környezetben találjuk magunkat, ahol tömegesen használják a mobil- és mobiltelefon nyújtotta internetet. Sajnos nem meglepő jelenség, hogy az adott területet kiszolgáló állomások, antennák nyújtotta kapacitás többfelé osztódik. (Többfelé annál, mint amennyit még kényelmesen el tudna látni a szükséges internettel.) Ilyen probléma van rendszerint a nem megfelelően felkészült hazai fesztiválokon, a forgalmasabb turisztikai helyszíneken. És minden egyéb olyan eseményeken, ahol időszakosan a megszokottnál jóval nagyobb forgalom várható.
Ilyen helyszín például a Balaton. Mivel régóta kiemelt forgalmú nyaralóhely, azt gondolnánk, hogy a Balatonon minden területen (így a mobilinternet tekintetében is) kiépült infrastruktúra található. (Az évről évre ide látogató nagyszámú turista kiszolgálása miatt.) Ez azonban tévedés. A szolgáltatóknak ugyanis nem jön ki a matek. Nem éri meg két hónapnyi magas forgalomért olyan mértékű beruházásokba fektetni, ami másik helyszín esetében évi 12 hónapon keresztül működik. A meglévő infrastruktúra ugyanis tökéletesen kiszolgálja az ottani kis létszámú lakosságot az év további 10 hónapjában.
Hogy mi ebből a tanulság? Tájékozódjunk, mielőtt szolgáltatást, szolgáltatót választunk, és kiemelt figyelemmel olvassuk el a szerződések apróbetűs részeit.