KezdőlapBlog Black hat SEO és SEO feketelista – hogyan ne kerüljünk rá?

Ha a keresőoptimalizálás témakörben olvasgatunk, hamar belefuthatunk ismétlődő, vissza-vissza térő fogalmakba. Ezek között az egyik a black hat SEO (szó szerinti fordításban – bár nem szoktuk lefordítani – fekete kalapos SEO) kifejezés. Ez a white hat SEO azaz a fehér kalapos SEO ellentéte. Ez a furcsa elnevezés a westernfilmekre vezethető vissza, ahol a jófiúk általában fehér kalapot, míg a rossz arcok feketét viseltek.

Mi az a black hat SEO?

A black hat SEO az etikátlan keresőoptimalizálási trükköknek az összessége. Azon trükköké, amelyek célja a keresőmotorok megtévesztése, kijátszása a találati listán való minél jobb helyezés elérése érdekében. Ha a keresőmotorok észreveszik, büntetést vagy a találati listáról való kitiltást vonhat maga után.

Miért használják?

A sötét technikák alkalmazásának egyik oka a tudatlanság. Ez főleg a keresőoptimalizálás hőskorában volt elterjedt. Mára már azért nagyjából tisztában vannak vele a terület szakemberei, hogy mely technikák esnek a büntetendő kategóriába.
A fontosabb ok, hogy a black hat SEO-val gyors sikereket lehet elérni. Ám fontos tudni, hogy csak rövid ideig, amíg a keresőmotorok fel nem fedezik a turpisságokat. Azokban az ágazatokban, ahol igen nagy a verseny, sajnos sokszor alkalmaznak ilyen agresszív módszereket. Ha pedig bizonyos idő után kitiltják őket, gyorsan átköltözik a tartalom egy új domain alá, és minden kezdődik elölről.

Leggyakoribb black hat SEO technikák, amiket feltétlenül kerüljünk el

Kulcsszó spam

Ez az elsődleges módja annak, hogy weboldalunk feketelistára kerüljön. Kulcsszóra történő spamküldés például az, ha a „britney spears” kifejezést felvesszük a META kulcsszócímkébe. (Holott a webhelyünk valójában Budapest környéki webes programozásáról szól.) A keresőalgoritmusok könnyedén kiszűrik az ilyen turpisságokat, mert például összehasonlítják a META kulcsszavakat a szöveg kulcsszavaival. Ha egy szót használunk kulcsszóként a címkében, azt mindenképpen használjuk a webes tartalmainkban is, ellenkező esetben a feketelistára kerülést kockáztatjuk.

Kulcsszó crowding

Ez akkor fordul elő, ha a cím egy hosszú kulcsszósor, összevonás vagy egység nélkül. A cím nem megfelelő a kulcsszavak felsorolására. Ehelyett tartalmaznia kell egy vagy két legfontosabb kulcsszót, logikusan összeillesztve. Ha például a webhelyBudapesten a webprogramozásról szól, akkor a címke kiváló címe a “Webes programozás Budapesten” lenne. Mint már említettük, a Cím a legfontosabb kulcsszócímke, de nem az a hely, ahol egyszerűen fel kell sorolni a kulcsszavakat. Egyes algoritmusok feketelistára tehetik, mások talán átengedhetik, mert pl. csak négy szóból áll. (Azok a címek, amelyekben a fenti példa szerint nyolc vagy tíz kulcsszó van felsorolva, szinte biztosan feketelistára kerülnek bármely keresőalgoritmusban.)

Kulcsszó halmozás

Az rendben van, hogy egyszer-kétszer megismételjük a legfontosabb kulcsszót. Sőt tegyük is meg, mert ettől javulhat a rangsorunk. De ha túl gyakran tesszük, akkor épp ellentétes hatást érünk el. A legjobb esetben a keresőalgoritmusok egyszerűen figyelmen kívül hagyják az ismétléseket, ám legrosszabb esetben feketelistára is tehetnek.

Kulcsszóba „fulladás”

Ez nem mindig jár együtt feketelistára kerüléssel. Azonban mindenképpen negatív hatással van a SEO-ra, és egyes algoritmusok büntetnek is érte, ezért úgy gondoltuk, hogy érdemes megemlíteni. Mit is jelent ez pontosan? A kulcsszóba fulladás akkor fordul elő, ha túl sok kulcsszót sorolunk fel a kulcsszócímkében. Öt kulcsszó optimális. Tíz még rendben lehet, bár nem ajánlott. De ha már harminc vagy negyven kulcsszót is felveszünk, belefulladunk a kulcsszavakba. Az egyes szavak elvesznek a lehetőségek tengerében, és lényegében a kulcsszavak hatékonysága csökken.

Linkfarmok

A linkfarm egy olyan gyenge minőségű gyűjtő weboldal, amelynek egyetlen célja a linképítés. A felhasználó számára semmilyen hozzáadott értékkel nem rendelkezik, kizárólag a találati listán elért minél jobb helyezés miatt jött létre.
A keresőmotorok a weboldalak rangsorolásakor figyelembe veszik sok egyéb faktor mellett a weboldalra mutató linkek számát is. Hogy használja ki ezt a black hat SEO? Úgy, hogy linkfarmokon (tehát nem valódi, minőségi weboldalakon) elhelyezett linkek segítségével növeli az adott webhely visszamutató linkjeinek számát.
A keresőmotorok könnyen felismerik a linkfarmokat, és büntetik használatukat.

Gyenge minőségű tartalom

A gyenge minőségű tartalom a fekete kalapos SEO egyik ismertetőjele. Hiszen tartalma a keresőmotorok megtévesztését célozza, miközben egyáltalán nem foglalkozik a felhasználókkal. Nem ők a célcsoport, nem célja a fogyasztók informálása, tájékoztatása, releváns tartalomhoz juttatása. Tehát, ha értelmezhetetlen tartalmú, gyenge minőségű, összetákolt, igénylen szövegeket, értelmetlenül sok linket tartalmazó weboldalba futunk bele, ne csodálkozzunk. Biztosak lehetünk benne, hogy a black hat SEO-t látjuk működés közben.
Aki több találatot is megnéz egy-egy keresése után, bizonyára feltűnt, hogy milyen rengeteg másolt tartalom kering ma az interneten. Pedig a Google Panda 2011-es frissítése óta a keresőmotorok már képesek felismerni és hátra sorolással büntetni a másolt tartalmat.

Összefoglalva

A Google tehát nemcsak a tartalom másolásért, a képlopásért vagy kulcsszó halmozásért büntet. Hanem olyan módszerek miatt is, mint a sitewide linking (kölcsönös tömeges linkelés), a rejtett linkek, az azonos szövegezésű linkek, Szintén nem a szíve csücske az idegen nyelvű honlapokról érkező tömeges linkáradat, a kifele mutató linkek nagy száma. A rossz minőségű és büntetett oldalról származó hivatkozásokat szintén nem preferálja.
Ezeket a gyakori kezdő hibákat mi ne kövessük el. Lehet, hogy pillanatnyi sikert hoznak, de hosszú távon visszavetik a weboldalt a találati listán. Vagy ami még rosszabb, megakadályozhatja, hogy az oldalunk egyáltalán megjelenjen a keresőkben. Ha kétségeink vannak, jusson eszünkbe ez a fontos szabály: a több nem jobb a SEO-ban. Ha kétségeink vannak valamivel kapcsolatban, inkább hagyjuk ki. A keresőoptimalizálás számos etikus módszert ad a kezünkbe, amelyekkel feljebb hozhatjuk oldalunkat a találati listán, de ezek munka- és energiaigényesek. A rossz hír tehát az, hogy a hosszú távú sikerhez a munkát nem lehet megspórolni.
 
A keresőoptimalizálás etikus módjáról a Hogyan rangsorol a Google keresője? – A SEO alapjairól című cikkünkben olvashat.

Vissza a cikkekhez