Gondoljunk például a kedvenc kávémárkánkra. Ha a tévében/újsághirdetésben/óriásplakáton látunk egy hirdetést, vagy a rádióban, Youtube-csatornán hallunk egy frappáns szlogent, az a szövegíró munkája. Ha viszont szétnézünk a weboldalukon, az ott található anyagok már más tollából származnak. Ha érdekel, milyen egyéb kávéik vannak még, azok honnan származnak, hogyan pörkölik azokat stb., azokat a szövegeket már tartalomírók írják. Előbbiek célja, hogy vásárlásra buzdítsanak. Utóbbiak szeretnék velünk hosszú távon megkedveltetni nemcsak az adott terméket, hanem a márkát is. Mégpedig azzal a céllal, hogy jó véleménnyel legyünk és adott helyzetben spontán elismerően nyilatkozzunk róluk.
Mégis muszáj egy kicsit messzebbről kezdeni...
Az elmúlt évek, évtizedek technikai fejlődése, az internet elterjedése óriási változást hozott a reklámok és a marketing szempontjából is. Húsz évvel ezelőtt még a tévé, a rádió és a sajtó jelentette a fő kommunikációs csatornákat. Ezeken jellemzően egyirányú volt az információ áramlása, vagyis visszajelzésre, interakcióra nemigen volt lehetőség.
A maihoz képest kis számú médium fogyasztói egyszerűen passzívan befogadták az őket elárasztó reklámdömpinget, mivel elmenekülni előlük nemigen állt módjukban. Átválthattak persze a reklámszünetben másik csatornára, de az alternatívák száma korlátozott volt – vagy ott is éppen reklám futott. Ez volt az úgynevezett „push marketing” időszaka, amely persze napjainkban is jelen van. Azonban kiegészül a „pull marketing”, illetve az „inbound marketing” módszereivel.
Az internet megjelenése mindent felforgatott. A weben az emberek már sokkal könnyebben el tudták kerülni a reklámokat. Kerestek egy másik, hasonló témájú weboldalt, hirdetésblokkolót használtak és nem tértek vissza a túl agresszív hirdetéseket használó oldalakra. A megváltozott helyzetben a cégek más eszközökhöz nyúltak az emberek meggyőzése érdekében. A nyíltan vásárlásra buzdító reklámok helyett a saját termékeikkel kapcsolatba hozható, ismeretterjesztő, hasznos, nem egyértelműen reklámcélú tartalmakat kezdtek készíteni. Ezek célja elsődlegesen nem a vásárlásra felhívás, hanem a márka iránti hosszú távú szimpátia és elköteleződés kialakítása. (Bővebben erről a
Dióhéjban a tartalommarketingről című cikkünkben olvashat.)
Miért e hosszas bevezető? Mert a szövegíró a klasszikus, push marketing korszakára jellemző szövegeket ír, míg a tartalomíró a pull marketing világának egyik kulcsfigurája.
Mit és hogyan?
A
tartalomíró tartalmakat ír, melynek célja a márka, a brand iránti szimpátia felkeltése, az elköteleződés megteremtése. A content formáját tekintve többféle lehet. Lehet szöveges (blogbejegyzés, weboldal szöveg, e-book tartalom, újságcikk, közösségimédia-poszt, felirat stb.), képi (rövidebb-hosszabb ismeretterjesztő videók, interjúk, képek, grafikák). Ugyanakkor lehet audio formájú (pl. podcast) is.
A tartalomírók tehát változatos műfajú, típusú tartalmakat hoznak létre, többnyire írott szavak felhasználásával. Ezek általában hosszabb, részletesen kifejtett, alaposan szerkesztett, keresőmotorra optimalizált szövegek. A tartalomírás a tartalommarketing legfontosabb fegyvere, ez a munka – jellegénél fogva – közel áll az újságíráshoz. A szerkesztőségi munkához hasonlóan általában előre meghatározott, egyeztetett témákról írnak hosszabb, változatos témájú, műfajú, hangvételű szövegeket.
A szövegírók a klasszikus, vagyis a push marketing fenegyerekei. Igen jól forgatják fő fegyverüket, a szavakat. Nemcsak jól írnak, hanem kreatív ötleteikkel hozzájárulnak egyéb formátumok, például egy reklámfilm születéséhez. Gyakran élnek játékos kétértelműségekkel, szójátékokkal, áthallásokkal. Általában rövidebb szövegek, reklámfilm koncepciók, szlogenek, címek, sajtóközlemények, Facebook-posztok, webinár meghívók, hírlevelek megírására specializálódtak. Egy szövegíró számára a lényeglátás, a sűrítés képessége, a rövidség, tömörség elengedhetetlen.
A tartalomírók általában hosszabb határidőkkel dolgoznak, mert a téma alaposabb feltárása és a hosszú szövegek megírása több időt vesz igénybe. A szövegírókat viszont gyakran sürgeti a határidő, pedig a munkájuk csak látszólag könnyebb. Például egy jó szlogen kitalálásához is nagyon sok gondolkodás, koncentrálás, szellemi energia szükséges, éppen a sűrítési kényszer miatt.
Melyiket miért?
A content writer célja, hogy folyamatosan magas minőségű, hasznos írásaival személyes kapcsolatot építsen a márka és a fogyasztó között. Egyszóval szimpátiát, hűséget ébresszen a márka iránt, növelve a vásárló elköteleződését. Formailag és tartalmilag is sokoldalú, színes, érdekes cikkeivel reakcióra bírja az olvasót, hogy minél több kedvelést, megosztást, kommentet szerezzen. Ezáltal növelve a cég értékét és hírnevét.
A szövegírás ezzel szemben egyirányú folyamat. Stratégiai célja, hogy egy meghatározott cselekvésre ösztönözzön, ami többnyire a vásárlás. Egy jó szövegíró minden egyes mondatával már a következő mondat elolvasására is csábítja az olvasót. Lépésről lépésre juttatva el befogadóját a vásárlásig.
Mint látható, egyik munka sem könnyebb a másiknál, inkább ugyanannak az éremnek a két oldala. Egy cégnek mindkettőre szüksége van a marketingstratégiája megvalósításához. A tartalomíró a munkájával sok embert vonz és tart meg a cég vagy márka közelében. A már elkötelezetteket pedig a szövegírónak sokkal könnyebb rábírni a vásárlásra.