KezdőlapBlog Dióhéjban a tartalommarketingről
A tartalommarketing válasz a modern technológián felnőtt fogyasztók megváltozott igényeire. A hagyományos, egyszerű reklámígéretekkel ma nem lehet megszólítani a fogyasztókat, mivel azok a klasszikus marketingmódszereket szinte teljesen figyelmen kívül hagyják. Az online világban szocializálódott felhasználó szórakozást vagy hasznos és releváns tanácsot keres valamely problémájára az interneten.
A tartalommarketing válasz a modern technológián felnőtt fogyasztók megváltozott igényeire. A hagyományos, egyszerű reklámígéretekkel ma nem lehet megszólítani a fogyasztókat, mivel azok a klasszikus marketingmódszereket szinte teljesen figyelmen kívül hagyják. Az online világban szocializálódott felhasználó szórakozást vagy hasznos és releváns tanácsot keres valamely problémájára az interneten. Mindenekelőtt azonban olyan tartalomra vágyik, amely használható támpontokat ad számára egy-egy probléma megoldásához, vagy segít dönteni, ha valamit vásárolni szeretne.

A tartalom- vagy más néven content marketing célja ilyen tartalmak létrehozása. (Bővebben a témáról Ilyen a jó tartalom! és a Hogyan befolyásolja a hírnév a vállalat nyereségét? című cikkünkben olvashat.)

Mi a tartalom?

A fogalom mibenlétére számos definíció létezik. A legtöbbet idézett és szakmai körökben leginkább elfogadott meghatározás a Content Marketing Institute (CMI) alapítójától, Joe Pulizzitől származik. Eszerint „A tartalommarketing olyan stratégiai marketingszemlélet, amely során folyamatosan értékes és releváns tartalmakat hozol létre és terjesztesz. Mégpedig azért, hogy egy pontosan körülhatárolt közönség figyelmét felkeltsd és megtartsd – és mindezzel nyereséges fogyasztói reakciókat érj el.”

Mi a tartalommarketing kiindulási pontja? Az, hogy amennyiben a célpiacnak kiváló minőségű, releváns és értékes információt szolgáltatunk, akkor azzal hosszabb távon üzleti eredményeket érhetünk el. Ezzel a stratégiával ugyanis megtartható és növelhető az olvasottság és a márkahűség.
A content marketing érdekes, informatív anyagokkal kelti fel az érdeklődést egy termék vagy szolgáltatás iránt. A tartalommarketing akkor tekinthető sikeresnek, ha folyamatosan magas minőségű tartalmakat készít, amelyek segítenek megoldani az embereket foglalkoztató legkülönbözőbb problémákat.
A content marketing (CM) legalapvetőbb része a szövegírás. Ez leggyakrabban ismertető, tanácsadó cikkek (pl. Hogyan szaporítsuk a hortenziát?), blogbejegyzések, e-könyvek, közösségi média bejegyzések, posztok alakjában ölt testet. Színesíthetjük a tartalmakat mozgóképes megoldásokkal, videókkal, webináriumokkal is.

Ezeket a tartalmakat érdemes a legkülönfélébb, a célközönségünket leginkább elérő csatornákon (pl. közösségi média, hírlevél, nyomatott sajtó stb.) közvetíteni. A CM és a média különböző ágai (pl. klasszikus sajtómunka, ügyfélkapcsolati marketing, márkamarketing, újságírás, klasszikus reklámozás) gyakran fedésbe kerülnek egymással. Például egy jól megírt blogcikk és egy újságcikk között gyakran lehetetlen éles (vagy bármilyen) különbséget tenni.

Hogyan csináljuk?

  • Ahhoz, hogy olyan tartalmat hozzunk létre, amely magával ragadja a célközönséget, egy dologban kell igazán jónak lenni: az odafigyelésben. Pontosan ismerni kell a célcsoportunkat, a vágyaikat és igényeiket. Tudnunk kell, hogy milyen tartalommal adhatunk választ ügyfeleink kérdéseire és igényeire. Ezt meghatározni kulcsfontosságú, de egyáltalán nem könnyű feladat. Nagyfokú érzékenység, sok (élet)tapasztalat és a célközönség alapos ismerete szükséges hozzá. A fogyasztóink igényeire optimalizált, általunk létrehozott tartalom lesz a kapcsolat a márka/cég/szolgáltatás és az ügyfelek között.
  • A sikeres tartalommarketing egyik legnagyobb kihívása az, hogy megtaláljuk a tartalomhoz a megfelelő csomagolást. És persze a megfelelő értékesítési csatornát, hogy a felhasználókhoz egyáltalán eljusson az ajánlat, esélyük legyen megismerni azt.
  • A tartalommarketinghez bátorság is kell. A figyelem felkeltéséhez, megtartásához sokszor új, még nem kipróbált ötleteket is érdemes bevetnünk, amelyek közül természetesen nem fog mindegyik beválni. A hibák is sokszor előrébb visznek az úton, ha képesek vagyunk tanulni belőlük.
  • A tartalommarketing nem 100 méteres futás, sokkal inkább maraton. Hosszú távon kell gondolkodnunk, terveznünk és kiviteleznünk. Nemcsak egy jól átgondolt tartalomstratégiára lesz szükségünk. Ezen felül alapos tématervezésre is, mert az általunk készített tartalomnak hosszú távon kell megmaradni a célcsoport fejében. A rendszeres, új tartalom tehát kötelező. És nemcsak a felhasználó szempontjából, hanem azért is, mert a rendszeres új tartalmat a keresőmotor is pozitívan értékeli.
  • A siker egyik kulcsa a célcsoport érdeklődéséből kiinduló tartalom, téma aktualitása, hasznossága és érdekessége. Ügyeljünk a célcsoport nyelvhasználatának megfelelő fogalmazásra, szókészletre is, de ebben sem érdemes átesni a ló túloldalára. Nagy hiba a minőség helyett a mennyiségre helyezni a hangsúlyt.
A tartalommarketinggel való barátkozás érdekében összeállítottunk egy kis ellenőrző listát, ami segíthet a cége, vállalkozása CM-stratégiájának kialakításában.
 

I. A célcsoport

a) Milyen vásárlói reakciókat szeretnénk elérni a tartalommal?
b) Tartalmi szempontból valóban relevánsak-e a tervezett témák, van-e hozzáadott értékük?
 

II. A szervezet

a) Ki lesz a fő kapcsolattartó a cégen belül?
b) Van-e házon belüli tudás, tapasztalat a sikeres tartalommarketinghez?
c) Mi a helyzet a tartalomkezeléssel?
d) Megvalósítható hetente egy tématervről szóló értekezlet?
 

III. A kivitelezés

a) Vannak-e tapasztalt partnereink, akik segítenek a tartalom megvalósításában?
b) Milyen csatornákon tervezzük a tartalom terjesztését?
c) Az időzítésről sem árt elgondolkodni, mégpedig három hónapra, fél évre előre.
d) Elérhetőek a tartalommarketing technikai feltételei?
e) Megoszthatják-e a tartalmat a felhasználók anélkül, hogy bármilyen akadályba ütköznének?
 
A jövőben a tartalommarketing minden marketingmix szerves része lesz. A klasszikus marketinggel ellentétben azonban a CM-ben nincsenek kampányok, a hosszú távú stratégia elengedhetetlen a pozitív online hírnév eléréséhez.

 
Vissza a cikkekhez