KezdőlapBlog A lokális online marketing, avagy a helyi SEO előnyei
Az internet és az okostelefonok elterjedése megváltoztatta a vásárlási szokásokat. Az emberek túlnyomó többsége ma már a neten tájékozódik, mielőtt megvenné a szükséges háztartási gépet, vagy például éttermet választana. Ha vállalkozásunk egyáltalán nem, vagy nem megfelelő módon van jelen a világhálón, az szinte olyan, mintha nem is léteznénk. Rengeteg potenciális vásárlót veszíthetünk. Persze létezik olyan eset, amikor nem akarunk több vásárlót. Ugyanis csak mellékjövedelemként tekintünk vállalkozásunkra, vagy éppen pár év múlva bezárni tervezzük azt. (Bár tény, hogy ezek az esetek nem túl valószínűek, nem is zárhatók ki teljesen.) Ekkor nem kell foglalkoznunk a helyi SEO-val. Ha webshop vagy kizárólag online formában működő vállalkozás vagyunk, fizikai üzlet nélkül, akkor sem a helyi SEO-ra van szükségünk. Azonban mindenki más, aki növelni szeretné forgalmát, ezáltal bevételeit, az jól teszi, ha energiát fektet ebbe a területbe. Valódi üzlethelyiséggel rendelkezőknek kifejezetten ajánlott, hiszen például a Google Maps-en feltűnve a vevőink könnyen ránk találnak és eljutnak boltjainkba.

Mi az a helyi SEO?

2014-ben hozta ki a Google a Pigeon (galamb) névvel elterjedt algoritmus frissítését. Ekkor két meghatározó adat került a keresési algoritmusba: a vállalkozás, valamint a felhasználó földrajzi helyzete.  Ezért van az, hogy amikor Pápán beírjuk a keresőbe, hogy masszőr, a keresés után környékbeli masszőrökkel fogunk találkozni. Látni fogjuk ezek honlapját, elérhetőségét, térképen is megjelölve a pontos helyüket, telefonszámmal, nyitvatartási idővel. (Egyébként a Google helymeghatározásnak köszönhetően Pápa környéki találatokat fogunk kapni Pápa földrajzi név beírása nélkül is.)

Azonban a Google magától nyilván nem tudja, hogy mi masszőrök vagyunk. Meg kell tehát mondanunk neki, és bizonyítanunk kell, hogy valódi, működő vállalkozással rendelkezünk, csak akkor fog bennünket ajánlani. A Google-nek adott minél jobb „bemutatkozásuk” a lokális online marketing vagy helyi keresőoptimalizálás.

Miért van szükség a helyi online jelenlétünk erősítésére?

Száz szónál is többet mondanak a felmérésekkel is alátámasztott tények:
  • A vásárlók 93%-a nagyjából maximum 20 percet utazik a hét közbeni vásárláshoz.
  • A boltokat felkeresők 83%-a online felmérte az adott helyet, mielőtt bement volna oda.
  • A Google kereséseinek 46%-a helyi vonatkozású.
De még ha el is tekintünk a felmérésektől, saját tapasztalataink valószínűleg ugyanezt támasztják alá. Általában igyekszünk a lakásunkhoz legközelebb eső megfelelő boltban letudni a vásárlást. Kevés manapság az olyan ember, aki megengedheti magának azt a luxust, hogy jártában-keltében tér be ide-oda. Ritka, hogy az első utunkba eső étterembe, cukrászdába, utazási irodába térünk be, és ott vesszük igénybe a szolgáltatást. Sokkal jellemzőbb, hogy alaposan utánanézünk az étteremnek, utazási irodának, szórakozóhelynek, mielőtt úgy döntenénk, hogy igen, itt fogjuk elkölteni a pénzünket.
Mindezek fényében nem is kell tovább magyarázni, miért szükséges a helyi online jelenlétünk erősítése. A helyi vagy lokális online marketing összehozza azokat az embereket, akik egy régióban, egy rendeltetési helyen keresnek megoldást. A keresésben egyre többen használják a közelben, közel hozzám szavakat, illetve konkrét helységneveket. A Google ilyenkor a felhasználó tartózkodási helyének adatait veszi alapul (mobilinternet, GPS, vagy WIFI alapján) és ennek megfelelő találatokat ad.

Hol bukkanhatunk fel a keresőben?

Megjelenhetünk a Google találati listán, az azon megjelenő térképen, vagy magán a Google Maps-en is.

Milyen elemei vannak egy lokális marketing stratégiának?

A lokális marketing stratégia egy rendszer, amelynek minden eleme egy irányba kell, hogy mutasson a megfelelő eredmény elérése érdekében.

A lokális online marketing stratégia elemei:
  • Weboldal keresőoptimalizálása
  • Google Cégem fiók
  • Közösségi média felületek optimalizálása
  • Értékelések, vélemények kérése
  • Fizetett hirdetések

1. Weboldal keresőoptimalizálása (On-page SEO, Off-page SEO)

A weboldalak keresőoptimalizálásáról már részletesen írtunk Hogyan rangsorol a Google keresője? – A SEO alapjai című cikkünkben. Akit érdekel a téma, javasoljuk elolvasni. Most csak pár aspektusát érintve térünk ki rá.
Honlapunk megfelelő technikai beállítása után következhet az üzletünk környezetének megfelelő kulcsszó optimalizálás.
A lokális SEO esetében a kulcsszavak egy helyet írnak le, például: halászcsárda helyi ízekkel Dombrádon, kellemes cukrászda kerthelyiséggel Zuglóban. A további kulcsszavak meghatározásakor jó kiindulási pont lehet a következők említése:
  • a környékbeli látnivalók, nevezetességek,
  • környékbeli üzletek, őstermelők, partnerek,
  • programok, aktuális eseményeknek,
mert ezekkel a szolgáltatások egy jó része kapcsolatba hozható (pl. elsősorban vendéglátás, szállás, egyes szolgáltatások, mint például kerékpárbérlés, taxi stb.).
 
Ezeket érdemes összegyűjteni és szisztematikusan végighaladva rajtuk szöveges, képes tartalmakat gyártani arra vonatkozóan, hogyan kapcsolódik össze a hely a szolgáltatásunkkal.

A lokális marketing erős bástyái még a keresőkön kívül a helyi adatbázisok, lokális weboldalak. (Mint például ittlakunk.hu, miutcank.hu, ilovebalaton.hu, ilovebudapest.hu, zemplen.hu stb.) Ezeket nagyon sok felhasználó tudatosan keresi, amikor egy-egy régió felkeresésére készül. Vagyis tartalmaik folyamatosan, profi módon frissülnek, ezért a Google is szereti őket. Egy-egy ilyen adatbázisba való bekerülés jelentősen segítheti az előkelő helyen való megjelenésünket a találati listákon, lokális keresések esetén.  

2. Google Cégem (Google Business Profile) fiók és optimalizálása

A Google Cégem a legfontosabb felület a vállalkozások számára a helyi marketing területén. A Google Cégem fiók regisztrálásával, megfelelő beállításával és folyamatos frissítésével tájékoztatjuk a keresőmotort cégük, vállalkozásunk tevékenységéről, létezéséről.  E nélkül nem tud rólunk a Google, tehát megjeleníteni sem tud a felületein.  A Google cégem szolgáltatás jelentőségéről, használatáról már írtunk részletesen A Google Cégem fiók regisztráció című cikkünkben.
 
A Google Cégem fiók beállításainak köszönhetően a keresőmotor cégünk teljes online jelenlétét átlátja. Képes összefüggéseket találni a cégünk és annak lokális elhelyezkedése között. Ha például az iLoveBalaton helyi információs portál ír az éttermünkről, borászatunkról egy cikket, az a keresőmotor szemében nagy pozitívum. Ugyanis egy Balatonra és környékére specializálódott népszerű oldal írt a szintén környékbeli vállalkozásunkról. Ha a Google-felületeink jól támogatják egymást, akkor a lokális jellegünk tudatában a keresőmotor előbbre sorol majd a lokális keresések között.

3. Közösségi média felületek (Facebook, Instagram) lokális marketing szempontú optimalizálása

Ezeken a felületeken is működik a lokális keresési lehetőség, bár egyelőre nem annyira hangsúlyosan, mint a Google kereséseknél.
 
Lehetőségeink a közösségi médiában:
  • A pozíció meghatározásán alapuló marketing segítségével helyileg is célozhatjuk reklámjainkat a Facebook-on.
  • A hely iránt érdeklődők csoportjára célozva állítjuk elő tartalmainkat. Például, ha budapesti szállásadók vagyunk, posztjainkban megemlítjük a főváros látnivalóit, és rendezvényeket, programokat, fotókat társítunk hozzá. Ezekkel a módszerekkel a keresők élére állhatunk, és bezsebelhetjük az egyre nagyobb látogatottságot.
  • Már meglévő közösségi kapcsolataink révén egyszerűen megkérjük ismerőseinket, hogy osszák meg, lájkolják, kommenteljék tartalmainkat, így elszórhatjuk létezésünk hírének morzsáit. Sok követővel bíró influencerek, elégedett vásárlók is megoszthatják fényképeiket, tapasztalataikat szolgáltatásunkról, így növelve hírnevünket. Tartalmaink kereshetővé válnak azáltal, hogy városokat, lokális neveket említünk a posztok és fotók mellett. Így azok a felhasználók is ránk bukkannak, akik csak szörföznek a Facebookon, vagy épp a releváns témákat keresik. Tehát az a titok nyitja, hogy ezen a felületen is osszuk meg a helyhez kötődő bejegyzéseket, videókat, fotókat. És ne felejtsük el használni a leírásban a lokális neveket, mivel így bukkan ránk a keresőmotor.
  • Úgy általában, legyünk aktívak a közösségi médiában, posztoljunk rendszeresen, reagáljuk a kommentekre. A Google algoritmusa a népszerűséget is előnyként értékeli. Minél több felhasználó keres a cégünk nevére, annál jobb. Ugyanis annál nagyobb eséllyel jeleníti meg a Google a találati listáján, amikor hozzánk közel keresnek kapcsolódó termékre, szolgáltatásra. Próbáljuk vállalkozásunkat a helyi önszerveződő Facebook-csoportokban (pl. Zuglóiak fóruma stb.) is népszerűsíteni. Ezáltal is növelhetjük a cégünk nevére való keresések számát, ami előrébb sorolhat bennünket a találatok között.

4. Értékelések, vélemények kérése, kezelése

A lokális kereséseket végző algoritmus hallgat a felhasználók véleményére. Ezért a Google, Facebook, TripAdvisor és más értékelő felületeken is kiváló eredményt kell elérnünk. Rangnöveléshez nem csak a minőség járul hozzá, hanem a mennyiség és a gyakoriság is. Értékeléseinket több helyről kell begyűjtenünk: nem csak a Google-ről, a többi felsorolt felület is szóba jöhet. Időnként a Google összegzi az értékeléseket, és a jó vélemény jobb pozícióba kerülést eredményez.  Az online térben minden egyes vélemény, értékelés számít, hiszen erősíti cégünk netes jelenlétét. Kifejezetten javasoljuk, hogy ne csak a Google Cégem platformon gyűjtsük az értékeléseket, véleményeket, visszajelzéseket. Hanem minden olyan felületen, ahol erre lehetőség van (pl. Facebookon, TripAdvisoron stb.).
 
Lássunk pár lokális keresőoptimalizálási faktort, amik a véleményekhez köthetők:
  • Minél több értékelést kell, hogy kapjunk, ugyanis, ha ezek kiegyensúlyozottan érkeznek, versenyelőnyre tehetünk szert;
  • A szöveges vélemény többet ér, mint a csillaggal való értékelés: minél hosszabb, részletesebb, annál értékesebb;
  • kulcsszavakat, városnevet tartalmazó visszajelzések, értékelések különösen értékesek;
  • Az értékelések gyakorisága legyen kiszámítható: ne essünk abba a hibába, hogy tömeges levélkiküldésben kérjünk véleményeket. Ha ugyanis az algoritmus egyszer azt látja, hogy heti 120 véleményt kapunk, máskor meg csak 20-at, azt nehezen tudja értelmezni. Ám ez a folyamat automatizálható, pl. utánkövető levelekkel szállások esetében.

5. Helyi fizetett hirdetések

  • Ne felejtsük el és ne becsüljük le a klasszikus reklám, a fizetett hirdetések szerepét a helyi újságban/rádióban vagy kerületi TV-csatornán.
  • Az AdWords használatával helyszínek lehetnek a célpontjaink. Aki éppen arra jár, láthatja a reklámozott felületet; YouTube-ot néz, telefonos alkalmazást használ, térképen keresgél; mindezek szeme elé odakerül hirdetésünk.
  • Ha Facebookon hirdetünk, két módszer közül választhatunk. Megcélozhatjuk azokat, akik egy adott helyen élnek, vagy akiknek lakhelyük és jelenlegi tartózkodási helyük legalább 200 km-re van egymástól. Így például egy étterem hirdetheti magát a környékbeli lakóknak. Vagy a másik opciót választva egy idegenvezető a városába látogató utazó vendégeknek.

 A lokális online marketing egy kiváló eszköz arra, hogy lépéselőnyre tegyünk szert versenytársainkhoz képest, és elérjük a környékünkön tartózkodó potenciális vevőket. Kár elszalasztani ezt a kiváló lehetőséget.



 
Vissza a cikkekhez