Amikor új (kis)vállalkozást indítunk, a márkaépítés az egyik legfontosabb teendőnk, aminek zászlóshajója a weboldalunk. Sokan már kész weboldalak optimalizálásával kapcsolatban keresnek fel bennünket, pedig sokkal egyszerűbb lenne mindenkinek, ha már a honlap készítése előtt, vagy legkésőbb azzal egyidőben kezdenénk a keresőoptimalizálással foglalkozni.
 
Egy honlap SEO szempontokat is figyelembe vevő optimalizálása ugyanis befolyásolja a weboldal felépítését, technikai és tartalmi kialakítását, így sokkal könnyebb dolgunk van, ha időben, a kezdetektől foglalkozunk vele. Olyan ez, mint egy ház utólagos átalakítása: minden megoldható, de a munkának költségei vannak. Ha viszont már az elejétől fogva jól átgondoltan, tervszerűen építkezünk, sokkal kevesebb költséggel lesz egy jól működő otthonunk, mintha utólag kellene az alapig visszabontani a falakat.
 
Akkor járunk tehát a legjobban, ha már a weboldal tervezésénél, készítésénél a SEO-szempontok figyelembevételével járunk el. Mit tegyünk konkrétan?
 

Válasszunk egy jó domain nevet

 
A domainnévnek illeszkednie kell a márkához, és képet kell adnia termékünkről vagy tevékenységünkről. Utólag megváltoztatni nem ajánlatos, ezért célszerű energiát fektetni a megfelelő megtalálásába. (A témáról itt írtunk bővebben, de röviden összefoglaljuk most is.)
A jó domainnév rövid, egyszerű, könnyen megjegyezhető. Rangsorolási szempontból nincs valódi jelentősége annak, hogy szerepel-e benne valamilyen kulcsszó, sokkal fontosabbak az előbb említett praktikus szempontok.
Az interneten megtalálható számos regisztrációs oldal segítségével ellenőrizhetjük, hogy szabad-e még a választott domain. Az eszköz hasznos lehet ötletek gyűjtéséhez is, mert ha a kívánt név nem elérhető, akkor alternatívákat javasol.
 

Válasszunk egy jó hosting-szolgáltatót

 
A webhosting szolgálatatás minősége alapvető a felhasználói élmény szempontjából. Hiába a miénk a legszuperebb honlap, ha a silány szolgáltatás miatt nagyon lassan tölt be, garantáltan nem fogja megvárni senki. A weboldal sebessége mind a felhasználók, mind a Google keresőmotorjai számára sokat nyom a latban. Az „ingyenes” (viszont reklámokkal telezsúfolt) web hosting szolgáltatásokat különösen céges weboldalak esetében érdemes messziről elkerülni. Igen könnyen kedvezőtlen kép alakulhat ki ugyanis miatta a cégünkről, egyrészt a reklámok miatt, amelyeknek jellegére nincsen befolyásunk, másrészt az esetenként nagyon lassú betöltődés miatt.
 

Tervezzük meg a honlapunk szerkezetét és felépítését

 
A keresőrobotoknak képeseknek kell lenniük a weboldal tartalmának „feltérképezésére” az indexeléshez. Ennek során összegyűjtik azokat az információkat, amelyeken az egyes oldalak rangsorolása alapul. Mielőtt nekilátunk a konkrét szövegek megírásának, mindenképpen készítsünk egy vázlatot azon fő menüpontokról, amelyeket a honlapnak tartalmaznia kell.  
 
  • A vázlat készítése megkönnyíti a tartalom olyan rendszerezését, amely az emberek és a robotok számára is értelmes.
  • Könnyebben felmérhetjük, hogy mennyi tartalomra van szükségünk, pontosan hány oldalt kell létrehoznunk.
  • Megkönnyíti a belső linkhálózat megtervezését is.
 
Klasszikus felépítés a kezdőlap, rólunk, termékek/szolgáltatások, kapcsolat menüpontok. Ha blogot is tervezünk indítani, e menüpont hozzáadása kényelmes módja az új tartalmak hozzáadásának és tetszés szerinti rendszerezésének.
 

Vegyük szemügyre a konkurenciát

 
Minden induló vállalkozás tudja, hogy nagyjából kik a konkurensei a piacon. Nem biztos azonban, hogy a találati listákon is velük kell felvenni a versenyt. Ha nagyon népszerű, keresett kulcsszavakat választunk, akkor könnyen lehet, hogy nagyobb cégek is felbukkannak a találati listán – esetleg nem is értékesítési, hanem információs célú tartalmakkal –, így velük kellene versenyre kelnünk. Ezért érdemes átgondolni, milyen erősségű, népszerűségű kulcsszavakat választunk, mert ez sok mindent befolyásol a későbbiekben. (A megfelelő kulcsszavak megtalálásáról bővebben itt olvashat.) Összefoglalva: kulcsszavaink kiválasztásakor mérlegeljük, hogy mekkora rá a verseny, van-e egyáltalán esélyünk ringbe szállni, vagy inkább érdemes kevésbé keresett kulcsszavakat választanunk, amelyekkel mégis jobb helyezést és jobb konverziós arányt érhetünk el. (Ha idegen számodra a konverzió kifejezés, képbe kerülhetsz ezt a cikket elolvasva.)
 

On-site és off-site SEO

 
Ha új webhelyek SEO-járól van szó, a minőségi tartalom létrehozása nem elég. Minden oldalt az off-site és on-site SEO (más néven off-page és on-page SEO) szem előtt tartásával kell felépíteni. (Erről is írtunk részletesebben itt, de röviden összefoglaljuk most is.)
 
Az on-site SEO hatáskörébe tartozik minden olyan tennivaló, amelyet a saját weboldalunkon végezhetünk el. Ide tartozik
  • a jól működő technikai háttér (megfelelő hosting szolgáltató, honlapmotor, egyedi forráskódú weboldal, betöltési sebesség, mobilbarát felhasználói felület stb.),
  • a megfelelő kulcsszavak kiválasztása és az ehhez kapcsolódó teendők (pl. címsorok metaleírása, képek optimalizálása stb.),
  • a jó minőségű, logikus belső linkhálózat,
  • a közösségi média megosztási gombjainak beépítése,
  • és természetesen a minőségi (releváns, rendszeresen frissülő, kulcsszavakat tartalmazó) tartalom.
 
Az off-site SEO magában foglalja a webhelyen kívül végzett tevékenységeket a keresőmotorok rangsorolásának javítása érdekében. Legfontosabb pillére az erős backlink portfólió (weboldalunkra mutató külső linkek lehetőleg népszerű, erős oldalakról) felépítése. Ez kezdetben nem könnyű, viszont megéri munkát fektetni bele, mert rendkívül fontos. Nem úgy működik a dolog, hogy elindul a honlapunk pár tartalommal, majd hátra dőlünk, és elkezdjük várni, hogy mikor bukkanunk fel az első helyen a találati listán. A Google egyik fő minősítő tényezője, hogy milyen minőségű és mennyiségű link hivatkozik ránk külső oldalakról.
 
Alternatív megoldást jelentenek a találati oldalakon való megjelenésre a keresőhirdetések, vagyis a Google Ads. Ha az első időkben még nem kerülünk fel a találati oldalakra, kompenzálhatjuk ezt hirdetésekkel. Ezek sikeressége (vagy sikertelensége) azt is megmutatja, hogy jól beazonosítottuk-e a célközönségünket, jó-e maga a hirdetés, milyen hatékonysággal hozza a konverziókat stb. Azonban külső linkek alapvetően akkor fognak ránk hivatkozni, ha a weboldalunkon minőségi, releváns, sokakat érdeklő és megmozgató tartalmak találhatók.
 

Írjuk meg a tartalmakat

 
  • Tartalom nélküli weboldallal nem lehet a közönség elé lépni, ezért honlapuk fő szövegeinek már az indulás előtt készen kell lennie. A tartalmak írását célszerű a legfontosabb témákkal kezdeni, például a cégbemutatással és a termékeink vagy szolgáltatásaink leírásával.
  •  Az állandó tartalmak elkészítésénél mindig tartsuk szem előtt a választott kulcsszavakat. Kerüljük a kulcsszóhalmozást, nem segíti elő a jobb helyezést, viszont erősen rontja az olvashatóságot.
  • Ne csak a szövegtörzs kialakítására fordítsunk gondot, hanem az alt textekre, meta címkékre és H-sorokra is.
  • Rendszeresen frissítsük, bővítsük weboldalunkat. Például minden héten tegyünk közzé egy új blogcikket. Egy hónapra előre legyenek meg a tartalmaink, így rugalmasan tudunk alkalmazkodni a körülményekhez.
  • Célszerű időnként felkapott témákhoz is kapcsolódni, amire adott időszakban intenzíven keresnek az emberek, mert a sok keresésből a magunk számára is becsatornázhatunk néhányat.
  • Egy átfogó szerkesztői naptár vagy más néven tartalomnaptár készítése segítséget nyújt a tartalom felépítéséhez, követéshez. Ebben a tartalomnaptárban felvázolhatjuk a témáink heti ütemezését és releváns kulcsszavakat rendelhetünk hozzájuk. Egyes webhelyek akár hónapokkal előre is megtervezik a tartalmukat – vagy akár egész évre. A hosszabb távú tervezés egyik előnye például, hogy fontos, cégünket érintő eseményeket vagy ünnepeket is beilleszthetünk a tartalomba.
(A tartalom fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni, ezért a témáról korábbi cikkeinkből is tájékozódhat.)
 

Tanuljuk meg az analitika használatát

 
Mielőtt elindítanánk webhelyünket, ismerkedjünk meg az elemző eszközökkel, amelyekkel nyomon követhetjük a SEO hatékonyságát. A Google Analytics jó kiindulópont lehet.
Regisztráció és fiók létrehozása után betekintést nyerhetünk a felhasználói viselkedésbe és a konverziókba. Megtudhatjuk például, hogy a honlapunk látogatói földrajzilag hol tartózkodnak, mivel mennyi időt töltenek weboldalunkon, mennyit költenek, és milyen gyakran fordulnak vissza. Ha például azt tapasztaljuk, hogy videós anyagainkon az emberek hosszabban is elidőznek, akkor célszerű ráerősíteni az ilyen jellegű tartalmakra.  
 

Olvassunk témába vágó blogokat, hogy naprakészek legyünk a legújabb SEO praktikákkal kapcsolatban

 
A SEO egy bonyolultan szerteágazó terület. Ha még csak most kezdünk ismerkedni vele, ijesztő lehet az összetettsége, a sok idegen rövidítés, az olykor egymásnak ellentmondó információk. A Google folyamatosan fejleszti, változtatja az algoritmusait, ezért a SEO irányváltásainak nyomon követése folyamatos figyelmet kíván. Olvassunk témába vágó blogokat, hogy tovább bővítsük SEO ismereteinket, és ennek megfelelően javítsuk weboldalunk működését.
 
Vissza a cikkekhez