KezdőlapBlog Mi az a SEA?
A SEA a Search Engine Advertising magyarul keresőreklámozás kifejezés rövidítése. A fizetett szöveges hirdetések elhelyezésére utal a keresőmotorok találati listáin. A keresőmotorok közé nemcsak a Google tartozik, hanem a Yandex, a Bing, a Baidu és mások is. A szöveges hirdetések elhelyezése lefoglalt kulcsszavak használatával történik.
 

Mi a különbség a SEA és a SEM között?

A SEM a Search Engine Marketing (keresőmarketing) rövidítése, és gyakran a SEA-val (Search Engine Advertising) azonosítják. Ez csak részben igaz, mivel a SEA a keresőmarketing része. A keresőmarketing másik részhalmaza a keresőoptimalizálás (SEO). A SEM tehát egy fölérendelt kategória, egy gyűjtőfogalom Magába foglal minden olyan módszert/praktikát/taktikát, amellyel egy márka vagy vállalkozás igyekszik minél jobb helyezést elérni a keresőmotorok találati oldalain. Ezek egyfelől lehetnek fizetős lehetőségek – ezeket nevezzük keresőreklámozásnak (SEA – Search Engine Advertising). Ugyanakkor lehetnek organikus, „saját jogon” elért helyezések (SEO) is, amely megpróbálja javítani a webhelyek organikus rangsorolását.

Hogyan működik a SEA?

A keresési eredmények oldalain az organikus keresési eredmények fölött továbbra is legfeljebb 4 hirdetésnek van helye. Hogy mely hirdetések milyen pozícióban jelennek meg, a kulcsszavaktól és a kattintási ártól függ, amelyek a kattintásonkénti fizetés elvét követik. Mit jelent a kattintásonkénti fizetés elve (PPC) vagy a kattintásonkénti költség (CPC)? Azt, hogy csak akkor kell fizetnünk, ha a hirdetéseinkre ténylegesen kattintottak. A hirdető minden kulcsszóhoz megad egy kattintási árajánlatot. Minden keresési lekérdezés hátterében aukció zajlik, és minél magasabb az ajánlat, annál valószínűbb, hogy a hirdetések megjelennek.

Mi az a minőségi mutató?

A maximális ajánlaton kívül, amelyet a hirdető hajlandó fizetni a kattintásért, más tényezők is befolyásolják a hirdetések rangsorolását. Ezeknek a tényezőknek az összessége adja a kulcsszó úgynevezett minőségi mutatóját.
 
Ez három összetevőből számítható ki:
– A céloldal minősége
– A hirdetés relevanciája a keresési lekérdezés szempontjából
– Korábbi kattintási arányok
 
Tegyük fel, hogy korábban sok felhasználó kattintott a hirdetésre, de csak nagyon rövid ideig tartózkodtak a webhelyen. Ez tehát azt jelzi a kereső számára, hogy a webhely tartalma nem releváns. Ennek eredményeként a minőségi mutató csökken, és a hirdető számára nehezebb és költségesebb lesz a hirdetéseket a legfelső pozíciókra helyezni. Ennek az eljárásnak az az oka, hogy a keresőszolgáltatók magas minőséget és jó felhasználói élményt kívánnak garantálni. Nyilván azért, hogy a felhasználók ne váltsanak másik keresőre.
 
A minőségi mutatót a Google minden kulcsszóra külön számítja ki – értéke 1 és 10 között van –, minél magasabb, annál jobb. A rendszer figyelembe veszi a teljes számlateljesítmény-előzményeket is. Ez azt jelenti, hogy sok gyenge minőségi mutatójú kulcsszó lehúzhatja a többit. Tehát ha sok ilyen kulcsszó van egy fiókban, az negatívan befolyásolja azokat a kifejezéseket, amelyeknél jó minőségi pontszám érhető el.

Mi a célzás (targeting)?

A célzás kifejezés magyarra a célcsoport megszólításaként fordítható. Ennek megfelelően a célzás azt jelenti, hogy a reklámot a lehető legpontosabban a meghatározott célcsoportra irányítják. Az SEA és a display marketing (= banner elhelyezések megfelelő weboldalakon) területén a célzás a minden. Vagyis a reklámokat mindenki igyekszik a lehető legpontosabban a célcsoporthoz eljuttatni a pazarlás minimalizálása és a költségvetés hatékony felhasználása érdekében.

Mely szolgáltatóknál elérhető a SEA?

A Google, mint abszolút piacvezető mellett ott van még a Bing, a Yahoo!, a Yandex és a Baidu. Ezek bár jóval kisebb, de releváns piaci részesedéssel rendelkező szolgáltatók.
  • Google – A Google világszerte megkérdőjelezhetetlenül uralja a piacot, több mint 80%-kal. Európában és Magyarországon a Google messze a legfontosabb szolgáltató a Google Ads termékével, amelynek piaci részesedése meghaladja a 90%-ot.
  • Yahoo! – hirdetési hálózata a Yahoo! Gemini.
  • Bing – A kapcsolódó hirdetési rendszer a Bing Ads, ez a második legnépszerűbb keresőmotor Európában.
  • Baidu – A vezető keresőmotor Kínában. Az adatvédelmi beállítások azonban megkérdőjelezhetők, a keresési eredmények pedig kritikán aluliak a cenzúra miatt. A hirdetési rendszer neve Baidu Tuiguang.
  • Yandex – A Yandex az egyik vezető keresőmotor Oroszországban. A hirdetési rendszerét Yandex Directnek hívják.

Miért hasznos a SEA?

– Rövid távon is működik: Az intézkedések rövid távon végrehajthatók, és eredményeket hozhatnak. Ez különösen hasznos olyan új termékek vagy témák esetében, amelyek még nem jelentek meg az organikus találatok területén.
– Hatékony költségkontroll: egy beállított napi költségkerettel ellenőrzésünk alatt tarthatjuk a költségeket.
– Mérhetőség és optimalizálás: Például a kattintási árak a konverziók számával összevethetők a befektetés megtérülésének kiszámításához.
– Regionális célzás: A SEA lehetőséget kínál a városokban, a releváns régiókban vagy az üzleti telephelyek környékén történő hirdetésre. Így a szóródási veszteség minimalizálható.
 
A helyi SEO jelentőségéről a Google Cégem fiók regisztráció és a Egy kicsit bővebben a térképes keresésről című cikkeinkből tájékozódhat.
 
Vissza a cikkekhez