KezdőlapBlog Mi az a SEO? – rövid történelem
A SEO az angol search engine optimization (magyarul keresőoptimalizálás) kifejezés rövidítése. A keresők 1993-as megjelenésével tulajdonképpen egyidőben megszületett a keresőoptimalizálás is. A tevékenység lényege, hogy úgy építsük fel (optimalizáljuk) a weboldalunkat, hogy az „tetsszen” a keresőmotoroknak. Vagyis, hogy bizonyos kulcsszavakra, keresőkifejezésekre minél előkelőbb helyen jelenítsék meg a Google a találati listáján.
A keresőoptimalizálás tehát a keresőmotorok „ízlésének” leginkább megfelelő weboldal megalkotása.

Miért jó, ha a találati lista élén állunk?

Köztudott, hogy a találati lista (SERP, Search Engine Result Page) elején álló oldalakon költi el pénzét a vásárlók túlnyomó többsége. Például az emberek 90%-a egy keresés során csak az első találati oldalt nézi meg. Majdnem felük az első helyezettre, több mint 75%-uk az első három helyezettre kattint. A kifejezetten vásárlási céllal keresgélők majdnem 50%-a az első helyezettnél költi el a pénzét. Érthető tehát az igyekezet, hogy honlapunk, webshopunk egy-egy releváns kulcsszóra minél jobb pozíciót vívjon ki magának a találati listán.

A keresőoptimalizálás tehát egyfajta ingyen reklámnak is tekinthető. Hiszen úgy kerülhetünk a találati lista élére (ahol amúgy fizetett hirdetések is vannak, Ads jelöléssel elkülönítve), hogy nem fizettünk hirdetésért. (Az más kérdés persze, hogy bár magunk is művelődhetünk a témában, és megpróbálhatjuk mi magunk elvégezni a munkát. Azonban a keresőoptimalizálás már jó ideje egy szakma, ahol a profi munkáért fizetni kell.)

A weboldalak keresőoptimalizálásának gyakorlati tudnivalóiról tudjon meg többet a Hogyan rangsorol a Google keresője? – A SEO alapjairól című cikkünkből.

Rövid történelem

A SEO és annak fontosságának jobb megértése érdekében térjünk vissza annak eredetére.
 
  • A mindenki számára elérhető, a világon fellelhető összes adatot tartalmazó nyilvános adatbázis (pl. a Google) gondolata nem új. Először 1945-ben bukkant fel, Dr. Vannevar Bush amerikai kutató egyik cikkében. Ebben a tudós adathalmazok, információk és megfigyelések gyűjtését javasolja egy nagy gyűjteménybe. Egy olyan archívumba, amely felöleli a már fellelhető és az új tartalmakat egyaránt.
  • Évtizedekkel később, 1990-ben Alan Emtage, a McGill Egyetem tudósa, megalkotja az Archie nevű keresőprogramot. Ezt sokan az első keresőmotornak tartanak, bár erről nincsen konszenzus.
  • A következő évtizedben több keresőmotor is készül (Excite, Wandex, Aliweb, Alta Vista stb.) Ezeket el is kezdték üzleti célokra is használni, ami sokat változtatott a keresőmotorok működésén.
  • 1996-ban Sergey Brin és Larry Page elkezdte kifejleszteni BackRub nevű algoritmusát, amely napjainkra Google néven a legnagyobb, legelismertebb keresőalgoritmussá vált.
  • A keresőmotorok születésével együtt jelent meg a keresőoptimalizálás maga. Ahogy a keresőmotorok egyre nagyobb népszerűségre tettek szert a felhasználók körében, úgy fedezték fel a bennük rejlő potenciált a honlaptulajdonosok. A kereső algoritmusok segítségével egyszerűvé vált az információszerzés, azonban annak minősége már elég problémás volt.
  • Kezdetben a keresési találatok könnyen manipulálhatók voltak, ezért sokkal egyszerűbb volt pénzt keresni az interneten, mint napjainkban. Azonban ez nem mindig hozott minőségi eredményeket. Eleinte az algoritmusok pusztán a kulcsszavak, kereső kifejezések egy-egy weboldalon való előfordulásának gyakorisága alapján rangsoroltak. Ez a módszer azonban nem vált be. Sok website ugyanis ezt kihasználva sokszor akár az értelem, a használhatóság rovására is telezsúfolta a tartalmát megfelelő kulcsszavakkal. Így szándékozva javítani a helyezését.
  • Ezt látva a Google lehetőséget látott arra, hogy tegyen valamit, amit más keresők nem végeztek el. Megkezdte azon algoritmusfrissítések kidolgozását, amelyek jutalmazzák a minőségi és releváns tartalmat, hogy a felhasználók valóban hasznos találati eredményeket kapjanak. Ennek szellemében később a népszerűség is felkerült a szempontok közé. Vagyis azt is el kezdték figyelni, hogy egy-egy látogató milyen hosszan időzik el az oldalon. Aztán az adott oldalra mutató külső linkek száma és erőssége lett az irányadó. Napjainkban már a tartalom minősége is sokat nyom a latban. (A tartalommarketingről bővebben Dióhéjban a tartalommarketingről című cikkünkben olvashat.)
  • A mai napig több száz algoritmus változtatás történt, ezért a SEO gyorsan fejlődött, alkalmazkodásra kényszerítve a marketingszakembereket.

A jelen és a jövő

2015-ben arról számoltak be, hogy a Google a jövőbeli termékek egyik kulcsfontosságú elemeként fejleszti és népszerűsíti a mobil keresést, nem véletlenül.
2022-ben a Google keresések száma nagyságrendileg elérte a 70000-et másodpercenként, és ennek 63%-a ma már valamilyen mobileszközről, jellemzően okostelefonról történik. Ez a szám egyre csak emelkedik, a tendencia erősödik. Egyértelműen egyre inkább előtérbe kerülnek a mobiltelefonról indított keresések, ennek folyományaként pedig a mobil keresőoptimalizálás.

Napjainkban a mobilos keresések 95 százaléka a Google-ön keresztül történik. Egyértelmű, hogy a Google mindent megtesz majd annak érdekében, hogy megőrizze hegemóniáját. Tehát úgy fogja módosítani az algoritmusát, hogy az elsősorban, legfőképpen a mobil felhasználókra legyen optimalizálva. (Valószínűleg a mesterséges intelligencia is sorra kerül.) Tulajdonképpen ez már nem is tendencia, hanem a jelen. A Google első lépése, a Mobilegeddon mobilbarát frissítés óta mára már minden keresést mobilos kereséssé tett. Mégpedig azáltal, hogy az egész algoritmusát „Mobile-First”-re állította át.
A mobil keresőoptimalizálás tehát kulcsfontosságúvá vált. Ez azt jelenti, hogy kiemelkedően fontos, hogy weboldalunk kiválóan működjön az okostelefonok és a tabletek képernyőin is.
 
Mit tanít a SEO története a számunkra? Azt, hogy az optimalizálás jövőjére való felkészülés legjobb módja a minőségre való koncentrálás. Vagyis az olyan tartalom közzététele, amely valós értéket képvisel a felhasználók számára. A munkát tehát nem lehet megspórolni.

Vissza a cikkekhez