Miért jó, ha a találati lista élén állunk?
Számtalan felmérés bizonyította, hogy a találati lista (SERP, Search Engine Result Page) elején álló oldalakon költi el pénzét a vásárlók túlnyomó többsége. Például az emberek 90%-a egy
keresés során csak az első találati oldalt nézi meg, majdnem felük az első helyezettre, több mint 75%-uk az első három helyezettre kattint, és a kifejezetten vásárlási céllal keresgélők majdnem 50%-a az első helyezettnél költi el a pénzét. Érthető tehát az igyekezet, hogy honlapunk, webshopunk egy-egy releváns
kulcsszóra minél jobb pozíciót vívjon ki magának a találati listán.
A keresőoptimalizálás tehát egyfajta ingyen reklámnak is tekinthető, hiszen úgy kerülhetünk a találati lista élére (ahol amúgy fizetett hirdetések is vannak, Ads jelöléssel elkülönítve), hogy nem fizettünk hirdetésért. (Az más kérdés persze, hogy bár magunk is művelődhetünk a témában, és megpróbálhatjuk mi magunk elvégezni a munkát, de a keresőoptimalizálás már jó ideje egy szakma, ahol a profi munkáért fizetni kell.)
A weboldalak keresőoptimalizálásának gyakorlati tudnivalóiról tudjon meg többet a
Hogyan rangsorol a Google keresője? – A
SEO alapjairól című cikkünkből.
Rövid történelem
A SEO és annak fontosságának jobb megértése érdekében térjünk vissza annak eredetére.
- A mindenki számára elérhető és a világon fellelhető összes adatot tartalmazó, mindenki számára elérhető, nyilvános adatbázis (ilyen ma pl. a Google) gondolata először 1945-ben bukkant fel, Dr. Vannevar Bush amerikai kutató egyik cikkében, melyben olyan adathalmazok, információk és megfigyelések gyűjtését javasolja egy nagy gyűjteménybe, archívumba, amely felöleli a már fellelhető és az új tartalmakat egyaránt.
- Évtizedekkel később, 1990-ben Alan Emtage, a McGill Egyetem tudósa, megalkotja az Archie nevű keresőprogramot, amit sokan az első keresőmotornak tartanak, bár erről nincsen konszenzus.
- A következő évtizedben több keresőmotor is készül (Excite, Wandex, Aliweb, Alta Vista stb.) és ezeket elkezdték üzleti célokra is használni, ami sokat változtatott a keresőmotorok működésén.
- 1996-ban Sergey Brin és Larry Page elkezdte kifejleszteni BackRub nevű algoritmusát, amely napjainkra Google néven a legnagyobb, legelismertebb keresőalgoritmussá vált.
- A keresőmotorok születésével együtt jelent meg a keresőoptimalizálás maga. Ahogy a keresőmotorok egyre nagyobb népszerűségre tettek szert az átlag felhasználók körében is, úgy fedezték fel a bennük rejlő potenciált a honlaptulajdonosok. A kereső algoritmusok segítségével egyszerűvé vált az információszerzés, azonban annak minősége már elég problémás volt.
- Kezdetben a keresési találatok könnyen manipulálhatók voltak, ezért sokkal egyszerűbb volt pénzt keresni az interneten, mint napjainkban. Azonban ez nem mindig hozott minőségi eredményeket. Eleinte az algoritmusok pusztán a kulcsszavak, kereső kifejezések egy-egy weboldalon való előfordulásának gyakorisága alapján rangsoroltak, de ez a módszer nem vált be, mert sok website ezt kihasználva sokszor akár az értelem, a használhatóság rovására is telezsúfolta a tartalmát megfelelő kulcsszavakkal, így javítva a helyezését.
- Ezt látva a Google lehetőséget látott arra, hogy tegyen valamit, amit más keresők nem végeztek el. Megkezdte azon algoritmusfrissítések kidolgozását, amelyek jutalmazzák a minőségi és releváns tartalmat, hogy a felhasználók valóban hasznos találati eredményeket kapjanak. Ennek szellemében később a népszerűség is felkerült a szempontok közé, és azt is figyelték, hogy egy-egy látogató milyen hosszan időzik el az oldalon. Aztán az adott oldalra mutató külső linkek száma és erőssége lett az irányadó, míg napjainkban már a tartalom minősége is sokat nyom a latban. (A tartalommarketingről bővebben Dióhéjban a tartalommarketingről című cikkünkben olvashat.)
- A mai napig több száz algoritmus változtatás történt, ezért a SEO gyorsan fejlődött, alkalmazkodásra kényszerítve a marketingszakembereket.
A jelen és a jövő
2015-ben arról számoltak be, hogy a Google a jövőbeli termékek egyik kulcsfontosságú elemeként fejleszti és népszerűsíti a mobil keresést, nem véletlenül.
2022-ben a Google keresések száma nagyságrendileg elérte a 70 000-et másodpercenként, és ennek 63%-a ma már valamilyen mobileszközről, jellemzően okostelefonról történik. Ez a szám egyre csak emelkedik, a tendencia erősödik. Egyértelműen egyre inkább előtérbe kerülnek a mobiltelefonról indított keresések, ennek folyományaként pedig a
mobil keresőoptimalizálás.
Napjainkban a mobilos keresések 95 százaléka a Google-ön keresztül történik. Egyértelmű, hogy a Google mindent megtesz majd annak érdekében, hogy megőrizze hegemóniáját. Tehát úgy fogja módosítani az algoritmusát, hogy az elsősorban, legfőképpen a mobil felhasználókra legyen optimalizálva. Tulajdonképpen ez már nem is tendencia, hanem a jelen. A Google első lépése, a Mobilegeddon mobilbarát frissítés óta mára már minden keresést mobilos kereséssé tett azáltal, hogy az egész algoritmusát „Mobile-First”-re állította át.
A mobil keresőoptimalizálás tehát kulcsfontosságúvá vált: ez azt jelenti, hogy kiemelkedően fontos, hogy weboldalunk kiválóan működjön az okostelefonok és a tabletek képernyőin is.
A SEO története azt tanítja nekünk, hogy a SEO jövőjére való felkészülés legjobb módja az olyan tartalom közzététele, amely valós értéket képvisel a felhasználók számára. A munkát tehát nem lehet megspórolni.