A keresőmarketing (angolul SEM, vagyis Search Engine Marketing) és a keresőoptimalizálás (angolul SEO, vagyis Search Engine Optimization) nem felcserélhető fogalmak, jelentésük eltér egymástól. Ezzel nagyon sokan nincsenek tisztában és szinonimaként használják a két kifejezést. De miben is különböznek egymástól? Ebben segítségünkre lehet a „minden bogár rovar, de nem minden rovar bogár” mondás analógiája. Esetünkben ugyanis a SEO a bogár, a SEM pedig a rovar. Vagyis a keresőmarketing (SEM) egy gyűjtőfogalom, amelynek egyik részterülete a keresőoptimalizálás, vagyis a SEO.

Mit jelent a keresőmarketing (SEM), és mire használhatjuk?


A SEM tehát egy fölérendelt kategória, az a gyűjtőfogalom, amely magába foglal minden olyan módszert, praktikát és taktikát, amellyel egy márka vagy vállalkozás igyekszik minél jobb helyezést elérni a keresőmotorok találati oldalain. Ezek lehetnek fizetős lehetőségek – ezeket nevezzük keresőreklámozásnak (SEA, vagyis Search Engine Advertising) –, és organikus, vagyis természetes módon, „saját jogon” elért helyezések (SEO) is. Nézzük meg ezeket közelebbről.
A keresőoptimalizálás vagyis SEO az az online tevékenység, amikor a weboldalakat kifejezetten a keresőmotorok (hazánkban ez általában a Google) „ízlése” szerint állítjuk be, építjük fel, töltjük fel tartalommal azzal a céllal, hogy a találati listán a lehető legjobb pozícióba kerüljenek.

Ez az optimalizálás magában foglalja
  • a honlap technikai beállításait,
  • a megfelelő kulcsszavakat tartalmazó, releváns tartalommal való feltöltését éppúgy, mint
  • a külső weboldalakról a mienkre mutató linkek számát és minőségét.


A természetesebb út

 
Nagyon fontos a megfelelő kulcsszavak kiválasztása. A kulcsszó az a szó vagy szókapcsolat, mely a legjobban leírja cégünk, árunk, tevékenységünk lényegét. Ha valaki ezekre keres a neten, és a találatok között rákattint valamelyik linkre az első tíz között, jó eséllyel úgy fogja érezni, hogy megtalálta, amit keresett. Vagyis az éppen megnyíló honlap tematikája szorosan összefügg azzal a területtel, amire rákeresett – ezért elmondható, hogy a keresésben fellelhető kulcsszónak megfelelő, releváns tartalomra bukkant. (A kulcsszókutatás mikéntjéről részletesebben A keresőoptimalizálás alapja a kulcsszókutatás című cikkünkben olvashat.)
Például, ha valaki Budapest Zugló kerületében keres egy számítógépszervizt, beírja a Google keresőjébe, hogy „számitógépszerviz zugló” (persze idézőjelek nélkül) vagy esetleg hibásan, hogy „számitogép szerviz zuglo”. (Érdemes kiaknázni a SEO során, hogy sok ember nem tud tökéletesen helyesen írni és leküzdve az ezzel kapcsolatos ellenérzéseinket, helytelen írásmódban is elhelyezni szövegeinkben az adott kulcsszót.) Ha az első néhány találat közül egyre rákattintunk, akkor jó eséllyel egy olyan honlapra jutunk, ami tényleg egy, a link címében megjelölt utcában lévő számítógépszervizé (nem pedig egy számítógépes magazin blogja, aminek a kommentjeiben egymástól teljesen függetlenül megemlítették a számítógépszerviz és a zugló szót, plusz a fent említett utca elnevezését).

Ha megvannak azok a kulcsszavak, melyek az adott honlap témakörét legjobban leírják, vagy amire az emberek gyakran rákeresnek, akkor már csak a konkurencia lekörözése van hátra, amire vannak különböző SEO „trükkök”, aminek lényege a hirdetni kívánt oldal tartalmának, az internetezők szokásainak és e két témakör összekapcsolódásának a megfigyelése. A SEO titka voltaképpen az internet világában fellelhető természetes jelenségekben rejlik.


A reklám útja

 

A keresőreklámozás vagyis SEA ezzel ellentétben „felülvizsgálja” a fentebb említett természetes jelenségeket, és egy sokkal közvetlenebb megközelítést alkalmazva, fizetett hirdetések támogatásával próbál minél nagyobb forgalmat terelni az adott honlapra. A fizetett hirdetések szintúgy kulcsszavakra rákeresve bukkannak fel, de a fent említett természetes (vagyis organikus) találati listától jól észrevehetően elkülönülve, fölötte vagy alatta jelennek meg, az ad (angolul reklám) jelöléssel kötelezően ellátva. Tehát egy SEA közreműködésével hirdetett oldalnál, ellentétben a SEO-val, nem kritikus a rajta található tartalom minősége, a kereséssel minél nagyobb fokú egyezése. Nyilvánvalóan ezekkel az oldalakkal szemben is megkívánják, hogy a témájuk valamennyire releváns legyen a keresőbe írt kifejezésekkel, hiszen a keresőprogramok szankcionálják, büntetik a keresőkifejezéshez egyáltalán nem kapcsolódó hirdetéseket.

Egy szó, mint száz: a keresőmarketinggel adott a lehetőség mindenki számára, hogy vagy fizetett hirdetések által népszerűsítse honlapját, vagy természetesebb, SEO-s technikák alkalmazásával, a weblap optimalizálására szánva a pénzt. A maga helyén és céljából mindkettő jól használható, az aktuális döntésben pedig sokat segíthet az az információ, hogy a hirdetés azonnali, ám csupán rövid távú eredményt hoz, a SEO viszont kicsit lassabban, de tartósan, hosszú távon fejti ki a hatását. Mindenki eldöntheti melyik lehetőséggel vagy a lehetőségek milyen kombinációjával kívánja weboldalát a lehető legjobb helyre juttatni a találati listákon.

A témáról bővebben alábbi cikkeinkben olvashat:
Hogyan rangsorol a Google keresője? – A SEO alapjai
A keresőoptimalizálás időszerű kérdései

Vissza a cikkekhez