Weboldalunkkal bizalmat ébreszteni az emberekben nem könnyű feladat., pedig a hosszú távú siker kulcsa ez. Látogatókat meggyőzni, konverziókat elérni, minél több leadet és végső soron vásárlót szerezni csak hiteles honlappal lehet. De mitől lesz egy honlap hiteles? Hogyan tehetjük azzá a sajátunkat?
 
Az álhírek, összeesküvés-elméletek, hamis profillal megjelenő emberek és mindent elárasztó reklámok korában az emberek érthető módon igen bizalmatlanná váltak az interneten böngészve. Minden csatornán ömlik rájuk az információ, öldöklő küzdelem folyik a figyelmükért. Ők viszont – már csak önvédelemből is – egyre inkább megtanulnak szelektálni. Keresik a megbízható hírforrásokat, a hiteles cégeket, akikről elhiszik, hogy a valóságban is azt nyújtják, amit a szavaikkal hirdetnek. Online vásárlás esetén még fontosabb tényezővé lép elő a hitelesség és a bizalom, hiszen egy – csak képen látott áruért – fizetünk előre, és nem tehetünk mást, mint megbízunk az eladóban, és reméljük, hogy pénzünkért cserébe azt kapjuk, ami a leírásban szerepelt, időre leszállítva.
 
A cégek önmagáról sugárzott képe, hitelessége, melynek elsődleges képviselője a weboldal, tehát döntő jelentőségű lehet a vásárlók megnyerése érdekében. (A hírnévről már írtunk korábban, itt olvasható a cikk.) Ráadásul nemcsak a felhasználók, hanem a Google kereső algoritmusai is egyre inkább élesen figyelik a hitelességet, megbízhatóságot. Olyannyira, hogy ez akár a rangsorolásunkra is hatással lehet, hiszen a Google minden erejével azon van, hogy a legjobb minőségű, releváns, megbízható tartalmakat kínáljon a találati listáin.
 

Milyen tényezők befolyásolják weboldalunk hitelességét?

 
  1. A honlap logikus, egyszerű felépítése
 
Még néhány évvel ezelőtt is elég nagy szabadság uralkodott a weben a felhasználói felületek tekintetében. Mára kikristályosodtak az esztétikai és minőségi követelmények, az emberek számára elsődleges jelentőségűvé vált a gyorsaság és a könnyű kezelhetőség. Ha ezen a területen honlapunk nem üti meg a mércét, biztosak lehetünk benne, hogy a látogatók nem fognak bajlódni elrejtett információk előbányászásával, lassan betöltő termékoldalak böngészgetésével, hanem már kattintanak is a következő ajánlatra. A weboldal elrendezése, felépítése, grafikai megoldásai, színei, betűtípusai mind-mind hatással lehetnek a hitelességére. A weboldal esztétikája, a márka arculati megjelenése elsődleges szemponttá vált, hiszen a látvány az első eszközünk, amivel megragadhatjuk a figyelmet. Az emberek ma már elvárják a kreatív és egyúttal technikailag, tartalmilag profi megjelenést a weboldalaktól. Ennek ellenére sok cég és weboldal tulajdonos még mindig felesleges szőrszálhasogatásnak tartja a betűtípusokkal vagy a színekkel való bajlódást, a felhasználói élmény tesztelését, pedig meghatározó jelentőségük van a cégünkről alkotott kép kialakításában.
 
  1. Technikai hibák
 
A felhasználói élmény jelentős károkat szenved, ha egy weboldalon a látogató technikai furcsaságokba, hibákba, problémákba ütközik. Garantáltan nem fog azon fáradozni, hogy működésre bírja a honlapot, hanem már távozik is. Ha ezekre a hibákra a Google is felfigyel, az nemcsak a cégünk iránti bizalmat ássa alá, hanem jelentősen visszavetheti a helyezésünket is a találati oldalakon. Éppen ezért érdemes mindig megfelelő figyelmet fordítani weboldalunk helyes működésére, sőt akár külső szakértővel vagy egy digitális eszközzel is átvizsgáltatni.
 
  1. A tartalom minősége
 
A felhasználók gyakran tájékozódni szeretnének bizonyos témákban, információkat keresnek az interneten. Éppen ezért sokat számít a weboldalunkon található tartalom minősége, ami a dizájnnal, közösségi médiás és minden egyéb online megjelenésünkkel együtt kialakít cégünkről egy összképet. Ebben az igényes, jól kidolgozott, alapos és eredeti tartalom is jelentős szerepet játszik. Az új trendeknek megfelelően érdemes tartalmainkat saját fotókkal, videókkal, podcastokkal színesíteni. Természetesen mindennek csak akkor lesz hatása, ha sikerült sokakat érdeklő, releváns tartalmat gyártani, amihez egy kulcsszókutatás nyújthat segítséget. Ezzel tudjuk megállapítani, hogy mekkora az érdeklődés az általunk tervezett témák iránt, összhangban van-e a tartalom, a célközönség és a felhasználói szándék. A hitelességhez nagyban hozzájárul a témához és a közönségünkhöz igazított nyelvezet és az egyszerű, érthető fogalmazás, a könnyű olvashatóság. (A tartalomírásról gyakorlati szempontok szerint már írtunk itt és itt bővebben.)
 
  1. A weboldal tekintélye
 
Bizonyára mindenki észrevette már, hogy a találati listák elején általában népszerű, olvasott, tekintélyes oldalak szerepelnek. Mitől lesz az én weboldalam is tekintélyes a Google szemében? – tehetjük fel a kérdést. Sajnos, erre nincs egyszerű módszer. Ez egy hosszú évek kemény, célirányos, tervszerű munkájával járó folyamat, különösen, ha erősek a versenytársaink. Csak a SEO-ra koncentrálva elengedhetetlen az erős (hiteles, komoly, nagy látogatottságú) oldalakról a mienkre mutató linkek szerzése. Ez általában egy lassú, nehéz és költséges feladat, ugyanakkor hosszú távon jó eséllyel megtérül.
Ha a tevékenységünk megengedi, nagyon jól tesszük, ha nem új domain néven indítjuk honlapunkat, hanem vásárolunk egy eladó, már hosszabb idő óta létező, jól csengő domaint, amire sok jó minőségű link mutat. Ezzel az egyszerű trükkel máris hatalmas lépéselőnyben leszünk a teljesen új domain neveken induló weboldalakkal szemben.
 
  1. SSL tanúsítvány
 
Honlapunk biztonságos működéséhez be kell szereznünk a tárhelyszolgáltatónktól egy SSL tanúsítványt, amely hitelesíti oldalunkat és elősegíti az információk titkosítását.
A HTTPS egy internetes kommunikációs protokoll, amely biztosítja az adataink bizalmas kezelését a webhely és a felhasználó között. A technológia ezáltal biztonságossá teszi az adatforgalmat, ezért a személyes adatokkal (regisztráció, bankkártyaszám stb.) dolgozó honlapok számára a használata kötelező.
A Google is erősen preferálja a használatát, ezért is figyelmeztet, ha nem biztonságos oldalt látogatunk éppen. Ha a böngészőben az URL előtt egy lakat ikont látunk, akkor biztonságos honlapon járunk, míg egy felkiáltójel a lakat helyén a nem biztonságos weboldalt jelzi.
 
  1. Spam hirdetések, spam linkek
 
A felhasználók nem szeretik a hirdetéseket, sőt gyakran bosszantja őket, de a legtöbb weboldal nincs abban a helyzetben, hogy le tudjon mondani róluk. Azonban hirdetés és hirdetés között is van különbség: a félrevezető, kattintásvadász, rosszul megszövegezett, első pillantásra is spam, „tablettánkkal egy hét alatt 10 kilót fogyhat” jellegű hirdetések a legszebb, legjobb weboldal hitelét is rombolják. 
Ugyanez áll az oldalunkról gyanús, rossz minőségű, szemmel láthatóan fordítóprogrammal gyártott oldalakra mutató linkekre is. Ha kifelé mutató linkeket használunk, azok célja az, hogy javítsa a felhasználói élményt és releváns információkkal gazdagítsa a felhasználót.
 
  1. Hiányzó fontos információk
 
A személyes találkozás, valódi fizikai üzlet hiányában egy weboldalnak sok olyan garanciával kell(ene) rendelkeznie, ami képes meggyőzni a látogatót arról, hogy ez egy hiteles weboldal, amit „rendes emberek” üzemeltetnek, akik nem csapják be, akikben megbízhat.
Napjainkra kialakult az írott vagy íratlan szabályrendszere ezeknek a „garanciáknak”.
 
  • Kapcsolati információ
Senki nem vásárolna szívesen egy olyan webáruházban, ahol az azt üzemeltető cégről semmilyen adat nem áll rendelkezésre. Se egy telefonszám, se egy cím, semmi. Ilyenkor óhatatlanul felmerül a gyanú az emberben, hogy egy kamu vállalkozással van dolga. Tehát mindenképpen tüntessünk fel a weboldalunkon a fizikai címet, telefonszámot, e-mail-címet, ahol meg lehet találni, el lehet érni a céget. Egy kapcsolati űrlap nem elegendő.(Az már más kérdés, hogy semmi nem garantálja, hogy a feltüntetett adatok valósak.) Ha pedig blogot üzemeltetünk, egy fényképpel ellátott bemutatkozás nagyban építi a hitelességet.
 
  • Adatvédelmi szabályzat és használati feltételek
Minden törvényesen működő weboldalnak tartalmaznia kell adatvédelmi szabályzatot és bizonyos esetekben szerzői jogra vonatkozó rendelkezéseket és használati feltételeket is. Sajnos még az sem feltétlenül elég, ha ezek megvannak, mert gyakran három mondatból állnak, vagy csak átmásolták valahonnan. Ha a felhasználók ezekre ránéznek, messzemenő következtetéseket tudnak levonni belőle a cég „komolyságát” illetően.
 
  1. Nyelvtani hibák
 
Elütések, akár helyesírási hibák is előfordulhatnak minden szövegben, hiszen emberek vagyunk. De ha egy weboldal hemzseg a helyesírási és stilisztikai hibáktól, a magyartalan mondatszerkezetektől, az sok mindent elárul a tulajdonos igényességéről. A számítógépes helyesírás-ellenőrző programok korában nem nagy művészet egy épkézláb szöveget összerakni. Egy nagyobb cégnek pedig már mindenképpen illik annyira adni magára, hogy a honlapján igényes, nyelvtanilag és tartalmilag is korrekt, informatív tartalom szerepeljen. Ha biztosra akarunk menni, kérjük a szövegíráshoz szakember segítségét. 
 
 
Vissza a cikkekhez